תחקיר מעריב: משרד הרווחה - הסודות האפלים של חוות הנוער "שדה בר" של יוסי שדה - שוברים שתיקה

המאמר הסודות האפלים של חוות הנוער של יוסי שדה , מעריב - סופשבוע , קלמן ליבסקינד , 15.10.2009.


עשרות מחניכי מדריך הנערים יוסי שדה חושפים סודות נוספים על כל שהתרחש: בילוי אצל נערות ליווי יחד עם המדריך וגניבות נשק ואמצעי לחימה מבסיסי צה"ל. בוגרי חוות "שדה בר" שוברים את קשר השתיקה. שדה בתגובה לעדויות: "מדובר במסע נקמה נגדי".
.
בשבועות האחרונים הם נפגשים כמעט מדי ערב. בבתי קפה, בבתים שלהם. בוגרי חוות הנוער "שדה בר" שלמרגלות ההרודיון, מורים ומדריכים, חברים לשעבר בהנהלת העמותה שמפעילה את החווה, ידידיו לשעבר של המייסד יוסי שדה - החליטו לשבור את קשר השתיקה, ולא לאפשר לשדה להמשיך לחנך ילדים.

יוסי שדה צילום ארכיון nrg
יוסי שדה צילום ארכיון nrg


השבוע הם ישלחו להנהלת העמותה מכתב חריף שעליו חתמו עשרות. "בחווה פועל מנגנון אנושי בעייתי מאוד הכולל עיוותים מוסריים, רמיסת חוקי מדינת ישראל והולכת שולל", כתבו. "קווים אדומים נחצים בחווה מדי יום. איש מכם לא יוכל לטעון שידיו לא שפכו את הדם הזה".

החווה הוקמה בסוף שנות ה-90 על ידי יוסי שדה כדי לקלוט ולשקם נערים ממשפחות הרוסות אשר נפלטו ממסגרות. במשך השנים התקבצו אליה גם בני נוער רבים מרקע טוב יותר, והוקם בה קרוואן המשמש כבית ספר שבו לומדים חלק מהנערים. התפיסה היא שצעירים המתגייסים לצה"ל ישובו אחר כך לחווה כ"בוגרים".

לפני כשנה וחצי נבחר שדה להדליק משואה בערב יום העצמאות כהוקרה על המפעל החינוכי שהקים, אולם מעריב חשף אז את אורח החיים הפרובוקטיבי שקיים עם הילדים: הנערים ישנו איתו במיטה כשהם עירומים, צפו עמו בסרטים פורנוגרפיים ולמדו ממנו לאונן.

"הזונות היו חלק מההוויה"
בעלי חיים נשחטו בחווה או נורו למוות. שדה חינך את הילדים חסרי הבית לשנאת ערבים קיצונית. הוא שלהב אותם והם השיבו לו בהערצה. ראו בו דמות של אב. בעקבות הפרסום נמנע משדה להדליק את המשואה. עתה מתברר כי אותם מעשים היו רק קצהו של הקרחון.

תחקיר מעריב חושף עתה כיצד במשך שנים נהג שדה לשלוח את בני הנוער ששהו תחת חסותו לבתי בושת. "זה קרה בדרך כלל בימי שישי", משחזר אחד מבוגרי החווה. "היינו קוראים לזה, 'ללכת לבית כנסת'".

"אותי הוא לקח בפעם הראשונה בגיל 14 למקום קרוב לתחנה המרכזית בתל אביב, יחד עם עוד ילד מהחווה", סיפר. "כשגדלתי הייתי לוקח כבוגר חבר'ה צעירים. אני חושב שכולם עברו את זה. הקטע של הזונות הוא חלק מההוויה במקום".
לטענת אותו בוגר, בעבר גם שדה עצמו השתתף באירוע כזה. "לפני שנים היינו בדרום אמריקה בטיול על חשבון העמותה", סיפר. "זה מוגדר כנסיעה חינוכית. היינו בריו דה ז'נרו ובלילה יוסי הביא למלון שתי נערות ליווי וחגגנו. עשיתי את זה יחד איתו". בוגר נוסף סיפר כיצד בגיל 17 לקח אותו שדה לראשונה לבלות עם זונה, וכיצד בהמשך היה הוא כחייל לוקח את צעירי החווה בשליחות המנהל.

תלות מוחלטת
ע', ששימש מורה בחווה, שמע מהחניכים על החוויות. "לא היה ילד שלימדתי שלא היה אצל זונה", הוא מספר. "מה שמדהים הוא שמי שמימן את כל בתי הזונות האלה זו המדינה, שהכל נעשה בחסותה, ולמפקחים שלה לא היה מושג מה קורה שם".

התחקיר חושף גם כיצד גנבו חניכיו של שדה עבורו מבסיסי צה"ל כלי נשק. "יש אווירה שצריך להתגונן", סיפרו . "ממה? לא ברור. אבל זה באוויר. כל הזמן אתה מתכונן למשהו. הוא היה תמיד חוזר על מנטרות, על הצורך 'להגן על הבית'".

ב', שהיה אחד הנערים הנאמנים לשדה, מספר לראשונה כיצד גנב עבורו רימוני רסס מהיחידה הקרבית שבה שירת. "יוסי מפתח אצלך תלות מוחלטת", מספר ב'. " אתה רעב לחיבוק שלו. לליטוף שלו. הדיבור עם יוסי כל הזמן הוא שצריך להרוג את הערבים. צריך להיות חזקים ולאסוף אנשים וכוח ונשק".

"לפני אחת היציאות הביתה הרמתי שמונה רימונים, שפכתי אותם לתיק הגב שלי ויצאתי לשבת", סיפר. "הגעתי לחווה, פתחתי את התיק והוצאתי את הרימונים. בחיים שלי לא קיבלתי חיבוק כזה חם ואוהב". בוגרים נוספים סיפרו על אמצעי לחימה שהביאו. "היינו בתוך כת", הם אומרים. "הלכנו אחריו בעיניים עצומות".
"המדינה נכשלה"
בתחקיר נחשף עוד לראשונה כיצד לפני כשנה וחצי שכרו אנשי החווה משרד חקירות וניהלו מעקבים בעלות של עשרות אלפי שקלים אחרי מי שפנו למעריב וגרמו להוצאת שמו של שדה מרשימת מדליקי המשואות.

באחד המקרים "סומן" אחד מבוגרי החווה כמי שעלול לסכן את שדה בעדויות שימסור נגדו. שני נציגים מהחווה תפסו אותו בירושלים, כשהם רעולי פנים, והכו אותו בכל גופו. "אם הייתי מקבל הוראה להרוג אותך כדי שלא תהיה כתבה, הייתי עושה את זה בלי מחשבה", סיפר אחד מהם. "אתה לא נמצא בכלל במקום שאתה מפעיל שיקול דעת".

הבוגרים מספרים עוד כיצד יצאו מהחווה למסעות נקמה בערביי האזור, כיצד הוציא שדה להורג כלבים במכות אבן בראשיהם, כיצד חיסל תיש חולה במכות מכוש, כיצד יצאו למסעות ציד לא חוקיים של שפנים וצבאים במדבר יהודה, וכיצד כנערים בני 15 הם נשאו נשק וירו. "החלפנו אלוהים אחד באלוהים אחר", מסביר צעיר שעזב את משפחתו החרדית ונשלח לחווה.

"המדינה נכשלה ולא עמדה בחובותיה כלפי נערים חסרי בית", כתב השבוע אחד מבוגרי החווה ליועץ המשפטי לממשלה, ודרש ממנו לפתוח בחקירה פלילית על הנעשה במקום. "ייתכן שמדובר אף בפשיעה רשלנית, בכך שנתנה לאדם-ללא ניסיון חינוכי, ללא תואר אקדמי ואף ללא תעודת בגרות - לחנך נערים שנפלטו ממסגרות".

שדה בתגובה: "הדברים אינם ראויים לתגובה. מדובר במסע נקמה נגדי. 'שדה בר', בגישתו הייחודית, מעניק לנערים בית חם ותומך, ובסוף התהליך הטיפולי שמשקם אותם, הם מתגייסים ליחידות קרביות. אחוזי ההצלחה בשיקום הנערים ושילובם בחברה הנם גבוהים ביותר".

ממשרד הרווחה נמסר: "הפיקוח על חוות 'שדה בר' מתבצע בהתאם לסטנדרטים הנדרשים מפיקוח על כל מסגרת, תוך רגישות רבה לאפיונים המיוחדים של המסגרת".
.
התחקיר המלא, הקלק על התמונות - להורדת התחקיר בקובץ PDF הקלק כאן
תחקיר מעריב: משרד הרווחה - הסודות האפלים של חוות הנוער 'שדה בר' של יוסי שדה - שוברים שתיקה תחקיר מעריב: משרד הרווחה - הסודות האפלים של חוות הנוער 'שדה בר' של יוסי שדה - שוברים שתיקה תחקיר מעריב: משרד הרווחה - הסודות האפלים של חוות הנוער 'שדה בר' של יוסי שדה - שוברים שתיקה תחקיר מעריב: משרד הרווחה - הסודות האפלים של חוות הנוער 'שדה בר' של יוסי שדה - שוברים שתיקה  
 
יוסי שדה - מדליק משואה של משרד הרווחה עם קופת שרצים
יוסי שדה - מדליק משואה של משרד הרווחה עם קופת שרצים

קישורים:

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מתי יבדקו את מתי רוז מנרדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים