מדיניות משרד הרווחה - גרועה ומסוכנת מכת האיתקה


מאי 2010 - בימים אלו נחשפה כת האיתקה שדגלה בהוצאת ילדים ממערכת החינוך לטובת החינוך הנוקשה. מנהיג הכת שי אברמוב נעצר בחשד כי התעלל במורה - האם המתעללת בנתניה ובשני ילדיה כחלק משיטת החינוך של הכת. כעבור ימים אחדים דיווח השב"ס כי אברהמוב התאבד בתא המעצר. "גילינו במהלך החקירה שלנו שמרבית חברי הכת הם מורים במערכת החינוך וזה עוד יותר הדהים אותנו", אמר קצין בכיר במחוז מרכז של המשטרה. "אנחנו יודעים על עשרות רבות של ילדים שנפלו קורבן למעשי הכת. אנחנו יודעים על מקרים של מכות, שיעבוד, השפלה והרעבה שהופעלו כלפי הילדים בהוראת הגורו, שי אברמוב, שלימד את ההורים כי זו הדרך לחנך את הילדים ולהפוך אותם לילדים ממושמעים ומחונכים". בכתבה בערוץ 10 של אושרת קוטלר מעידה אם כי הופנתה לטיפול משפחתי אצל שי אברהמוב ע"י רשויות הרווחה באזור מגוריה.

    פקידת סעד ארצית לחוק הנוער - חנה סלוצקי
 
מאפייני כת האיתקה ושיטות טיפולה באזרחים שנקרו בדרכה אינן מפתיעות אלא מתונות יחסית לשיטות המקובלות של רשויות הרווחה. להלן עדויות מהכתבה של אושרת קוטלר תכנית הרדיו של חיים הכט על האיתקה, ביחס לעדויות על שיטות טיפול מקובלות ע"פ מדיניות משרד הרווחה. 
  שיטות טיפול תמוהות ומוזרות ללא תוכן או מטרה המדרדרות את המטופל - מטופל של האיתקה מעיד: "כל הזמן זה אלימות, אלימות, אלימות. מדברים על אלימות". מטופלת מעידה: "הפתרונות שלו זה היה עונשים, שהבן הגדול שלי, כנראה מהר מאוד ע"פ החושים שלו הרגיש שהטיפול הזה לא מתאים". שיטות הטיפול של משרד הרווחה הנן תמוהות ומוזרות הרחק מעינו של הציבור. בכתבה של אורלי וילנאי על אשה בת 25 המנסה להיחלץ מהרחוב ולהפסיק להתפרנס מזנות מעידה האשה על התקופה בה שהתה בנערותה במעון מסילה וברחה משם לרחוב כדי לשרוד: 'מ"מסילה" זוכרת לינור בעיקר את החדר הסגור. בשפה המקצועית קוראים לו חדר "פסק זמן", הנערות ב"מסילה" קוראות לו הגיהנום. זוהי דרגת הענישה החמורה ביותר במעון: תא קטן, שגודלו מטר וחצי על שני מטרים, קירותיו עטופים בספוג בצורת תבנית ביצים, חידודים חידודים. על הרצפה מודבק שטיח דק ודוקרני המכסה גם מדרגה בולטת שנועדה לשינה. הנערות מוחזקות בו, כל אחת בנפרד, בבדידות מוחלטת, לזמן לא מוגדר, בלי חלון, בלי יכולת להדליק או לכבות את האור. לא צריך להיות חדי עין כדי להבחין בשריטות על דלת הברזל הכבדה של הגיהנום: "אני רוצה למות", "כואב לי", "אני ארצח את כולכם ביחד" הן רק כמה מהכתובות שנחרתו בשיירי ציפורניים בשהייה בצינוק הזה. על פי משרד הרווחה והתקן, ההחזקה בחדר פסק הזמן אינה עולה על שעתיים. "בשבילי מסילה היה מקום נורא ביותר", אומרת לינור. "עם כל מה שעובר שם על בנות, אני לא מבינה איך קיים המקום הזה. היתה איתי שם ילדה בת 12, תארי לך מה זה לגדול ככה בגיל כזה".' - סוף ציטוט מהכתבה של אורלי וילנאי. אירוע נוסף הוא סחר בנערות חוסות בתעשיית המין שנחשפה בדרום ת"א. נערות אלו ברחו מפנימיות ומעונות הרווחה ועבדו בתעשיית המין כדי להתקיים. 

צבי זהר - מטפל בנפגעי כתות


יצירת סכסוכים הפרדה וניתוק בתוך התא המשפחתי ד"ר גבי זוהר חוקר כתות מעיד על שי אברהמוב: "הדרך של שי אברהמוב נהג ונוהג למעשה באנשים שלו היא מאוד מאוד ברורה: דרך של הפרדה וניתוק" - הפרדה וניתוק הן שיטות מקובלות של עובדי רווחה. זה מתחיל בחטיפת ילדים מבתי ספר ומגני ילדים בתואנות כי הוריהם מזניחים אותם, דרך מרכזי חירום, אומנה, אימוצים, פנימיות ואז הילדים מדרדרים לתעשיית המין, או שמאבדים קשר נורמלי עם הוריהם. במרכזי חירום (עמותות, מלכ"רים) שוהים הילדים במשך חודשים ארוכים לצורך "אבחונים", משם יוצאים עם חבילת אבחונים לפנימיה או למוסד פסיכיאטרי. ההורים פוגשים את הילדים מספר מועט של פעמים בשבוע לזמן קצר. ההורה נאלץ להיפרד מילדיו בדרך משפילה, וישנם עדויות כי פקידי הרווחה יוצרים מצב של דיסאינפומציה בין בני המשפחה. 
סנ"צ עמי אשד - מפקד תחנת נתניה

היתממות וצדקנות של עובדי רווחה מספר סנ"צ עמי אשד על בנה של המורה התעללת מכת האיתקה: "עובדת רווחה ששוחחתי איתה אמרה לי שהיא בכל שנותיה לא ראתה ילד במצב כל כך קשה" - אולם כמה ימים לאחר מכן לאחר מעצרו של מנהיג הכת שי אברהמוב מתברר כי גם גורמי רווחה וחינוך ידעו על תלמידים שלא הגיעו לבתי ספר, הכיצד חשדם לא התעורר, יתרה מכך אחת האמהות העידה כי היא הופנתה לטיפול משפחתי אצל אברהמוב ע"י פקידי רווחה, מדוע אם כן מביעה עובדת הרווחה מנתניה פליאה כה רבה לסנ"צ עמי אשד.

 עו"ד שרונה בן משה - המרכז לנפגעי כתות

השתלטות על חיי אנשים - כפייה - נזקים כלכליים ונפשיים - עו"ד שרונה בן משה מהמרכז לנפגעי כתות טוענת על שיטות הפעולה של שי אברהמוב מנהיג כת האיתקה: "הוא משתלט על אנשים על כל תחומי חייהם, ופשוט באיזשהו שלב משעבד אותם אליו גם כלכלית וגם נפשית והתוצאות ראינו אותם שבוע שעבר (המורה שהתעללה בבנה)" 

שיטות העבודה של פקידי הסעד לחוק הנוער הפועלים ע"פ משנת חנה סלוצקי גרועות מאלו של הכת. באמצעות חוק הנוער ונפנוף עם אבחונים ואיומים בהוצאת הילדים מהבית משתלטים עובדי הרווחה על חיי האנשים, גורמים להם הוצאות כלכליות כבדות ופגיעות נפשיות. בראיון בספטמבר 2008 חנה סלוצקי מודה, כי פקיד הסעד מעורר אמון של המשפחה על מנת לקבל אינפורמציה אשר בהמשך תשמש נגד המשפחה ובכך יופר האמון. באופן זה למעשה מתחיל פקיד הסעד לפתח את העלילה נגד האזרח אשר בהמשך תשמש אותו לפעולה של הוצאת אחד מבני המשפחה מהבית למוסדות הרווחה, הסדרי ראיה, אימוץ סגור, הוצאות כלכליות כבדות ועוד... או למעשה פירוק המשפחה... דוגמא נוספת בתחום השתלטות על חיי קשישים הוא סיפורה של הקשישה שרה כהן. פקידות הסעד ממינהל הרווחה עיריית תל אביב רודפות אחריה כדי למנות לה אפוטרופוס, ולהשים אותה בבית אבות, שם היא מקבלת “טיפול תרופתי” שאינה זקוקה לו. פקידי עירייה מושחתים אלו לא בוחלים לבוא בליל הסדר בליווי שוטרים חמושים על מנת לקחת את הקשישה לבית האבות. הפקידים אפילו מסתירים מקרוביה של שרה את מקום הימצאה על מנת שיוכלו ”לטפל” בה ללא הפרעה. ביתה של שרה הולאם לטיפול האפוטרופסית ירדנה נילמן שהואשמה במרמה והפרת אמונים ובעושק קשישים במקרים נוספים אחרים. נילמן מונתה ע"י פקידות הסעד של עיריית ת"א בניגוד לחוק ולכללים. 



  קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים