גדי הררי - עובד סוציאלי, מנהל מעון חוסים "בית גדי", חתן פרס ראש הממשלה, הורשע בתקיפה ובהתעללות בחוסים חסרי ישע

אפריל 2009: "גד הררי, מנהל כלא לשעבר שהקים מעון לבני נוער מכורים לסמים, השפיל כמה מהם בין היתר בכינוי 'נשמה של זונה', שימוש באלימות ולינה בחצר ימים ארוכים, גם בחורף. 'לא הבינו אותי', המשיך הררי למחות אחרי ההרשעה" YNET ורד לוביץ'

עובד סוציאלי מנהל מעון חוסים הורשע בהתעללות

הררי, בן 64, עובד סוציאלי בהכשרתו, הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב בארבע עבירות של התעללות, שתי עבירות של תקיפת חסר ישע ושתי עבירות של תקיפה רגילה. הוא זוכה מעבירת מירמה ומעבירה של ביצוע מעשה מגונה. בתאריך 15/07/2009 גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב 36 חודשי מאסר, 18 מתוכן בפועל, על גד הררי.
גדי הררי נהג להעניש את החוסים במעון שהקים "בית גדי" שנקרא על שמו, בין היתר, על ידי שהייה ארוכה שנמשכה ימים ולילות בחצר, שם היה עץ שכונה "עץ חשבון הנפש". החוסים אולצו לשהות מתחת לעץ ימים ולילות, בחורף ובקיץ. באחד המקרים היכה את אחד הקטינים, בעט בו, קילל אותו, קרא לו "נרקומן מסריח" ואמר לו שיש לו "נשמה של זונה", במקרה אחר, תקף חוסה שביקש לעזוב את המוסד.
השופט קבע כי "האופן בו התייחס הנאשם לחוסים אינו יכול להיחשב לחלק לגיטימי משיטת עיצוב ההתנהגות או לשיטת חינוך המוכרת בתחום הטיפול בקטינים"
אירוע האסלה, התעללות נפשית השפלה, ביזוי, הטלת אימה ופגיעה בכבוד האדם
בהכרעת הדין הזכיר השופט אורי שהם את "אירוע האסלה", אז גרר בכוח את אחד הנערים והיטה ראש לבית השימוש, תוך הדחת המים. "הנאשם נקט ביחס ענישתי משפיל ומבזה כלפי החוסה, אשר סירב לקום באותו בוקר ממיטתו ולצאת לבית הספר".
"גם אם אין מדובר בהתעללות גופנית, הרי שאין ספק כי זוהי התעללות נפשית שיש בה יסוד בולט של השפלה, ביזוי, הטלת אימה וכל זאת תוך פגיעה בכבוד האדם, בעיקר כאשר מדובר בקטין שהוא גם חסר ישע", נכתב. כינויי הגנאי שבהם נהג לכנות הררי את החוסים "נועדו להשפיל את ולבזות, ואין מדובר באמצעי טיפולי או חינוכי לגיטימי".

אירוע בית הקברות
באחד המקרים לקח הררי חוסה לבית קברות ואמר לו שאם לא ישתנה יגיע גם הוא אל הקבר, ולקבוצת נערים הורה לקרוא קדיש על נער אחר. השופט כתב על אירוע זה כי הוא "בגדר מעשה אכזרי, משפיל ומבזה, שיש בו פוטנציאל ממשי לפגיעה נפשית בחוסה, חסר הישע". על אילוץ החוסים לקרוא קדיש קבע כי זהו "מעשה אכזרי, מביש ומעורר סלידה".

עו"ד רקפת סגל-מוהר מפרקליטות המדינה אמרה לאחר הכרעת הדין, כי "מדובר בהכרעת דין חשובה ביותר עם מסר ברור של מה מותר ומה אסור בטיפול בחסרי ישע".

החוסים הופנו למעון ע"י בתי משפט ומשרדי ממשלה, שם עברו התעללות. המעון פורק.
המעון שאותו ניהל הררי פורק בעקבות החקירה, והחוסים בו הועברו למוסדות אחרים. הררי, שהיה בעבר מנהל בית הכלא "ניצן" ברמלה בדרגת גונדר-משנה, קיבל בשנה שעברה את פרס ראש הממשלה "מגן הילד" על תרומתו לחוסים קטינים, נערים שהופנו למעון על ידי בתי משפט ומשרדים ממשלתיים. כשפורסם דבר מעצרו כתב בית המשפט שהררי "היה שם דבר אצל כל הגופים המשקמים, לא רק בגלל עברו כגונדר משנה בשב"ס וכקצין בצה"ל, אלא גם משום שפעילותו עד לתחילת החקירה היתה מבורכת".

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים