התעללות ופגיעה בזכויות האדם במעון "צופיה" לנערות

אוקטובר 2003 - מתוך ישיבת הוועדה לזכויות הילד בעניין חשש לפגיעה בזכויות האדם במעון "צופיה" לנערות.

הוועדה לזכויות הילד דנה באוקטובר 2003 בנושא החשש מפגיעה בזכויות אזרח במעון ”צופיה ביבנה לנערות. הדיון נערך בעקבות תלונות שהגיעו לאגודה לזכויות האזרח על התעללות, והפרות של זכויות אדם של הנערות השוהות במעון זה הכוללות שימוש בכוח, כליאה של נערות בחדריהן למספר ימים ואף כליאת נערות בכלוב המכונה ”פסק זמן”.
בתלונה נטען כי מהשיטות הטיפוליות בנערות, השוהות לתקופה של שלושה חודשים ולחלקן מוארכת השהייה עד לחצי שנה, עולה חשש כבד של אי-חוקיות. עוד נטען בתלונה כי במוסד אין לנערות מספיק פרטיות: נערות התלוננו על חשיפת יתר שקיימת במסגרת משוב קבוצתי המנוהל במעון כשיטת טיפול.
התלונה גם מתייחסת לריבוי מקרים של פתיחת תיקים פליליים על שימוש בסמים או שימוש בכוח. הנערות המתלוננות ציינו שאין להן כתובת חיצונית לפנייה לתלונתן ואין להן ייצוג בהליך משפטי כאשר נפתח נגדן הליך פלילי. עו”ד סנדרה בולוס, נציגת האגודה לזכויות האזרח, הציגה את התלונה בשם נערות ועובדים במעון שביקשו לשמור על אנונימיות.

נערות מופנות למעון צופיה בעוד אפשר לטפל בהן בקהילה


עו"ד סוניה בולוס - האגודה לזכויות האזרח: הדבר הראשון שהוא מאוד חשוב הוא שצריך להגדיר מראש את אוכלוסיית היעד ואת מטרת המעון. אנחנו רוצים לבדוק היטב את השאלה מי צריך להיות מופנה לשם, כי חלק מהבעיות נובעות מכך שמופנות לשם נערות שהן אינן מתאימות למסגרת זו.

היו"ר מיכאל מלכיאור: זה כמובן לא טעות של המעון אלא של החברה הישראלית, משרד הרווחה. מה שקורה הוא שלא מוצאים לנערות האלה פתרון בקהילה ולכן מפנים את הנערות לשם. את זה כבר ראינו במספר ישיבות אצלנו. זה גם עולה הרבה יותר כסף למדינה, אבל ככה המדינה שלנו פועלת.

כליאת נערות חוסות בחדרים לימים שלמים


עו"ד סוניה בולוס: לגבי התלונות עצמן, הדבר הכי חמור הוא כליאת הנערות בתוך החדרים. אני רוצה להביא דוגמא אחת שאנחנו יודעים שהיא התרחשה. יש במעון מדיניות לפיה אסור לעשן סיגריות שהן אינן מסוג ‎TIME ומותר לעשן רק סיגריות מסוג ‎TIME.
היה מקרה שבו נערה שיצאה מהמעון הביאה איתה סיגריות מסוג אחר והיא החביאה אותן בתוך המעון. כשהדבר התגלה היא אוטומטית נכלאה בחדרה לשלושה ימים כעונש. לדעתנו זהו דבר מאוד מאוד מקומם וזוועתי. זה חלק מסוג הטענות שעלו שם.

טירטורים

 
עו"ד סוניה בולוס: הדוגמא השנייה היא בנושא הניקיון היסודי. אחד המדריכים ביקש מהנערות לקרצף את הקירות. לאחר מכן נעשתה בדיקה ונמצאה שריטה בקיר ולכן הנערות התבקשו שוב לקרצף את הקירות. אלו דברים מאוד מקוממים. אני מעדיפה שאנחנו נתמקד בדיון הזה בנושא הכליאה שלדעתנו הוא הנושא הכי חמור. צריכים להיות נהלים ברורים בנושא הזה כדי שאנחנו נדע מתי משתמשים בעונש הזה.

כליאה בחדר פסק זמן, כליאה בכלוב

 
עו"ד סוניה בולוס: ישנו חדר שנקרא "פסק-זמן" אליו מפנים נערות שנכלאות. אנחנו שמענו משני גורמים טענה לפיה יש כלוב שבו נעשה שימוש כשהנערות היו מתפרעות. אבל נושא הכליאה בתוך החדר של הנערה הוא דבר שבשגרה כשכל פעם מישהי עושה משהו שהוא לא בסדר.
אנחנו הבנו שיש חדר "פסק זמן" וישנו החדר של הנערה בו נועלים את הנערה עצמה. כליאה של נערה בחדר שלה לשלושה ימים רק בגלל שהיא עישנה סיגריה שהיא לא מסוג ‎TIME, הוא דבר מאוד חמור שפוגע בכבודן של הנערות.

אין לנערות ייצוג משפטי, מונעים מהנערות לעיין בתיקים המשפטיים שלהן

 
עו"ד סוניה בולוס:
רוב הדברים שנוסחו בגוף המכתב הם דברים חשובים. למשל, נושא ייצוג המשפטי של הנערות. הנערות נקלטות במעון ולאחר מכן יש דיונים שונים. אנחנו חושבים שמאוד חשוב שהנערה תהיה מיוצגת על ידי עו"ד כדי שהיא תוכל לנסח את הצרכים שלה בצורה הכי יעילה.
ישנו גם נושא הפרטיות. אין לנערות שם פרטיות, הן לא יכולות לעיין בתיק שלהן. אין נהלים ברורים מתי כן אפשר לעיין ובאיזה סוג של חומר כן אפשר לעיין.

העדר דווח ופיקוח

 
עו"ד סוניה בולוס: אנחנו שמענו עוד טענה לפיה לפעמים האנשים שמחליטים לכלוא את הנערה בתוך החדר שלה, לא מדווחים לממונים עליהם. אין דיווח ואין מנגנון של פיקוח ובדיקה. אף אחד לא בודק איך הדברים מתנהלים שם.

פגיעה בפרטיות

 
עו"ד סוניה בולוס: נושא הפרטיות הוא מאוד חשוב. יש משוב קבוצתי בו המדריך או העובדת הסוציאלית מספרים לכולם איך הנערה התנהגה ושההתנהגות שלה לא הייתה נאותה. זה דבר שפוגע בפרטיות של כל נערה ששוהה שם. אין משוב אישי, מדובר במשוב קבוצתי.

ענישה על דיבור בשפת האם

 
עו"ד סוניה בולוס: לא רק זה, אנחנו שמענו שנערה שמדברת בשפת האם שלה מקבלת עונש. נערה ערביה המדברת עם חברתה בערבית מקבלת עונש. יש הוראה ברורה לפיה צריך לדבר אך רק בעברית. יש צורך להעסיק עובדת סוציאלית ערבייה במעון שיכולה לתקשר בצורה יותר יעילה עם הנערה הערבייה שנמצאת שם.

קישורים:
התקבלו רוב הטענות של האגודה לזכויות האזרח בעניין "צופיה" לנערות במצוקה
  • התקבלו רוב הטענות של האגודה לזכויות האזרח בעניין "צופיה" לנערות במצוקה

    6 תגובות:

    אנונימי אמר/ה...

    גם אני מכירה נערה חוסה שנמצאת בבית גאיה באשקלון. בזמן הקצר שהיא נמצאת שם , נדהמתי מהעונשים שהיא קיבלה, כמו בית כלא : מניעת שיחות וביקורים, איום במניעה לצאת הביתה . עונש להישאור בחדר.
    נערה שיותר מכל זקוקה לחום ואהבה הגיעה בעצם לתחליף כלא . בית גאיה אשקלון

    אנונימי אמר/ה...

    חשוב לי להסביר לכול מה שקראתם ממש ממש לא מוצא באור טוב .
    אני גם הייתי בצופיה במשך 5 חודשים אני בתור נערה שגרה עד היום בפנימיות רק רוצה לומר לכם שהכתבה הזו ממש לא נכונה .
    נכון שיש בצופיה חדר שנקרא :פסק זמן "אבל אנחנו בחיים לא קראנו לו (פסק זמן )כלוב !!!.
    יותר מזה בחיים לא הכניסו נערה לחדר שלה 3 ימים שלמים ביגלל שהיא החדירה סגריות ,כן אני לא אומרת שכן מותר לעשן שם חופשי ,לא אסור !אבל כל נערה שאיך שוא חצתה גבול אדום בסיגריות, לא חשוב יאיזה גבול הכי הרבה מורידים לה מהמינון של הסגריות .ובתקופה שלי היו מספרים לנו שהיו בנות שמאוד נהנו שם אבל כשיצאו סיפרו דברים אחרים לחלוטין,לכן נוצרו כול השמועות האלה : בכול פנימיה או יותר נכון הוסטל מבטלים ת השיחות לפני ההתנהגות זה כמו שאת מתחצפת להוריםם שלך והם לוקחים לך את הטלפון ו לא מבאים לך לצאת ! .
    אני שוב חוזרת ואומרת אין דבר כזה !!!! מי שלא היה שם לא יכול לספר !

    אנונימי אמר/ה...

    לתגובה הראשונה , אני בבית גאיה כבר 9 חודשים , והענושים שמקבלים שם הרבה יותר איומים מצופייה , כליאת בנות בחדרים , לנקות את כל הבית לבד , להיות מופרדת , נעילה במקלט , כל דבר הכי קטן מזמינים לך משטרה, מונעים לך שיחות וביקורים ויציאות הביתה , לא נותנים לך סיגריות במשך שבוע ימים ועוד מלא דברים ... אז אנשים אל תחשבו שצופיה זה מקום גרוע , קודם תנסו את בית גאיה לפני שאתם מדברים על צופיה .

    אנונימי אמר/ה...

    חשוב לי להביע את דעתי בתור נערה שהייתה במעון צופיה 9 חודשים שכל מה שנכתב פה בכתבה הוא מופרח ויצא מפרופורציות.
    כן יש חדר שנקרא פסק זמן אך הוא משמש בחדר שפועל כמו שהוא נקרא לתת פסק זמן לנערות לא שהחביאו סיגריות אלא לנערות שהגיעו למצב פגיעה בנערות אחרות או צוות .
    גם כשהנערות נמצאות בתוך חדר זה יש מדריך או מדריכה שבאים לבדוק את המצב כל כמה דקות ובשום פנים ואופן לא מוחזקת שם נערה שלא לצורך,
    צריך לדעת שכן ישנם עונשים כמו אי יציאה הביתה אבל זה מסיבה נורא פשוטה שלמעון צופיה לא מגיעות נערות שיצאו מביתהן סתם.
    אלה נערות שהיו פוגעות בסביבה או בעצמן בכל אמצעי הפגיעה הקיימים. סמים אלכוהול הסתובבות עם "פושעים" תיקים פלילים וכו'
    מטרת המעון עם העונשים שלכאורה הם נראים לכם קשים היא לגרום לנערות לקבל את הכאפה על החיים שלהם ולהוציא אותן לחיים בחוץ כשהן חזקות יותר מבינות יותר ורוצות לחיות את החיים אחרת .
    לכן לא צריך להקשיב לכל שמועה שמופצת מנערות שכועסות על המקום בגלל שהוא הראה להן איך החיים שלהם נראיים ובגלל שהמקום הציב להן מראה מול הפנים כדי שיוכלו סוף סוף להתמודד עם המציאות שלהן והיה להן קשה
    לי המקום הזה ממש עזר ואותי הוא שינה. שמחה שהייתי שם למרות הקשיים

    אנונימי אמר/ה...

    מעון צופיה מקום מזעזע מרביצים שם מכריחים לעשות דברים כנגד הרצון של הנערות

    אנונימי אמר/ה...

    מעון צופיה גם מקום מפחיד בלילה הכי מפחיד כולאים את הנערות בכלובים סגורים ומתעללים בהם לא מביאים אוכל לא שתיה אם יש מישהיא שלא מרגישה טוב בכוח אומרים לה לעשות דברים מרביצים ניתנים תרופות בכוח גם מי שלא מרגישה טוב לא מתייחסים מביאים תרופות מסוכנות מאוד מאוד מסוכנות גועל נפש דל מקום פשוט מקום הזוי מזעזע

    משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

    משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים