עבודת אלילים במועצה אשכול - פקידי סעד לחוק הנוער רוצים לחטוף בתה של שוטרת חד הורית מבלי שבדקו את העובדות

אש צולבתמסתבר כי פקידי הסעד לחוק הנוער לא שמעו על ממצאי ועדת סלונים נבו לפקידי סעד לסדרי דין. שהרי אחד הליקויים החמורים בעבודתם היה כי "אין תמיד אבחנה בין עובדות לדעות, ולא ברור תמיד מה המקור לקביעות עובדתיות חשובות, ובמקרה הצורך - אלו בדיקות נעשו כדי לאושש או להפריך אותן". ואם היו מפיקים לקחים מדו"ח סלונים נבו, מדוע גיבשו פקידי הסעד דעתם לחטוף בתה של שוטרת חד הורית בטרם ישמעו גירסתה?

אלא שעבודתם של פקידי הסעד לרבות אלו לחוק הנוער כמוה כעבודת אלילים, האלילים שלהם הם תחושות הבטן, השמועות, והעלילות. הם אינם מבחינים בין עלילה לעובדה לראיה, הכל בערבוביה ובקול ענות.

הכתבה אש צולבת - מתחת לאף , מעריב , המגזין , שימעון איפרגן , צילום: יהודה לחיאני , 25.05.2010
ד' שוטרת סמויה חד הורית התרועעה במשך חודשים עם סוחרי סמים והביאה להפללת 44 מהם באחד המבצעים המוצלחים של מרחב הנגב. אלא שכעת מבקשת מחלקת הרווחה במועצה אשכול באזור מגוריה בראשותו של יהודה נתן לקחת ממנה את בתה ולהעבירה למשמורת האב בנימוק כי היא מתרועעת עם עבריינים.

...פקד סבג: "רשויות הרווחה לא טרחו בכלל לבדוק את גרסתה או לפנות אלינו לקבל מידע על הפעילות שלה. ברור שהיא לא השתמשה עם סמים ולא התרועעה עם עבריינים".

שוטרת סמויה אם חד הורית בהיריון עבדה להפללת עבריינים, לשכת ההרווחה אשכול בתמורה רוצה לקחת את התינוקת


.
ד', שוטרת סמויה המתגוררת באחד המושבים בנגב, מרגישה די מבולבלת לאחרונה. מצד אחד, היא חתומה על אחד ההישגים החשובים ביותר של מרחב הנגב, לאחר שהצליחה להפליל 44 סוחרי סמים; מצד אחר, רשויות הרווחה במועצה האזורית אשכול מאיימות להעביר את בתה למשמורת האב, בעקבות חשד כי היא מתרועעת עם סוחרי סמים.

תחילתו של הסיפור הקפקאי לפני חמישה חודשים. ד', 30, אם חד הורית, סטודנטית במכללת ספיר, חלמה להיות שוטרת עוד בילדותה. משהו במדים הכחולים עשה לה את זה, ולפני כחצי שנה היא פנתה ללשכת הגיוס במשטרת מרחב הנגב וביקשה להתגייס לשורות המשטרה.

פקד אורן סבג, קצין סוכנים בימ"ר נגב, קיבל לידיו את קורות החיים שלה, החליט להרים את הכפפה ולהפוך אותה לסוכנת סמויה. "זו הייתה משימה לא פשוטה", מודה סבג.

"היה לה מבטא צפונבוני והיינו צריכים להכשיר אותה לתפקיד. לימדנו אותה איך לדבר עם מבטא ובסלנג של ערסים ונרקומנים כדי שלא יחשדו בה. עשינו לה כל מיני תרגילים כדי שתיכנס מהר מאוד לעניינים. ייאמר לזכותה שיש לה תפיסה מהירה, יכולת משחק נדירה, נחישות ואומץ לב שבאו לידי ביטוי בהפעלה שלה, שנחשבת בעיניי לאחת הטובות שהיו אי פעם במשטרת ישראל", ציין סבג.

ד' עברה שורת מבחנים, כולל בדיקת פוליגרף, ורק לאחר שעמדה בכל הקריטריונים נשלחה למשימה. המפעיל שלה היה רס"ר שמעון אדרי, שנחשב לאחד ממפעילי הסוכנים הטובים במשטרת ישראל. "אני אוהבת אקשן, מתה על אתגרים, האדרנלין זורם אצלי בדם כשיש משימות מהסוג הזה", היא מצהירה.

קנו לי מלתחה שלמה

לדברי ד': "מבחינתי לשמש כסוכנת סמויה של המשטרה זו שליחות ציבורית ממדרגה ראשונה, כשהמטרה לעצור את עברייני הסמים שמוכרים סמים לבני נוער והורסים משפחות שלמות. זה לא פשוט להיכנס לתפקיד הזה. בכל זאת, יש לי ילדה קטנה בבית, אבל ההורים שלי עזרו לי בכל אותה תקופה. הם לא ידעו כלום על העבודה שלי. מבחינתם הייתי סטודנטית. חוץ מזה במשטרה נתנו לי לראות את בתי כל יום ולהיות איתה".

במהלך תקופת ההכשרה למדה ד' כאמור את הסלנג של העולם העברייני, את הניואנסים הדקים, את תנועות הגוף. "באתי מעולם אחר לגמרי", היא אומרת, "לא היה קל לאחת כמוני
להיכנס לעולם הזה. כל ההפעלה שלי הייתה הצגה אחת גדולה ומורכבת. המפעילים שלי קנו לי מלתחה שלמה, ג'ינסים קרועים, גופיות, כדי להיראות כמו בחורה זרוקה ולא כמו אחת מבית טוב".

במשך חמישה חודשים היא התרוצצה בין עברייני הסמים בגזרת באר שבע, נתיבות, אופקים והיישובים הסמוכים. במהלך התקופה הזו סיפרה שהיא מארגנת מסיבות סמים לסטודנטים, וכך הסבירה למעשה את רכישות הסמים שלה. 44 יעדים מודיעיניים של ימ"ר נגב, בהם חקלאים, בעלי פיצוציות וספרים שעסקו במכירת סמים כחשיש, אקסטאזי, אל-אס-די, קוקאין, קריסטל והירואין לבני נוער, נפלו ברשתה.

להתאהב ב-ד, ולהיעצר

המבצע שבו פעלה ד', ואשר זכה לשם "נערת הפרברים", הכה בסוחרי הסמים בשיטת הדומינו. "בהתחלה היה די קשה לרכוש את אמונם", היא מודה. "זה נראה להם מוזר שבחורה קונה סמים, וזה מיד עורר אצלם חשד שמדובר בסמויה. הם עשו לי כל מיני מבחני אמינות, שהצלחתי לצלוח אותם בזכות ההכשרה שעברתי. אחד מהם אמר לי:'כפרה, אני לא מכיר אותך ולא מוכר לך'. אמרתי לו:' אין בעיה, יש אחרים שימכרו'.

"הוא מיד התקפל ומכר לי. ברגע שהתחברתי לראשון, הכל זרם עם כולם. הם נפלו כמו קוביות דומינו, אחד אחרי השני. אחד הסוחרים שמכר לי סמים אמר לי'מאמי, אני מה זה אתבאס אם יתברר שאת סמויה. אל תעשי לי את זה".

הגדיל לעשות א', סוחר סמים מאופקים, שהתאהב ב-ד'. הוא חיזר אחריה, הביע כלפיה את חיבתו הרבה, החמיא ליופיה והצהיר כי בכוונתו להינשא לה. עם זאת, הוא הקפיד להפריד בין עבודה לעסקים. כאשר הגיעה ד' לרכוש סמים, היא שילמה מחיר מלא עבורם, בלי הנחות. "הרומנטיקה שלו נגמרה כשהגענו לביזנס", היא נזכרת בחיוך.

את העסקאות ביצעה ד' במכונית ששכרה עבורה המשטרה. בתוך המכונית הותקנו מצלמות זעירות, אשר תיעדו את רכישת הסמים. אחד מהסוחרים שנתפסו הוא ספר, שנעצר בעיצומן של הכנות לחתונתו. במקרה אחר, סוחר סמים מאשדוד קבע פגישה עם ד' באחד הצמתים בעיר. היא מסרה לידיו 3,000 שקל בתמורה לכמה פלטות של חשיש. כעבור כמה דקות חזר הסוחר בידיים ריקות.

ד' נלחצה ודרשה ממנו הסברים. "זו הייתה עקיצה של ממש", היא נזכרת. "הוא סיפר לי שגנבו לו את הסם וגם את הכסף שנתתי לו. ברור שלא האמנתי לו. הבנתי שהוא ניצל את זה שאני אישה כדי לעבוד עליי, והחוצפן הזה עוד ביקש ממני טרמפ הביתה. נסעתי לצומת אשדוד והורדתי אותו שם, שיילך ברגל הביתה ".

הפעלתה של ד' הייתה כה מוצלחת וארוכה, שהיא גמרה את תקציב המבצע, שנאמד בסכום של כ-60 אלף שקל. פקד סבג ביקש אישור מיוחד מהמטה הארצי לקבל תקציב נוסף וחריג של 40 אלף שקל כדי לסיים אותו בהצלחה." זו הייתה אחת ההפעלות הטובות ביותר במשטרת ישראל של סוכנת סמויה", אומר סבג. "היא עשתה עסקאות איכותיות וגמרה לנו את תקציב ההפעלה, דבר די נדיר שכמעט לא קורה".

באחד הלילות המבצע כמעט השתבש והיה חשש כבד לחייה של ד'. זה קרה כאשר שלושה עבריינים מנתיבות חשדו שהיא סוכנת סמויה, משום שהרבתה לרכוש סמים אבל לא השתמשה מעולם. הם הזמינו אותה בשעת לילה מאוחרת לביתו של אחד מהם כדי לבדוק לעומק את החשד.

בלשי ימ"ר נגב ומפעיליה של ד' נפרסו סביב הבית ונדרכו. השלושה ביקשו ממנה לעשן חשיש באמצעות באנג והביטו בה בעיניים בוחנות. "אמרתי להם שאני לא מעשנת, כי זה מרדים אותי ואחרי כמה דקות עזבתי את המקום. לא פחדתי כי היה לי גיבוי סביב הבית של שוטרים, אבל זה לא הכי נעים להיכנס למקום שאתה לא יודע איך תצא ממנו, אם בכלל".

סיפור הזוי

אבל זה לא נגמר גם כאן. בתום הפעלתה של ד' כסוכנת, הפיצו חלק מבני משפחות העבריינים שנעצרו שמועות אשר לפיהן היא השתמשה בסמים והתרועעה עם גברים, במטרה לנקום בה על פעילותה. השמועות ככל הנראה עשו את דרכן אל מחלקת הרווחה במועצה האזורית אשכול, שהודיעה על כוונתה להעביר את בתה של ד' למשמורת האב, בנימוק שהתקבל מידע כי היא מזניחה את הילדה, מתרועעת עם עבריינים ומשתמשת בסמים.

ד' ההמומה הסבירה לעובדות הסוציאליות ולפקידת הסעד במועצה שבחמשת החודשים האחרונים שימשה כסוכנת סמויה של המשטרה וכי התרועעותה עם סוחרי סמים הייתה במסגרת התפקיד ומי שהפיצו את השמועות הללו הם בני משפחות העבריינים שנלכדו ברשתה.

"איך רוצים לקחת לי את הילדה בלי לבדוק לעומק את טענותיי, שמגובות על ידי המפעילים שלי במשטרה, ובלי לבחון את המסוגלות ההורית שלי?", מיררה ד' בבכי בעת שהעלתה את העניין בפני הקצונה הבכירה של המשטרה.

קצין הסוכנים בימ"ר נגב, פקד אורן סבג, עדכן את צמרת הקצונה הבכירה של משטרת המחוז הדרומי, שמיהרה להכניס בסוד העניינים גם את המפכ"ל, רב ניצב דודי כהן, וזה נתן גיבוי מלא לסוכנת והורה לסייע לה מבחינה משפטית.

"זה פשוט סיפור הזוי", טוען פקד סבג. "מדובר בשוטרת סמויה שעשתה את עבודתה נאמנה, ורשויות הרווחה לא טרחו בכלל לבדוק את גרסתה או לפנות אלינו כדי לקבל מידע על פעילותה. ברור שהיא לא השתמשה בסמים ולא התרועעה עם גברים, כל הפעילות שלה הייתה סיפור כיסוי. בכוונתנו להגיש תביעת לשון הרע נגד אותם גורמים שהכפישו את שמה של ד'".

בימים הקרובים עתיד פקד סבג, עם קצין האג"ם של המחוז הדרומי, ניצב משנה פרץ עמר, ועם ראש אגף החקירות במשטרת מרחב הנגב, סנ"צ עופר מסינג, להיפגש עם בכירי מחלקת הרווחה במועצה אשכול ולהסביר להם שמדובר בטעות וכי יש לבטל את הכוונה לקחת מ-ד' את בתה.

יהודה נתן, מנהל האגף לשירותים חברתיים במועצה אשכול ופקיד סעד לחוק הנוער, מסר בתגובה: "מפאת שמירה על צנעת הפרט וזכויות הקטין לפרטיות, אינני יכול להתייחס עניינית לסוגיה. הנושא נמצא בדיונים בבית המשפט ואנחנו נפעל בהתאם להחלטתו".

מתחת לאף
קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים