עיריית רחובות - סילוק מעון למפגרים "נווה אדיר" והחוסים בו מחוץ לעיר

יוני 2009 - הרשויות המקומיות באמצעות לשכות הרווחה, פקידי הסעד, ובתי משפט לענייני משפחה ונוער מוציאים ילדים, אנשים עם מוגבלויות, חוסים, קשישים אל מחוץ לעיר בקנאות ובתוקפות.לרשות המקומית יתרון בידע ומידע על האזרח הקטן הניצב מולה, והיא משתמשת ב"מומחים" ובוועדות שונות (כגון ועדת החלטה), אך המשחק מכור, והתוצאה ידועה מראש. ישראל היא שיאנית במדינות המערב בהוצאת אוכלוסיות אלו מביתם ומשפחתם בשל העדר מדיניות וההתרפסות של משרד הרווחה.
למראית עין מציגים בכירי ופקידי משרד הרווחה כי הם פועלים לטובת החסוי, אך ברב המקרים שבהם מוצא החסוי מביתו היא משיקולים זרים משותפים של הרשות המקומית ומשרד הרווחה.
הרשות המקומית רוצה להתנער מאחריותה לטפל באוכלוסיות הרגישות, ומשרד הרווחה מקבל תוספת תקציבים עבור כל חסוי/ילד/קשיש המטופל בפנימיות.
קריעת בן המשפחה מביתו מובילה לשבר ושברון לב בתוך המשפחה, המשפחה יוצאת פגועה נפשית, פיסית, כלכלית ומורלית מתוך התהליך.
בעיריית רחובות החליטו להכניס נורמה פסולה וחדשה בטיפול בחסרי ישע: סילוק מעון שלם של חוסים מתוך העיר רחובות.
עיריית רחובות ותושבי שכונת מרמורק בעיר תובעים לפנות 94 בעלי פיגור שכלי ממעון "נווה אדיר", הממוקם בשכונה, והשבוע יחליט בית המשפט המחוזי בתל אביב אם לפנותם. התביעה ממחישה תוצאות סקר שעשה באחרונה משרד הרווחה, ולפיו מחצית מהישראלים אינם רוצים שבעלי פיגור שכלי יתגוררו בבניין מגוריהם.
"משרד הרווחה יעשה את כל המאמצים לאפשר את מגוריהם של הדיירים בנווה אדיר", אומר שר הרווחה, יצחק הרצוג. "זה קרב על הערכים החברתיים וההומניים, ובראש ובראשונה הדאגה לחלשים".
.
"נווה אדיר" הוקם בשנת 2003, כמעון לאנשים עם פיגור שכלי. מפעילה אותו חברת דנאל ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים מפקחים עליו. במעון 94 דיירים, שגילם הממוצע 45 שנה, ומחציתם מוגדרים סיעודיים ומרותקים לכיסא גלגלים. המעון מהווה בית לדייריו, שכן משפחותיהם אינן יכולות לטפל בהם.
נראה כי תושבי שכונת מרמורק אינם מרוצים מקיומו של המעון. עם פתיחתו הופעל לחץ ציבורי גדול והעירייה הוציאה למעון צו סגירה, בגין שימוש לא חוקי בקרקע. הטענה היתה שהקרקע מיועדת לשימוש ציבורי, לבית כנסת. אבל קודם לכן ויצו הפעילה במקום פנימייה לבנות, ואז הגדרת הקרקע לא הטרידה את העירייה. בהמשך התקבל מהעירייה מכתב, ולפיו היתה טעות ברישום. ביצוע צו הסגירה הושעה.
.
מנהלי המעון ביקשו לפעול כחוק ולשנות את ייעוד הקרקע, אך ועדות התכנון והבנייה הערימו קשיים. בה בעת, התקיימו הפגנות תושבים נגד פעילות המעון, הובערו צמיגים שגולגלו לשטחו, ומפגינים נשאו שלטים: "דם יישפך", "הכנסתם חומר חבלה בשכונה". בהמשך נהגו תושבים ליידות אבנים למעון. לפחות פעמיים הוזעקה משטרה, ובאחד המקרים נמצאו בקבוקי תבערה.
"פינוי המקום פירושו פגיעה קשה בטיפול באדם המפגר בארץ", אומר יגאל נחתומי, מנהל חטיבת אוכלוסיות מיוחדות בחברת דנאל, "15 שנה אני מקים הוסטלים ומעונות, ואין מקום שאנחנו פותחים ולא נתקל בהתנגדות. אבל רמה כזו של אגרסיביות והתנגדות לא ראיתי".
משרד הרווחה נאבק נגד תביעת עירייה והשכונה. "בית משפט וגורמי שלטון אחרים נוהגים זהירות רבה כשבאים לסלק אדם מביתו, והדבר צריך לקבל משנה תוקף כשמדובר באוכלוסיות מוגבלות", אומר מנכ"ל המשרד, נחום איצקוביץ'. "נתייצב בבית המשפט להביע את עמדתנו".
מאז פתיחת המעון ועד היום מתקיימות בו פעילויות כמו ימי הולדת, חגים, אירועים עם המשפחות, בשעות אחר הצהריים. נראה שהדבר מפריע לתושבים, שמרבים להתקשר ולדרוש את הפסקת הפעילות, בטענות של רעש. ואולם כשפעלה במקום פנימייה לבנות, לא נשמעו נגדה כל קולות מחאה, אף שלדעת חלק מהשכנים, המצדדים בקיום המעון, הרעש שעלה מהפנימייה היה חזק הרבה יותר.
.
מעיריית רחובות נמסר בתגובה כי "נדגיש שהמוסד הוא רפואי, שמאכלס חוסים סיעודיים, ואינו מתאים לפעול בשכונת מגורים צפופה. הודענו לחברה, מיד עם פתיחתו, שהשימוש אינו תואם לייעוד השטח. הוגשו בקשות לשימוש חורג, אך הן סורבו בוועדה המקומית. באשר לפנימיית ויצ"ו, היא שימשה למגורים בלבד של תלמידות. כשויצו ביקשה להקים מרפאה, הוועדה המקומית סירבה".
.
בראיון של מערכת NRG עם יעל וייס מנהלת המעון באוגוסט 2009 , נחשפו עובדות נוספות על הפרשה:
.
דו הפרצופיות של עיריית רחובות
מדוע החלה עיריית רחובות להתערב ולטעון כנגד קיום המעון בעיר?"אני מאמינה שלעירייה פשוט נמאס מכל ההתעסקות עם ההתנגדות של התושבים. על פי טענת העירייה, המעון לא הוקם על פי חוק, ולכן היא פנתה לבית המשפט. הדבר האבסורדי הוא, שהעירייה היא זו שתמכה במעון בזמן הקמתו.

"עוד לפני הפתיחה היא הפנתה אליי דיירים, וגם היום היא ממשיכה לעשות זאת. לטקס הפתיחה הגיע נציג של העירייה לברך אותנו, ומשרד הרווחה שנמצא מעל העירייה תומך בנו. אנחנו נמצאים בקשר ישיר עם המחלקה לשירותים חברתיים בעירייה, ותוך כדי אנו נאבקים עם אותה עירייה בבית המשפט. זה כמו מלחמה לצד שלום".
.
העירייה הציעה להעביר את המעון למקום אחר בתוך העיר. מדוע אתם מסרבים?
"מאוד מביך לחשוב על ההצעה של העירייה. הרעיון שלה היה להעביר את המעון לתוך הפרדסים, ליד פארק המדע, במטרה להרחיק את החוסים משאר תושבי רחובות. בזה בעצם העירייה אומרת שיש להרחיק ולבודד אנשים עם צרכים מיוחדים משאר החברה.

"זה מאוד עצוב ומפחיד שרשות חושבת באופן כזה. משרד הרווחה בישראל ואף בעולם כולו, מנסים לשלב את אותם אנשים בעלי צרכים מיוחדים בתוך הקהילה. המטרה היא להעניק לאותם אנשים, בעלי יכולות רבות, את האפשרות לחיות חיים שגרתיים ואף ליהנות מהם. מי נתן לאותם תושבים, או לעירייה, את הזכות להרחיק אותם מהחברה?

"היום אנחנו מבינים שהבחירות לעיריית רחובות מתקרבות בצעדי ענק, והרבה מהמתמודדים קשורים לתושבים משכונת מרמורק והסביבה. כל חברי המועצה מפחדים להתעסק עם התושבים, ולכן אף אחד לא חושב בצורה אנושית, אלא רק בצורה פוליטית".

עיריית רחובות - סילוק מעון למפגרים "נווה אדיר" והחוסים בו מחוץ לעיר
עיריית רחובות - סילוק מעון למפגרים "נווה אדיר" והחוסים בו מחוץ לעיר
 קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים