התעללות בילדים חוסים במוסד "אתגר" של משרד הרווחה

מוסד אתגר של משרד הרווחה משמש לילדים חוסים פיגור שכלי. אמנון לוי בתכניתו "שומר מסך" חשף כי במוסד ישנה מטפלת אשר באופן שיטתי מכה את הילדים חסרי הישע ללא אבחנה. המטפלת מכה את הילדים בראשם, גוררת אותם, שאר הילדים מפחדים ממנה ומרכינים גופם כשהיא עוברת לידם מחשש שתכה אותם. המטפל נעצרה לצורך חקירה.
מבדיקה נתברר כי המטפלת עבדה קודם לכן במוסד אחר ופוטרה מחשש לאלימות אולם נשארה במערכת הרווחה של משרד הרווחה, אף אחד לא מדווח או עוקב על התנהגותה. המטפלת עובדת כבר שנה במוסד אתגר, עם צוות ואף אחד לא דווח. מדובר ב"קשר שתיקה" של מערכת הרווחה על מטפלת אלימה במוסד לילדים חוסים של משרד הרווחה.
.
.

בפברואר 2009 גזר בית המשפט המחוזי  15 חודשי מאסר בפועל על המטפלת רוזה דוידוב, שהורשעה כי התעללה בילדים חוסים במעון אתגר. בגזר הדין כתב השופט אילן שיף כי "מעשיה של הנאשמת ראויים לכל גינוי. במשך תקופה רצופה של מספר חודשים היא תקפה והתעללה בחוסים חסרי ישע בעלי פיגור שחלקם קטינים, שלא יכלו להתלונן ולדווח כיאות על מעשיה החמורים".

כשלים מערכתיים במערכת הרווחה

 
השופט הביע תמיהה כיצד במשך כמה חודשים נהגה המטפלת בילדים כפי שנהגה ואיש לא הבחין בכך בתוך המעון. "ראוי היה כי כל הרואה או שומע על מעשים נוראיים שכאלה יזעק ויזעיק למען מנוע הישנותם", כתב השופט שיף בגזר הדין. בנוסף, השופט מתח ביקורת על אנשי המעון על כך שלא התלוננו על המטפלת וגם על העובדה שבכרטיס העובד שלה לא מולאו פרטים כמו השכלתה, תחומי התמחותה ומקומות עבודה קודמים בהם עבדה.
השופט ציין גם כי: "עיון בת/ע/1 (כרטיס העובד של הנאשמת) מעלה גם פליאה על אי פיקוח לכאורה של המעון על רישום פרטים חיוניים בכרטיס העובד שמולא טרם קבלת הנאשמת לעבודה. כך למשל, לא מולאו כלל פרטי השכלתה, תחומי התמחותה, כישוריה, פרטים מלאים על מקומות עבודתה הקודמים וסיבת עזיבתה את מקומות העבודה הקודמים. כל שמילאה הנאשמת בטופס כרטיס העובד הוא פרטיה האישיים, רמת שליטתה בשפה העברית ובמשבצת מקום עבודתה האחרון, תחת הכותרת 'תחילת עבודה', נרשם 'רוסם'. עובדה זו בצירוף הנתון כי, כעולה מת/ע/1, הממליצה הרשומה היחידה על קבלת הנאשמת לעבודתה היתה הנאשמת עצמה, מעלה תהיות באשר להקפדה על קבלת עובדים לעבודה כה קשה. ...
מדאיגה אותי גם המשמעות האפשרית לדברי אמיר שוורץ (פקיד הסעד הראשי בשירות לאדם המפגר), כי בעקבות הארוע הנדון ביקשו עובדים במעונות חוסים לעזוב את מקומות עבודתם מחשש להסתבך בפלילים. אפשר (איני קובע קביעות בנדון), שחששם של העובדים נובע מתרבות של נקיטת אמצעים גופניים כלפי החוסים. ראוי שנושא זה יהא לנגד עיני כל הנוגעים בדבר. "
השופט העיר עוד כי שמע מפי אחד העדים כי עובדים רבים העלו חשש בנוגע לעתידם בעקבות חשיפת הפרשה, ובעניין זה כתב: "אפשר (איני קובע קביעות בנדון), שחששם של העובדים נובע מתרבות של נקיטת אמצעים גופניים כלפי החוסים". בשל נסיבות אלה, קבע השופט, יועבר עותק מגזר הדין לפקיד הסעד הראשי.
נקודות:
  • קיים "קשר שתיקה" של התעללות בלקוחות (חוסים חסרי ישע) בפנימיות של משרד הרווחה, עובדים אינם מדווחים.
  • במצב של "חשש מאלימות" העובד אינו מוצא ממערכת הרווחה אלא מועבר למסגרת אחרת לתפקיד דומה.
  • משרד הרווחה אינו מנהל מעקב אחר העובדים האלימים במערכת.
  • ישנם פנימיות של משרד הרווחה בהם קיימת תרבות של נקיטת אמצעים גופניים נגד חוסים.
  • משרד הרווחה מעסיק מטפלים חסרי ניסיון ורקע מתאים לטיפול בחוסים.
  • השופט הביע אפשרות כי במשרד הרווחה קיימת "תרבות של נקיטת אמצעים גופניים כלפי החוסים".

קישורים:


השפלה והזנחה במעון החוסים "שקמה" של משרד הרווחה ברעננה

תביעת ענק נגד משרד הרווחה ואקי"ם - הפקירו והזניחו חוסה במעון מפגרים להתעללות ואונס - דצמבר 2009

משרד הרווחה - פיקוח ומעקב לקויים על כל מסגרות הרווחה: פנימיות, מעונות, פקידי סעד, עובדים סוציאליים

    תגובה 1:

    אנונימי אמר/ה...

    שלום אני רוצה להפנות אותכם בבקשה לאתר אוואז :
    http://www.avaaz.org/he/contact/

    והם מקימים קפיינים בין לאומיים שעוזרים. אני פניתי אלהם לבקשת עזרה והתערבות העולם לטובת הילדים החוסים. אך יעזור להם לעזור ויזרז עניינים אם עוד אנשים יפנו באותו נושא. וכל שניה חשובה כי כל שניה ילדים סובלים בחסות המדינה. תודה רבה. ה חשוב לבקש עזרה מבחוץ כדי שממשלת ישראל יבינו שאנחנו לא מדינה קומוניסטית והם לא יכולים להסתיר מהעולם מה קורה כאן ולעשות הצגות לעולם ולאזרחים כאילו נילחמים כאן בפדופילים והתעללות בילדים ובמקביל להשתיק אונס של ילדים שהם לוקחים תחת חסותם

    משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

    משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים