ליקויים חמורים בחוות הנוער "שדה בר" - למעלה מעשר שנים הפקירה מדינת ישראל לגורלם עשרות קטינים שנפלטו מבתים קשים

חוות הנוער "שדה בר" בהנהלת יוסי שדה - החניכים הלכו לזונות שתו אלכוהול, חיו בתנאים מחפירים, ולמעשה הופקרו במהלך כל שנות פעילות החווה. שדה הוא אדם כוחני המטיל מורא על הכפופים לו והמשך קיום החווה מותנה בעזיבתו. בתפקוד גורמי הפיקוח של משרד הרווחה נמצאו ליקויים רבים.

הכתבה: שדה מוקשים , קלמן ליבסקינד , מעריב , סופשבוע , 5.3.2010

הדוח שהניחה ועדת הבדיקה לעניין חוות "שדה בר" על שולחנם של שר הרווחה יצחק הרצוג, ומנכ"ל משרדו נחום איצקוביץ' היה מהחמורים שנכתבו כאן, ודאי כשהדברים אמורים בטיפולה הכושל של המדינה בכל הנוגע לגורלם של ילדים תחת אחריותה. אם לתמצת בכמה מילים מה שמתארים 25 עמודי הדוח, הרי שלמעלה מעשר שנים הפקירה מדינת ישראל לגורלם עשרות קטינים שנפלטו מבתים קשים. היא הפקידה אותם בידיו של יוסי שדה, צעיר בעל עבר בעייתי ובלי שום הכשרה לחינוך, וכמעט לא פיקחה על מה שעשה בהם.

ועדת הבדיקה בראשותה של עו"ד פנינה גיא, לשעבר בכירה בפרקליטות, גילתה שהמדינה לא ידעה מה מתרחש מאחורי גדרות החווה שאותה מימנה ושאליה שלחה ילדים. היא לא עקבה אחר מעשיהם של הילדים, לא פיקחה על עבודתו של שדה, לא ביקשה ממנו דין וחשבון, והתפארה שוב ושוב בהישגים שעליהם סיפר שדה בעצמו, מבלי לבדוק אם יש אמת מאחורי הסיפורים הללו. לגורמי הרווחה לא היה מושג שתקציב המדינה מממן ביקורים של ילדים אצל זונות, ושהחווה מעבירה דיווחים פיקטיביים ורישומים כוזבים של מספרי התלמידים המתחנכים בה.

כדי להוסיף חטא על פשע, התייצבו בפני גורמי הוועדה גורמי רווחה, ובראשם אנשי חסות הנוער, ומכרו לאנשיה סיפורים שהוועדה לא מצאה להם כיסוי במציאות. לפני כמעט שנתיים, כשהמדינה החליטה לכבד את יוסי שדה בהדלקת משואה בערב יום העצמאות, פרסם "סופשבוע" תחקיר ראשון על התנהלותו של שדה. לפני ארבעה חודשים לאחר פרסום התחקיר השני, ולאחר ששורת בוגרים מהחווה ואנשי חינוך שעבדו בה החליטו לצאת החוצה ולספר מה ראו, החליטה הנהלת משרד הרווחה לעשות מעשה. ... הקימו השר הרצוג והמנכ"ל איצקוביץ' ועדת בדיקה, העניקו לה סמכויות וביקשו מסקנות בתוך זמן קצר.

את הוועדה הרכיבו, לבד העו"ד גיא, גם עו"ד אלברט טייב, ד"ר לוי עדן ופקידת הסעד המחוזית של תל אביב, אמה רחמים. את עבודתה ריכז עוזר המנכ"ל יריב מן. 18 ישיבות, שני ביקורים בחווה, לימוד מסמכים וכ- 30 עדים - עובדי משרד הרווחה, מנהלי רשות חסות הנוער, מפקחים, עובדי חווה, מנהליה, מורים ומדריכים, עובדת סוציאלית וחניכים - הספיקו כדי לצייר תמונה מבהילה. חברי הוועדה גם לא ויתרו לגורמים במשרד הרווחה שמינה אותם. הדוח שהוציאו תחת ידם הוא כתב אישום חריף נגד המשרד הזה. רשות חסות הנוער התגלתה במערומיה. בכיריה הנפיקו לוועדה גרסאות מביכות בניסיון לחפות על מחדליהם. בתגובה מסר שדה כי הוא "דוחה את הממצאים אך מוכן להקדים את פרישתו מהחווה". ...

"החווה, לרבות הנהלתה ועובדיה, אינה מתאימה לשמש מעון לקטינים המופנים אליה מטעם המדינה ... כל שינוי בהתנהלות החווה בעתיד מותנה, באופן מוחלט, בעזיבתו של מר שדה את תפקידו מחוץ לחווה ובבניית צוות טיפולי אחר"
"נמצאו ליקויים מהותיים המתייחסים הן לחווה והן לפיקוח עליה, אשר יש בהם לסכן, או לפגוע בקטינים בה ... לאורך שנים לא הצליח הפיקוח של שירותי הרווחה על "שדה בר" לדעת נכונה מה מתרחש במסגרת"
(מתוך דוח הוועדה) ...

לכתבה המלאה הקלק על התמונות.
קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים