הוצאת חוסה/ קשיש מביתו למוסד סיעודי עקב חשד התעללות

הוצאת חוסה קשיש מביתו למוסד סיעודי מתבצעת ע"י פקיד סעד ו/או עובד סוציאלי (בלשכת הרווחה) ע"פ חוק ההגנה על חוסים (החוק). סעיף 4: "היה פקיד סעד סבור, כי שלומו הגופני או הנפשי של חוסה בגיר נפגע, או עלול להיפגע, פגיעה חמורה מהעדר טיפול ראוי, וכי למניעת הסכנה יש צורך בהוראת בית-משפט, משום שאין החוסה או האחראי עליו מסכימים לטיפול הדרוש, רשאי הוא לפנות לבית המשפט בבקשה ליתן הוראות לעניין זה."
הוצאת הקשיש החוסה מביתו למוסד סיעודי מתבצעת בשלשה שלבים:
  • איתור - פקיד הסעד ראה או שמע משהו על החוסה.
  • כפיית הטיפול על החוסה או האחראי לו - טיפול כלשהו לרבות הוצאה מהבית למוסד סיעודי.
  • אישור בית משפט לענייני משפחה (באמצעות צווים) למימוש הטיפול של פקיד הסעד.
עובד סוציאלי לחוק החוסים יכול גם להוציא מיידית את החוסה מביתו לשבוע ללא צו בית משפט ע"פ סעיף 3 לחוק.

בכתבה של איגוד העובדים הסוציאליים משבח האיגוד, מנהלת אגף הרווחה בצפון שהצליחה ל"הכניס ידיעה יזומה שלה ב'ידיעות אחרונות', על פעילות אגף הרווחה בטיפול על-פי חוק ההגנה על חוסים" בהוצאת אשה חוסה מביתה למוסד סיעודי עקב חשד שעברה התעללות.
מדובר בעובדת סוציאלית מלשכת הרווחה כרמיאל הטוענת שראתה בת מתעללת באמה בת ה-81 חולת אלצהיימר. העו"ס 'הציעה' לבת הוצאת אמה מהבית למוסד סיעודי, משזו סרבה, הוציאה את האם מהבית למוסד סיעודי באמצעות צו בית משפט.
אמנם התעללות פיסית/ נפשית בכל אדם לרבות קשיש חולה אלצהיימר הנה מעשה מגונה ומסוכן אותו יש להוקיע ולהעניש את המתעלל. אולם די בכך שפקיד הסעד סבור כי שלומו הגופני של חוסה בגיר עלול להיפגע, הוא מוציאו מהבית למוסד סיעודי ללא הוכחות ו/או ראיות כלשהן. ההוצאה הפתאומית וכפייתית עקב חשד להתעללות יש בה גרימת נזק. בנוסף תנאי המגורים והיחס במוסד הסיעודי 'אינם מהטובים ביותר' בלשון המעטה.
בפרשת ההתעללות בחוסים במוסד 'אתגר' של משרד הרווחה, בגזר הדין של המטפלת המתעללת, הביע השופט תמיהה כיצד במשך כמה חודשים נהגה המטפלת בילדים כפי שנהגה ואיש לא הבחין בכך בתוך המעון. "ראוי היה כי כל הרואה או שומע על מעשים נוראיים שכאלה יזעק ויזעיק למען מנוע הישנותם", כתב השופט שיף בגזר הדין. בנוסף, השופט מתח ביקורת על אנשי המעון על כך שלא התלוננו על המטפלת וגם על העובדה שבכרטיס העובד שלה לא מולאו פרטים כמו השכלתה, תחומי התמחותה ומקומות עבודה קודמים בהם עבדה.
דוגמא נוספת היא התופעות מחרידות של התעללות בקשישים מתכנית התחקירים שתולים.
קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים