משרד הרווחה שולח ילדים במצוקה לכלא "אופק" שבשרון, כתחליף לסידור מגורים - קלונה של לשכת הרווחה נתניה

משרד הרווחה נוקט מדיניות דורסנית על מנת להוציא ילדים מבתיהם ומשפחתם תוך טענה כי הם מוזנחים או בסיכון. פקידי הרווחה אינם מחויבים לראיות כדי להוכיח טענותיהם, והם זוכים לגיבוי מלא ממערכת בתי משפט לנוער, משטרה, פרקליטות, מערכת החינוך, בריאות, ועוד. מולם ניצבת משפחה לעתים גם חד הורית מוגבלת באמצעים המנסה למנוע הוצאת הילד מביתו.
ידוע כי הוצאת הילדים מהבית למסגרות ההשמה החוץ ביתית של משרד הרווחה היא סיכון גדול מאוד עבור הילד. המאמר להלן מראה כי משרד הרווחה מזניח את הילדים באחריותו וכולא אותם בבית כלא עם אסירים. נוצר מצב אבסורדי, משרד הרווחה מוציא ילדים ממשפחתם בכפייה תוך הרס המשפחה, נפשית, כלכלית, ומורלית, ומפקיר את הילדים שהוציא בכוח.
משרד הרווחה והרשויות המקומיות לא בוחלים בתירוצים לקוניים למעשיהם כמו התשובה של עיריית נתניה (לשכת הרווחה נתניה): "לצערנו יש עדיין בקרב אוכלוסיה זו נערים שלא הצליחו להימנע מהידרדרות לאחר שמאמצי המשפחה והרשויות המטפלות לא הביאו לתוצאה הרצויה". העירייה טוענת שהנערים נכשלו, בעוד עיריית נתניה היא זאת שכשלה.
-----------------
להלן המאמר "הילדים החורגים של משרד הרווחה" , מיכל תוסייה כהן , ידיעות השרון , 27.07.2009
לא ייאמן: משרד הרווחה שולח ילדים במצוקה לכלא "אופק" שבשרון, כתחליף לסידור מגורים. הילדים מוקפים בעבריינים מסוכנים וההשלכות עליהם ברורות. המועצה לשלום הילד: "המצב קטסטרופלי. מדינת ישראל ומשרד הרווחה מפקירים את שלומם של הילדים".

דני (שם בדוי), ילד חסר בית בן 13 מנתניה, הוא אחד מקורבנות אוזלת היד של משרד הרווחה, שמצא את עצמו לפני שבוע מושלך לכלא "אופק" בשרון לבני נוער, שם נשאר כמעט שבוע, מוקף בעבריינים.

דני הגיע לכלא לאחר שנמצא על ידי המשטרה, שוכב במכונית אליה פרץ כדי לישון, מצונף בתוך עצמו, צנום ובודד. כמוהו, עוד עשרות ילדים שנזנחו על ידי הוריהם מסיבות שונות ומצאו את עצמם חסרי בית ברחובות, מושלכים לכלא "אופק" שבשרון לבני נוער, לאחר שנעצרו על ידי המשטרה על זוטות.

"כלא לא תחליף לבית"

החוק החדש לבני נוער הקובע, כי אסור להכניס לבית כלא ילדים בני פחות מגיל 14, היה אמור לשנות את המצב, אך במציאות, בידיעה מלאה של משרד הרווחה, בית הכלא "אופק" הופך ל"בית חלופי", לילדים חסרי בית.
בית המשפט מנסה לאכוף את החוק החדש ומוציא צווי בית משפט שקובעים, כי הילדים יישלחו למעונות סגורים, אך במשרד הרווחה מתחמקים בטענה, כי אין מעונות שיקלטו את הילדים. כך הילדים, חלשים ובודדים, מוצאים את עצמם כמו אסירים נעולים מאחורי סורג ובריח. חירותם נשללת מהם ובמקום ללכת למסגרת טיפולית הם מוקפים בפושעים, החל מרוצחים ואנסים וכלה בגנבים וסוחרי סמים.
לטענת ראש המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן: "המצב הוא כבר מעבר לקטסטרופלי. מדינת ישראל ומשרד הרווחה מפקיעים את שלומם של מאות ילדים בסיכון, ואף מסכנים את חייהם. נדמה שבארץ יש כסף לכל דבר אחר, חוץ מלעזור לילדים במצוקה. כלא הוא לא תחליף לבית".
ילדים של אף אחד
מה שהופך את המקרה של דני למזעזע עוד יותר, הוא העובדה שהוא לא לבד. לטענת הסניגוריה הציבורית, עשרות ילדים נשלחים לכלא "אופק", מדי שנה, מכיוון שלא נמצאת להם חלופת מגורים אחרת.
לדברי עורכת הדין מהסניגוריה הציבורית, תרצה קינן: "יש אפילו מקרה חריג של נער בן כ-15 מנתניה שטיפלתי בו, שהיה בכלא 'אופק' ארבעה חודשים תמימים, כי במשרד הרווחה טענו שאין להם מקום עבורו".

ילדות ובנות נוער חסרות בית, כפי שעולה בבדיקה, הן היחידות שלא מגיעות אף פעם לכלא "אופק". זאת, בשל העובדה הפשוטה כי בכלא "אופק" אין אגף לנשים. עם זאת, גורלן לא שפר עליהן בהרבה לעומת זה של המין הגברי. לדברי עורכת הדין קינן: "נערה בת 14 חסרת בית מנתניה הגיעה לתחנת המשטרה, לפני כשנה, שם נעצרה על התפרצות למחסן של היכל התרבות בנתניה. מתברר שהיא הייתה מוכרת היטב לרשויות הרווחה, אבל אף אחד לא פעל כדי לטפל בה ולמצוא לה מקום מגורים חלופי, אז בסוף היא הידרדרה לפעילות עבריינית".
כלא אופק - הנערים משוכנים לצד עבריינים - אילוסטרציה

"הידרדרות לפשע"

על פי חוק הנוער החדש שייכנס לתוקף בסוף החודש, כליאתו של ילד מתחת לגיל 14 בבית כלא "אופק" עד תום ההליכים, תהיה מעשה לא חוקי. לדברי מקדם החוק בכנסת, השר לשעבר מטעם סיעת המפד"ל, יצחק לוי: "החוק הזה משדרג את זכויות הילד ומונע את מאסרו. אנו מאמינים ש'נפילה' של ילד, היא נפילה שניתנת לתיקון, ולכן יש לנו עניין להכניס אותו למסגרת שיקומית ולא לכלא".

לטענתו: "כבר בזמן הדיונים לחוק, אנשי הרווחה התנגדו לחוק ואמרו לנו שאין להם מספיק מקומות להחזקת הילדים, אבל אני המשכתי לקדם את החוק כפי שהוא. זה, כי אני מקווה שהחוק החדש ילחץ לשינוי המצב בו נערים צעירים נשלחים לבית כלא, רק כי אין להם מקום אחר להיות בו".

גם לדברי ראש המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן, במשרד הרווחה מודעים היטב לבעיה שנוצרה: "יש מחסור חמור במעוני חסות לבני נוער, גם בחלופות מעצר. המצב היום הוא קטסטרופלי - אם לא מעבר לכך. זו בעיה ידועה היטב שאנחנו העלינו אין ספור פעמים בכנסת וגם בממשלה

גם השבוע אנחנו נפגשים עם שר הרווחה (יצחק הרצוג) ונעלה זאת פעם נוספת. לצערי, אני כבר יודע מה תהיה התשובה: 'אין תקציב', 'זו בעיה', 'לא עכשיו'. אין מי שיזעק בשמם".
ראש מחלקת הנוער הארצית בסניגוריה הציבורית, ד"ר אביטל מולד, שנלחמת על עתידם של הילדים במצוקה, מוסיפה: "בכל מקרה אנחנו פונים לכל הגורמים הרלוונטיים שיכולים לעזור. זה ברור לכולם שאם לא יטפלו בילדים במצוקה, הם יידרדרו לפשע".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "הטענה כאילו הרשויות המטפלות מנסות להפיל את האחריות לטיפול בנערים על שירות המבחן, הינה שערורייתית. רשויות הרווחה בעירייה עושות רבות כדי לטפל בבני הנוער ולתת להם מענים ופתרונות במטרה למנוע את הידרדרותם. לצערנו יש עדיין בקרב אוכלוסיה זו נערים שלא הצליחו להימנע מהדרדרות לאחר שמאמצי המשפחה והרשויות המטפלות לא הביאו לתוצאה הרצוייה".
"מדובר במקרים נקודתיים המוכרים ומטופלים על ידי המחלקה לקידום נוער באמצעות מערכת עניפה, אחראית ורצינית מאוד של תוכניות המיועדות לנערים שנשרו ממערכת החינוך".
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "לדני היתה בעיה ספיציפית-לא היה מקום לשכנו בנוה חורש, לבסוף נמצא לו פתרון ונכון לעכשיו הוא נמצא באחריות קצין מבחן מטעם משרד הרווחה.
נקודות:
לשכת הרווחה נתניה ומשרד הרווחה הפקירו את הנער, וגרמו לו נזק נפשי ופיסי.
לשכת הרווחה נתניה ומשרד הרווחה אחראים לשלומו וקידומו של הנער.

משרד הרווחה ולשכות הרווחה העירוניות מבזבזים כספים ומשאבים על ניהול הליכים שיפוטיים במקום לפעול לקידום הנוער בסיכון.משרד הרווחה לא מנהל את הסיוע לנוער בסיכון לפי סדר עדיפות מתאים, ומשתמש במצוקת הנוער לבקשה לתוספת תקציב.

קישורים:
מצורף המאמר המלא (להורדת המאמר בקובץ PDF הקלק כאן):
 
הילדים החורגים של משרד הרווחההילדים החורגים של משרד הרווחה
הילדים החורגים של משרד הרווחה

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים