משרד הרווחה, ועמותות הרווחה מפקירות קשישים לידיהם של זכיינים "נותני שירותים"

המאמר ככה מנצלים קשישים להגדלת היקף העסקים , אפרת שפושניק , דצמבר 2009 , YouPost

שתי חברות נלחמות על מתן שירותים לזקנים. בתיאוריה, הצרכן אמור ליהנות ממצב כזה. בפועל הקשישים רק נדפקים, וכשאחד מהם מנסה לעמוד על שלו, לובשים בריוני החברות את החליפה של האיומים. לא נבהלנו


מלחמה עזה מתנהלת בשנה האחרונה בין חברת "מוקד אנוש" לבין חברת "נטלי-סקיולייף" על של שיווק לחצני מצוקה לקשישים, במסגרת קהילות תומכות של העמותות למען הזקן והרשויות המקומיות ברחבי המדינה. למרות שהקשישים אמורים ליהנות מתחרות בתחום, מסתבר שאלו האחרונים מנוצלים לרעה ובסופו של דבר, מפסידים ואף נפגעים. נסיונות של גופים שונים להפסיק את ה"חגיגה" אינם מועילים ונסיונו של גימלאי אחד לעשות צדק, נתקל באיומים. "והדרת פני זקן"? לא בישראל

מה זה "קהילה תומכת"
הקהילות התומכות הוקמו על ידי "אשל", האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן בישראל בשיתוף עם משרד הרווחה, העמותות למען הקשיש והרשויות המקומיות.
מטרתן של הקהילות התומכות היא לספק מגוון שירותים המהווים מענה לצורכיהם של קשישים וגמלאים המעדיפים לשמור על עצמאותם ולהמשיך להתגורר בביתם ובסביבה המוכרת, לעומת אלו המעדיפים לשנות את אופי חייהם לעבור לדיור מוגן.
לכל קהילה תומכת מצטרף זכיין שמתפקידו להעניק את השירותים לחברי הקהילה התומכת הכוללים: ביטחון אישי, השגחה של 24 שעות ביממה, תחזוקה ביתית, סיוע בסידורים , ייעוץ, פעילויות חברתיות ועוד.
בראש כל קהילה תומכת עומד אב הבית המשמש ככתובת מידית וזמינה לכל בעיה או מצוקה של חבר הקהילה. חברי הקהילה עונדים לחצני מצוקה המקשרים אותם ישירות עם מוקדי חירום כגון שירות אמבולנס, משטרה, כיבוי אש, אב הקהילה ועוד.
הצטרפות לקהילה תומכת דורשת פניה לעמותה למען הקשיש או מחלקת הרווחה ברשות המקומית והיא כרוכה בדמי מנויי חודשים אותם משלם החבר.

נכון לסוף יוני 2009 קיימות ברחבי הארץ 234 קהילות תומכות, שבהן כ - 44,000 קשישים, מספרים גבוהים לכל הדעות וכנראה, מה שהפך את האוכלוסיה הזו למטרה קלה עבור ארגונים המחפשים להגדיל את היקף העסקים והרווחים שלהם.

שוק פרוץ
עוד בטרם החלה אופנת הקהילות התומכות להתפשט ברשויות המקומיות, נמצאו בשוק מספר חברות שסיפקו "שירותי רפואה דחופה" ו"לחצני מצוקה" למנויים. שוק שירותים זה נמצא פרוץ ומופקר, ניצל את חולשת הקשישים ומטרתו היא, כפי שאמר ח"כ משה שרוני בישיבת ועדת הכלכלה, שנערכה ביום 20.11.2007 בה נדונה הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון-עסקה בעניין רכישת שירותי רפואה דחופה): "לעשות כמה שיותר כסף ולתת כמה שפחות שירות".
ב- 21.07.2008 פרסם עיתון גלובוס כתבה מקיפה על קשישים הנופלים קורבן להונאה מצד חברות המשכירות לחצני מצוקה. הכתבה סיפרה כי " עשרות תלונות מתקבלות מדי שנה במועצה לצרכנות על שיטות שיווק אגרסיביות של הנציגים כלפי קשישים, לרוב בין כותלי בתיהם - ולא מעט מקרים אף מגיעים לבתי המשפט. מהתלונות עולה תמונה קשה של סוכנים הנשארים בבית הצרכנים במשך שעות ומפעילים עליהם לחץ תוך הבטחות מהבטחות שונות: לבסוף הם גם ממלאים את החוזה עבור הלקוח המבוגר ופעמים רבות אף רושמים עבורו את הצ'ק - כשזה נדרש לבסוף "רק לחתום", ללא הזדמנות אמיתית לעיין בהסכם ולהבינו, ולעתים אף לקרוא את התרגום לשפתם שנמצא בגב ההסכם".

לא מניחים לקשישים
יותר משנה עברה מאז אותה ישיבת ועדת כלכלה, אך לא רק שלא נחקקו חוקים, המצב אף החריף, במיוחד לאור פעילותה של חברה אחת, בשם "נטלי-סקיולייף"
מתלונות רבות של מנויים בקהילות תומכות ברחבי המדינה עולה שעובדי חברת "נטלי-סקיולייף" מציגים עצמם כנציגי מוקד של אגודות גמלאים, כנציגי רשויות מקומיות, כנציגי חברה שהתאחדה עם חברה אחרת הנותנת אותן שירותים, ועוד סיפורים כאלה ואחרים.
בבואנו לבדוק את הנושא, שהגיע אל מערכת סקופ ממוקד אחת הקהילות התומכות באזור השרון, גילנו תלונות רבות, הן של אבות קהילה והן של קשישים ואפילו של בני משפחותיהם.
תלונה לדוגמא היא תלונתה של פ.נ. (שמה המלא שמור במערכת), קשישה המחוברת לקהילה התומכת ברעננה, פנתה במכתב לאב הקהילה של "מוקד אנוש", הזכיין שנבחר לתת את השירות לקהילה התומכת באזור מגוריה: "התקשרו אלי והזדהו כ'ממוקד הגמלאים של עיריית רעננה' וכאשר התחלתי לשאול אותה כל מיני שאלות כגון: מטעם מי הם ואם אפשר לשאול באגף הרווחה לגבי המבצע שלהם כביכול....התחילה לספר לי כל מיני סיפורים. שאלתי מה ההבדל בינה לבין פרויקט קהילה תומכת, אמרה שהפרויקט הזה גם שלהם. שאלתי לגבי ד. (אב הקהילה התומכת) היא נעצרה והפסיקה לספר לי סיפורים ואמרה שד. עדין לא עובד אצלם. בקשתי ממנה שתפסיק להטריד אותי כי אני יודעת בדיוק מה אני רוצה, ומאז כל חודש בערך אני מקבלת שיחת הטלפון על המבצע שלהם...אבקש לדאוג שיופסק המטרד הזה כי זה פשוט גורם סתם לחץ".

הרשויות מתערבות
ביום 22.7.2008 שלחה אילנה דרור, מנכ"לית העמותה למען הקשיש ברעננה מכתב לחב' סקיולייף שכותרתו "שימוש שלא כדין בשם עיריית רעננה", עם העתק לעו"ד מיכל איילון, מהלשכה המשפטית של העירייה.
במכתבה דרשה המנכ"לית "...להפסיק לאלתר את השימוש בשמה של העירייה, התנהגות העולה כדי הטעיית הציבור ומהווה מצג שווא לגמלאים ולקבוצות האוכלוסייה בעיר".

בתאריך 10.5.2009 שלחה עו"ד דפנה קינן, היועצת המשפטית של עיריית רעננה מכתב המופנה ליריב לרנר מנכ"ל "נטלי סקיולייף", שכותרתו "התחזות סקיולייף כנציגת מוקד הגמלאים של עיריית רעננה".
כותבת עו"ד קינן: "מעדויות רבות עולה כי נציגי חברתכם מתקשרים חדשות לבקרים לתושבי העיר הקשישים בניסיון לשווק לחצני מצוקה...בשיחות הטלפון נאמר בין היתר כי החברה הינה נציגת מוקד הגמלאים של עיריית רעננה. אמירה זו הינה חסרת כל בסיס .מדובר במעשה התחזות הולכת שולל ובשימוש לרעה בשם העירייה על מנת להשיג מטרות בלתי לגיטימיות....העירייה רואה התחזות זו בחומרה רבה ודורשת להפסיקה לאלתר. במידה ולא ייעשה כן...תפעל העירייה בכל האמצעים העומדים לרשותה על פי דין".
העתקי מכתבה של עו"ד קינן נשלחו בין היתר למנהל מערך השירותים הקהילתיים באשל, מנהלת אגף זקנה ושאירים באגף הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי ולמפקחת הארצית של משרד הרווחה.

בתאריך 19.10.09, שלחה עו"ד דניה דרורי מהלשכה המשפטית של סקיולייף, מכתב תשובה ללשכה המשפטית של עיריית רעננה והמופנה לעו"ד דפנה קינן. בין היתר כותבת עו"ד דרורי: "מרשתי אינה מאפשרת לעובדיה להציג עצמם כנציגי עיריית רעננה ו/או ארגון גמלאים כל שהוא ו/או כל גוף אחר...יודגש כי מרשתי רואה בחומרה רבה כל פניה ותלונה המתקבלת בנושא זה. מרשתי תשמח לבדוק כל תלונה ופניה....במידה ויועברו אליה פרטי התלונות. מניסיונה של מרשתי עולה כי התלונות "לכאורה" מועברות על ידי חברה מתחרה למרשתי, המנסה בדרך זו לנגח מתחרה לגיטימית".

הסאגה נמשכת
גם בטירת הכרמל, פועלת קהילה תומכת לקשישים, שהזכיין בה הוא "מוקד אנוש". גם שם, פעלו נציגי "נטלי – סקיולייף" במטרה להעביר מנויים מהקהילה התומכת אל שירותיהם, תוך שהם "משפרים" את שיטותיהם.
מספרת ח.מ (שמה המלא שמור במערכת), גמלאית המחוברת לקהילה התומכת בטירת הכרמל: "במשך חודשים חיזרו אחרי בטלפון כול יום, פעמים-שלוש ביום. ב-22.9.09 רצו לבוא אלי לפגישה. פחדתי. ביקשתי מבתי ומשכנה שיהיו נוכחות. הגיעו שני סוכנים נחמדים... .ב-49 שקלים אקבל שירותים כולל תיקונים, שליחויות, אמבולנס חינם וביקורי רופא. סיפרתי להם שאני מאד מרוצה מהקהילה התומכת ששרתו אותי והוא אמר לי ש"אנחנו ממשיכים יחד עם מוקד אנוש. הכול ארצי וכול החברות מתאגדות עם נטלי". אמרתי לו שאני מאד מרוצה מר. אב הקהילה שלי, והוא אמר שר. עובד איתם והכול נשאר אותו דבר. שאלתי מה קרה שירדתם במחיר? אמרו שיש חוק מהכנסת להוריד את המחיר... אתמול כשנודע לי שמוקד אנוש לא איתם נעשה לי רע ולא ישנתי כל הלילה".

גם בנס ציונה
אביגיל לנדסמן, רכזת פרויקט קהילה תומכת של נס ציונה כועסת מאד על התנהלות חברת "נטלי-סקיולייף" והחליטה לפעול באגרסיביות כפי שפועלים נציגיה.
במכתב לחברת סקיולייף מיום 18.10.2009 שכותרתו: "החזרת מכשיר מצוקה עקב ניתוק לא חוקי-לא אנושי", כותבת לנדסמן במכתבה על ניתוק חברי קהילה תומכת של חסרי ישע , ע"י נציגי סקיולייף המתחזים כאנשי העמותה למען הקשיש או כאגודת הגמלאים, שלא מבינים את משמעות התנתקותם כמנויים מהקהילה התומכת. "....ולמרות דיונים רבים בנושא אתם ממשיכים לפעול בשטח בצורה אגרסיבית. שיטת השיווק שלכם אינה אנושית ואינה הוגנת".
ממשיכה לנדסמן במכתבה "לצערי אתם מצליחים מול מנויים חלשים ותמימים שאינם יכולים לבדוק אתכם...החלטתי לנהוג בשיטה שלכם...ניתקנו את מכשירכם ואני שולחת אותם אליכם בדואר רשום. מי שמכיר אותי יודע שהתנהגות זו אינה מתאימה לאישיותי, אך כנראה שעמכם צריך לנהוג בשפה שמוכרת לכם". בסיום מכתבה כותבת לנדסמן: "צר לי על הסגנון. מצפה שאלו יהיו מקרים אחרונים בנס ציונה בפרט ובמישור הארצי בכלל".

ביום 22.10.2009 נשלח מכתב תשובה מחברת סקילייף, עליו חתום איל גרינפלד, מנהל מכירות ארצי. כותב גרינפלד: "אין אנו מאפשרים לעובדינו להציג עצמם כנציגי העמותה לקשיש אלא כנציגי נטלי סקיולייף....אנו נתונים מזה כשנה וחצי להתקפה חסרת תקדים אשר במסגרתה "מוקד אנוש" פונה מצד אחד ללקוחותינו על מנת לבטלם ומאידך הם מנסים להכפיש שמנו שאנו מבצעים פעולות נגד. אנו העברנו לאשל מקרים רבים שמצביעים עובדתית על מגמה של אנוש לבטל שכונות תומכות ברחבי המדינה...תחושתנו ש"מוקד אנוש" רותם את העמותה למען הקשיש בנס ציונה על מנת ליצור אווירה עוינת כנגד חברתנו כחלק ממלחמת החורמה אשר מתנהלת נגדנו, במהלכה מאות מנויים בחודש מנותקים משירותינו בעורמה, תוך כדי הפעלת מניפולציות ותחבולות על האוכלוסייה המבוגרת, אותה אנו משרתים בנאמנות למעלה מעשרים שנה".

ב- 25.10.09, כבר הוגשה תלונה למשטרה על ידי אחד מאבות הקהילה בשרון על הטרדה (העתק התלונה שמור במערכת)

נסיון לעשית צדק נתקל באיומים
בדצמבר השנה (2009), מגיע הסיפור לגמלאי מרעננה בשם מאיר, אשר מחליט לפרסם את הנושא בעיתון הגמלאים "כיוון חדש", בו הוא מתנדב ויוצא לאור מטעם העמותה למען הקשיש ברעננה.
מאיר מחליט לראיין ולגבות עדויות כתובות מאבות קהילה ומגמלאים אשר חוו את הנושא באופן אישי, על מנת לבדוק את אמיתות הטיעונים, את המכתבים ואת הפניות (ההקלטות של השיחות עם הקשישים, העתקי עדויות של אבות הקהילה ומסמכים נוספים, נמצאים במערכת סקופ).
כנדרש, הוא פונה בבקשת תגובה לחברת "נטלי – סקיולייף" ובאופן מפתיע מקבל תגובות משני גופים שונים: האחד, משרד יחסי הציבור המשרת את חברת "נטלי סקיולייף", והשני, המופנה לעורכת העיתון "כיוון חדש" מממשרד עורכי הדין "פישר בכר חן אוריון ושות'" המייצג גם הוא את חברת "נטלי סקיולייף".
משרד היח"צ פונה אל מאיר בזו הלשון:
"הי מאיר, לאחר בירור מקיף של תלונותיך ושאלותיך עולה תמונה מטרידה ביותר.
נראה שחברת אנוש שמה לה למטרה להכפיש את נטלי אך הפעם הם חצו את הגבול.הטענה בדבר התחזות של נציגי נטלי לנציגי עיריית רעננה היא האשמה חמורה ביותר הדורשת מצידם ומצידך ביסוס עובדתי מוצק – כזה שעד כה לא הוצג לנו.
אם וכאשר תוצג בפנינו עדות חותכת של מתלונן אנחנו הראשונים לעשות בדק בית ולבדוק מי מנציגינו סרח.
מצורפת התייחסותנו שלא לציטוט ולא לייחוס למען השכלתך הכללית בלבד. "
בתגובה – פנה משרד היח"צ לאב הבית של אחת הקהילות, שהסכים לחשוף את שמו , זה האחרון, מסר למשרד שני שמות. נציג משרד היח"צ פנה לקשישים באמצעות שיחת טלפון, תוך שהוא מנסה להוכיח כי הם טעו.
שוב נשלח מכתב אל מאיר ושוב, מטלפן מאיר לקשישים ושואל, האם טעה. גם השיחות הללו, מוקלטות על ידי מאיר, הפעם מתוך רצון להגן על עצמו במידה ואכן תוגש נגדו תביעה, בקלטות טוענים הקשישים - נציג משרד היח"צ משקר, והם דבקים בעמדתם כי נציגי "נטלי סקיולייף" אכן ניסו להציג עצמם כאילו הם מאגודת הגמלאים.

המכתב האחרון ממשרד היח"צ נשלח למאיר בזו הלשון:
הי מאיר,
עד אתמול חשבתי שמדובר פשוט במקרה של אי הסכמה בין עובד יחסי ציבור של חברה מסחרית לבין עיתונאי שלדעתי לא עשה עבודתו בצורה טובה.
אתמול התברר לי שהמו"ל שלך הוא העמותה למען הקשיש ברעננה. ובמילים ברורות יותר, מי שמשלם את משכורתך ואת משכורת העורכת היא העמותה למען הקשיש ברעננה.
לדעתי הסיפור הזה שלכם המתפרסם ב"כיוון חדש" לוקה בניגוד עניינים חריף שכן העמותה למען הקשיש ברעננה מחזיקה בשלושה כובעים: כובע המתלוננת (מכתב התלונה ששלחת אלי מהעמותה למען הקשיש ברעננה שאמור לגבות, בין היתר, את סיפורך). העמותה למען הקשיש ברעננה היא גם המתחרה דה פאקטו של חברת נטלי שכן העמותה ונטלי ניגשים לאותם מכרזים וכמובן אותה העמותה היא המו"ל של עיתונך המעוניין להשמיץ את נטלי בהאשמות חסרות ביסוס. אולי אתם רגילים להסתמך על חומרים המגיעים מהמו"ל שלכם אך התנהגות זו אינה מקובלת ואינה ראויה בעולם התקשורת.
על אף ששלחנו אליכם הקלטות של לקוחות שטענו שנציגי נטלי הציגו עצמם כנציגי נטלי ולא כחברה אחרת. על אף שהצבענו לכם על הזהות החשודה בכתב היד של המתלוננים השונים לכאורה והראינו כי המתלוננים השונים, לכאורה, מקורם בכתב יד אחד היוצר חשש כבד לזיוף מסמכים. ועל אף שעד כה לא הוגשה לנו ולו תלונה אחת מפי מתלונן אחת על התחזות אתם עדיין מעוניינים לפרסם כתבה זו.
הרשה לי להבהיר לך זאת: מעבר לתביעה המתוכננת נגד עיתונך וכנגד "מקורותיך", ומעבר לתלונה במשטרה שהחברה עומדת להגיש על זיוף מסמכים, התנהלותכם זו אינה אתית בלשון המעטה.
מציע לכם למשוך את השאילתא ולא לפרסם את הכתבה במיוחד לאור התנהלותכם המחפירה.
מצטער על השפה הקשה אך בשלב זה המציאות טופחת על פני.
ולעניין המייל שלך: אתמול דיברנו עם שוש והיא אמרה שהיא מעוניינת לעבור על החומרים ששלחנו אליה ויש לנו עד סוף השבוע להעביר תגובתנו. כמובן שתגובתנו תהיה חריפה אך היא לא תסתיים בה שכן אני איני מוכן לעמוד בצל העוול הזה שאתם גורמים. "


למרות ההקלטות שהוצגו ולמרות שמאיר הסביר כי בידיו עדויות כתובות, מכתבו של משרד עורכי הדין "פישר בכר חן אוריון ושות'" המייצג גם הוא את חברת "נטלי סקיולייף" אינו חושש מלאיים בתביעות, וכתוב בזו הלשון
לכבוד:

מבלי לפגוע בזכויות
גב' שוש ברקאי, עורכת ראשית


מערכת "כיוון חדש"

בפקס ובדואר רשום

ג.נ.,
הנדון:

פנייתכם לסקיולייף ישראל בע"מ

מרשתנו, סקיולייף ישראל בע"מ, מלאה ידינו להשיב לפנייתכם, כדלקמן:
1. בפנייתכם אל מרשתנו הטחתם במרשתנו האשמות חמורות ביותר, חסרות כל שחר, ללא שנראה שנעשתה כל בדיקה ראויה מטעמכם, ושנראה שהועלו ממניעים ומשיקולים זרים שלא מן העניין הסותרים כל יושר והגינות עיתונאים.
2. לטענתכם, נציגים מטעמה של מרשתנו התחזו בפני קשישים החברים בקהילות תומכות לנציגי גופים אחרים.
3. ברם, כפי שעולה מתכתובות ומשיחות ביניכם לבין מרשתנו, לא טרחתם כלל לברר את ההאשמות החמורות כלפי מרשתנו עם הקשישים עצמם, אשר - לטענתכם - הולכו שולל על ידי נציגי מרשתנו, והסתפקתם בטענות מפי מקור שני או שלישי.
4. בעקבות פנייתכם, דרשה מרשתנו פעם אחר פעם, כי יועברו אליה פרטי הקשישים עצמם, שהינם המקור הראשון לטענות השקריות כנגד מרשתנו, על מנת שתוכל לוודא עמם את טענותיהם לכאורה, ועל מנת שתוכל להגיב להאשמות החמורות המופנות כלפיה.
5. אף על פי כן, נענתה מרשתנו על ידכם בשלילה, פעם אחר פעם.
6. כל אשר טרחתם להעביר למרשתנו הוא מכתבים ותמלילי שיחות, מעדות שנייה ושלישית, אשר נערכו לכאורה על בסיס שיחות עם קשישים.
7. לבסוף, ולאחר פניות רבות מצד מרשתנו, הואלתם להפנות את מרשתנו למר י.ק. (השם המלא הוסר, א.ש.), אב הקהילה התומכת בהוד השרון, על מנת לברר עימו בדבר קשישים אשר פנו אליו בתלונות לכאורה על התחזות נציגי מרשתנו. יובהר, גם מר ק. אינו המקור הראשון עימו יש לברר אודות ההאשמות החמורות כלפי מרשתנו.
8. בשיחת מרשתנו עם מר ק., הפנה מר ק. את מרשתנו באופן ישיר לשני קשישים אשר אמורים היו, ככל הנראה, לאשר את ההאשמות החמורות וחסרות הבסיס כנגד מרשתנו.
9. ברם, בפועל, בשיחות שערכה מרשתנו עם אותם קשישים, הכחישו הם מפורשות כל קשר להאשמות שמופנות כנגד מרשתנו. ודוק, הקשישים הבהירו מפורשות, כי נציגי מרשתנו הציגו עצמם בפניהם כנציגי חברת "נטלי" או כנציגי חברת "נטלי סקיולייף" ולא התחזו לנציגי כל גוף אחר. שיחות אלו הוקלטו ונשמרו על ידי מרשתנו.
10. יובהר, בהאשמותיכם החמורות כלפי מרשתנו אין דבר וחצי דבר. עובדי מרשתנו מציגים עצמם כנציגי חברת "נטלי" או "נטלי סקיולייף" ולא כנציגי כל גוף אחר, וזאת בהתאם להנחיות עבודה מפורשות הניתנות לכל נציגי מרשתנו על ידי הנהלת החברה. נוסף על כך, עובדי מרשתנו מגיעים לבתי הקשישים בתלבושת אחידה עם לוגו החברה וסמני זיהוי נוספים. מרשתנו אף מפקחת על השיחות הטלפוניות המבוצעות על ידי נציגיה, כך שמרביתן מוקלטות ומבוצעת אחריהן בקרה מתאימה.
11. מכל האמור לעיל עולה, כי טענותיכם החמורות כלפי מרשתנו לא נבדקו על ידכם כראוי, והנן חסרות שחר, ללא כל בסיס עובדתי, ונראה, כי הועלו ממניעים זרים ומשיקולים שלא מן העניין הסותרים כל יושר עיתונאי.
12. לא ניתן להתעלם מהחשד, לפיו טענותיכם מבוססות על מידע שיקרי המועבר אליכם על-ידי חברה מתחרה למרשתנו, אשר עושה שימוש באמצעים לא לגיטימיים ולא חוקיים על מנת להסב נזק למרשתנו ולדחוק אותה מאזורים בהם החברות מתחרות. כך, חלק ניכר מהחומרים שהועברו על ידכם למרשנו, כעדות שנייה ושלישית, כאמור לעיל, הנם חומרים שהועברו מחברה מתחרה של מרשתנו.
13. פרסום האשמות בלתי מבוססות וחסרות כל תשתית עובדתית ראויה כאמור, יסב למרשתנו נזק רב על לא עוול בכפה, וזאת מבלי שהובא בפני מרשתנו ולו שם של קשיש בודד אחד אשר יתמוך בטענותיכם, וממילא לא ניתנה למרשתנו האפשרות להגיב למקרה קונקרטי, ולהפריך את ההאשמות החמורות כלפיה.
14. אי לכך הינכם מתבקשים להימנע מפרסום מידע שיקרי, בלתי מבוסס, שלא נבדק על ידכם כראוי ושיסב למרשתנו נזק רב ככל שיפורסם.
15. ויובהר, מרשתנו תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה בדין על מנת למנוע כל פגיעה בשמה הטוב, לרבות הגשת תלונה מתאימה במשטרת ישראל ופנייה לערכאות משפטיות.
16. בנוסף, לא תהסס מרשתנו למצות עימכם את הדין בקשר לזכותה לקבלת פיצוי בגין כל נזק אשר יגרם לה כתוצאה מפרסום השמצות ושקרים אודותיה.
17. אין באמור במכתבנו זה או בשאינו אמור בו בכדי לגרוע מזכויות מרשתנו על פי כל דין.

בכבוד רב,

שרון קליין, עו"ד
פישר בכר חן וול אוריון ושות'

אין לכתבה סוף של סיפור אגדה
הפרשה מגיעה אלינו, למערכת סקופ. אנחנו מאזינים להקלטות, קוראים את מכתבי התלונה, חוזרים ומראיינים את מנכ"לית העמותה לקשיש ושני אבות קהילה.
גם המכתבים של היחצ"ן ומשרד עורכי הדין מועברים אלינו. אנחנו מחליטים לפרסם, לא לפני שאנחנו מבקשים תגובות גם ממשתתפים אחרים בכתבה:
אפרים קורן-סמנכ"ל ומנהל תחום קהילות תומכות "מוקד אנוש": אנו באופן חד משמעי נמנעים מלהוציא חברים של חברות מתחרות מקהילה תומכת. לא כך בתחרות הפרטית...מותר להתחרות כי כך מאפשר חופש העיסוק, אבל בתנאי שאיש המכירות מזדהה בשם החברה, הכול שקוף ואין ניצול לרעה של אותיות קטנות...חברת סקיולייף העבירו את התחרות מהשוק הפרטי לקהילות תומכות, ויש תלונות כבדות ביותר על הונאה ועל התחזות."
רונית ניסבוים-קהילה תומכת, "אשל": "אנו נמצאים בעיצומו של תהליך אשר באמצעותו אנו מקווים להחזיר את הקהילות התומכות להתנהלותן הרגילה. מכיוון שכך, אנו מבקשים לדחות את תגובתנו עד למיצוי התהליך".
רוני מלקאי-דוברת משרד הרווחה: "למשרד הרווחה לא הגיעה כל פניה ספציפית בנושא זה. ומאחר והמשרד אינו מפקח על חברות המשווקות מכשירי מצוקה ואין כל חקיקה בנדון אנו מנועים מלהתערב בעניין".
חיים פיטוסי-דובר המוסד לביטוח לאומי:"בעקבות התלונות, הישעה המוסד לביטוח לאומי את חברת סקיולייף מקבלת הזמנות-טיפול חדשות.
הנושא נדון בבית המשפט שדרש מן המוסד לביטוח לאומי להוציא נוהל שיסדיר את מערכת היחסים בין ספקי משדרי המצוקה לטובת הזקנים הזכאים. הנוהל הופק על ידינו והוא בשלבים אחרונים לקראת ביצוע".
קובדלה זידפונדן- מנהלת מדור יחסי ציבור, עיריית רעננה: "עיריית רעננה מנהלת מזה למעלה משנה תכתובת משפטית עם החברה המדוברת, נטלי-סקיולייף, בדרישה כי תפסיק לאלתר את השימוש שלא כדין בשמה של העירייה.
מעדויות רבות עולה כי נציגי החברה מתקשרים לתושבי רעננה הקשישים בניסיון לשווק לחצני מצוקה תוך התחזות לנציגת מוקד הגמלאים של העירייה.
עיריית רעננה רואה בחומרה רבה התחזות זו שיש בה משום הטעיית הציבור ומהווה מצג שווא לגמלאים ולקבוצות אוכלוסייה בעיר ודורשת להפסיקה לאלתר.
עיריית רעננה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה על פי דין בנושא זה".

תגובת נטלי סקיולייף - באמצעות משרד היח"צ המייצג אותם:

לאחר שבית המשפט בחן את טענות סקיולייף מול הביטוח הלאומי הוא החליט להחזיר אותה מיד להיות ספק השירות מטעמה וההשעיה כלל לא הייתה בתוקף. החברה הציעה פעמים רבות לאפשר לאשל להוות מתווך על מנת שכל הנושא יוסדר בנהלים לטובת האוכלוסייה המבוגרת אך לצערנו אנוש היו אלו שסירבו לכך. לאחרונה, אשל עשתה ניסיון נוסף ואנו מקווים שהוא יצלח לרווחת תושבי ישראל.

בנוגע לטענות ההתחזות: ההאשמות החמורות העולות בכתבה כאילו נציגי החברה התחזו לגורם אחר הן האשמות חסרות כל שחר ונאמרות ללא שנעשתה בדיקה ראויה מטעם מערכת האתר. חמור מכך: נראה שהטענות עלו ממניעים ושיקולים זרים שלא מן העניין.

שיידע הקורא זאת: העמותה למען הקשיש ברעננה, המצוטטת בתלונתה על החברה, היא למעשה המתחרה של סקיולייף והיא זו שגם ניסתה לפרסם כתבה באמצעות עיתון כיוון חדש הנמצא בבעלותה. עיתון זה סיפק את החומרים למערכת האתר.

עד פרסום הכתבה, העיתון כיוון חדש וגם מערכת האתר, לא הציגו בפנינו ולו עדות אחת לרפואה וזאת על אף שביקשנו בכל הזדמנות פרטים ספציפיים של תלונה כזו על מנת שנוכל לערוך בירור בעניינה. לבסוף, ולאחר פניות רבות, הואיל העיתון להפנות את נציג החברה לי. ק. (השם הוסר על ידינו - א.ש.) אב הקהילה התומכת בהוד השרון, על מנת לברר עימו בדבר קשישים אשר פנו אליו בתלונות לכאורה על התחזות נציגי סקיולייף.

ק., הפנה את נציג החברה לשני קשישים אשר אמורים היו, כך היינו מצפים, לאשש את ההאשמות. בשיחה עימם עלה כי נציגי החברה הציגו עצמם בפניהם כנציגי חברת סקיולייף ולא התחזו לנציגים מטעם גוף אחר. שיחות אלו הוקלטו ונשמרו על ידי החברה. על אף שהקלטות אלה, כמו גם חשד לכאורה של זיוף מסמכי התלונות, הוצגו בפני מערכת עיתון כיוון חדש, שהוא המקור לחומרים המוצגים באתר סקופ, העיתון מצא דרך אחרת לפגוע בחברה על ידי העברת החומרים לאתר סקופ.

יובהר: עובדי החברה מציגים עצמם כנציגי חברת סקיולייף ולא כנציגי כל גוף אחר, וזאת בהתאם להנחיות עבודה מפורשות הניתנות לכל הנציגים על ידי הנהלת החברה. נוסף על כך, עובדי החברה מגיעים לבתי הקשישים בתלבושת אחידה עם לוגו החברה וסימני זיהוי נוספים. החברה אף מפקחת על השיחות הטלפוניות המבוצעות על ידי נציגיה, כך שמרביתן מוקלטות ומבוצעת אחריהן בקרה מתאימה.

קישורים:

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני מנסה לנתק את הורי מהמכשיר מזה חודשיים! כל פניה נענית ב"נחזור אליכם" ואנחנו עדיין מחכים!!! גם בפעם היחידה שנזקקו לרופא חיכו כ-3 שעות לשרות.
נטלי טובים מאוד במכירות ואח"כ פשוט מתעלמים.

אנונימי אמר/ה...


מניסיוני נראה שהאב והאם הקהילתיים גם הם חלק מתרמית קשישים,
ברוב המקרים הם מחתימים קשישים על הסכם עם חברת כוח האדם ולפי התנהגותם נראה שיש להם אינטרס לא כשר בגיוס קשישים לקהילות תומכות.
כאשר שקשיש מתאכזב מ"השרות" ומבקש מאב ואם הקהילה להפסיק את הגביה מחשבונם ומקבל הבטחה שזה יופסק, מסתבר שהתשלומים ממשיכים להיגבות מחשבונו במשך חודשים רבים ללא שיהיה כל קשר בינו לבין אב הקהילה או חברת כוח האדם וללא קבלת שרות.

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים