העדר פיקוח של משרד הרווחה על מוסדותיו - חשד: מנהלים של מעון לילדים מוגבלים בכפר כנא גנבו מיליונים

מבוסס על הכתבה: חשד: מנהלי מעון למפגרים גזלו את כספם , ynet , נובמבר 2009 , והכתבה חשד: מנהלים של מעון גנבו מיליונים , nrg , נובמבר 2009

ארבעה בני משפחה, שניהלו מעון לילדים מוגבלים בכפר כנא, נעצרו בחשד שהוציאו חשבוניות פיקטיביות לספקים - ושלשלו מיליונים לכיסם. בינתיים התלוננו ההורים כי לילדים חסר מזון, ריהוט ודלק לחימום

במשך שנים ניהלו ארבעה בני משפחה מעון לילדים מוגבלים בכפר כנא שבגליל התחתון. את הכסף - 17 מיליון שקל בשנה - קיבלו ממשרד הרווחה, במטרה לאפשר חיים טובים יותר ל-170 ילדים הסובלים מפיגור, כולם מהמיגזר הערבי. אלא שהכסף הזה, בחלקו הגדול, לא הגיע לרווחתם של הילדים; לפי החשד, המנהלים שילשלו אותו לכיסם.

המעון, המנוהל על ידי עמותה ציבורית, מטופלים למעלה מ-170 ילדים מוגבלים, והוא מתוקצב על ידי משרד הרווחה בתקציב שנתי של כ-16 מיליון שקלים.

הבוקר (יום ג', 10/11/2009) הפכה חקירה בת שנה לגלויה, עם מעצרם של ארבעת בני המשפחה - בהם מנהלת המעון, מנהל המשק, מנהלת החשבונות והמחסנאי. שתי הנשים ושני הגברים, בשנות הארבעים לחייהם, נעצרו בפשיטה על בתיהם.

החשד הראשוני התגלה לאחר שהמעון, המנוהל בידי עמותה ציבורית, נקלע לגירעון של 10 מיליון שקלים. עובדת סוציאלית ראשית ממשרד הרווחה נקראה להגיע ולנהל אותו באופן זמני. מיד עם כניסתה לתפקיד בדצמבר 2008, התפטרו לפתע בו-זמנית ארבעת החשודים. במקביל פנה ועד ההורים לעובדת הסוציאלית וסיפר כי על אף הכסף הרב שהגיע למוסד, חסר לילדים מזון, ריהוט ודלק לחימום.

כל זה עורר את חשדה של העובדת הסוציאלית. כאשר גילתה בספרי החשבונות הוצאה לא מוסברת של מיליוני שקלים - פנתה למשטרה.

"קיבלנו לידינו את הספרים וגילינו שבין השנים 2008-2003 יצרו הארבעה מצג שווא, לפיו הם קונים את הנדרש מהספקים - אולם בפועל, משלשלים על פי החשד את הכסף לכיסם", סיפר ראש מפלג ההונאה של מחוז צפון במשטרה, רב-פקד אהרון גלאור. כך לדבריו הצליחו החשודים "לרפד" את חשבונותיהם, לקחו את ההמחאות שהגיעו למעון וביצעו רכישות פיקטיביות למראית עין. לעתים הם הוציאו חשבוניות מזויפות שהיו בידיהם מרכישות קודמות, ובמקרים אחרים לא הוציאו חשבוניות כלל.

מסמכים מפלילים

על פי החשד, הארבעה נהגו לדווח כי רכשו מוצרים עבור המעון לשימוש החוסים, אך בפועל הועברו הכספים לחשבונות החשודים והמוצרים כלל לא ניקנו.

המשטרה אספה במשך למעלה משנה חומרים ומסמכים שהפלילו את החשודים. הארבעה, שמכהנים בתפקידי ניהול במקום, חשודים בעבירות של מרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, זיוף בנסיבות מחמירות מרמה והפרת אמונים.

עם מעצרם יילקחו הארבעה לחקירות בתחנות חיפה וטבריה ומחר יובאו לדיון בהארכות מעצר בבתי משפט שונים בצפון הארץ.

"במקום שהילדים הללו יקבלו מה שמגיע להם, האנשים שהיו אמורים לדאוג להם גזלו את כספם", אמר רב-פקד גלאור בצער, בעוד חקירת הארבעה נמשכת.

במשרד הרווחה ביקשו להדגיש כי המשרד "פעל בנחישות לגילוי אי הסדרים במעון מהרגע שעלו חשדות", בעקבות גרעון עצום במאזן המוסד. במשרד הזמינו בקרה חשבונאית באמצעות גורם חיצוני, שהעלתה חשדות לאי סדרים ואף גניבה - ובעקבות זאת הגיש המשרד תלונה במשטרה.

עוד מדגישים במשרד, כי בעקבות החקירה מינה מנכ"ל המשרד שני עובדי מדינה לעמוד בראש המעון, ו"מאז כניסת השניים לתפקידם נעשו שינויים גדולים מאוד בניהול, נקבעה תוכנית הבראה, נקבעו נהלי רכישות ויש פיקוח על כל סכום שיוצא. הגרעון הופחת בתוך שנה אחת בחצי, כך שהמעון עלה על פסים חיוביים, הן מקצועית והן ניהולית וכספית".

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים