מעון "בית דפנה" של משרד הרווחה - כרטיס ביקור

30 דיירים במעון לקו בתסמינים, 3 מתו: ליקויים "חמורים" במטבח, ושאלות על הפיקוח , הדר גיל-עד, מאיר תורג'מן , 03.05.2022 , ynet

האסון במעון בחולון: כשליש מהדיירים סבלו מהקאות ושלשולים, לפי החשד בגלל זיהום במזון, ושלושה שהיו בעלי מצב רפואי מורכב מתו. ליקויים חמורים התגלו במטבח שנסגר, לא ברור עדיין מה היה הפיקוח שם. מחוץ למקום הדליקו פעילות נרות זיכרון: "הזנחה ארוכה והיעדר פיקוח במוסדות לבעלי מוגבלויות"


רשויות הבריאות והרווחה ממשיכות לחקור את האסון שאירע במעון "בית דפנה" לבעלי מוגבלויות בחולון – כשלפי החשד הראשוני הרעלת מזון היא שגרמה למותם של שלושה מהדיירים המבוגרים שבו – אך שעות לאחר חשיפת מה שעשוי להתברר כמחדל חמור מתבררים פרטים חדשים. בין היתר, ל-ynet נודע כי 30 מתוך 100 הדיירים במעון סבלו משלשולים ומהקאות, אולם עבור רובם היה מדובר באירוע חד-פעמי.

מדליקים נרות ליד המעון בחולון. "החיים שלהם לא הפקר" (צילום: נדב אבס,דנה קופל )
מדליקים נרות ליד המעון בחולון. "החיים שלהם לא הפקר" (צילום: נדב אבס,דנה קופל )

אתמול, נזכיר, הודיע משרד הרווחה על האירוע החריג והטרגי: לדבריו, בלילה שבין שבת לראשון החלו כמה דיירים במעון, שמופעל על ידי רשת בית אקשטיין, לחוש ברע ולסבול משלשולים. בעקבות כך ערכה רופאת המעון בדיקה של הדיירים. הצוות הרפואי לקח מדדים מאחת הדיירים, בעלת רקע רפואי מורכב, וזמן קצר לאחר מכן היא כאמור איבדה את הכרתה. צוות של מד"א שהוזעק למקום בליווי המשטרה ניסה לבצע בה ניסיונות החייאה שלא צלחו ונקבע מותה. במקביל, פונו דיירים נוספים לבית החולים וולפסון – ואתמול בבוקר נפטרו שניים מהם, שסבלו ממחלות רקע קשות.
נסיבות האירוע נמצאות עדיין בבדיקת משרד הבריאות, אולם החשד הראשוני הוא כאמור זיהום במזון. צוות של משרד הבריאות גילה ליקויים חמורים במטבח, ובעקבות זאת הוא נסגר. לא ברור עדיין באלו ליקויים מדובר, וגם לא ברור איזה מן פיקוח, אם בכלל, היה על ההתנהלות בו. המטבח, יצוין, תופעל על ידי צוותים פנימיים של "בית דפנה". משרד הרווחה הוא הגורם האחראי על התנהלות המעון – כולל על התזונה בו – בעוד משרד הבריאות אחראי על מה שמוגדר כ"תברואה", ומקיים בקרה במקום אחת לשנה. מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן הנחתה להקים ועדת בדיקה להתנהלות המעון.

נרות נשמה בכניסה לבית דפנה בחולון, אמש ( צילום: דנה קופל)
נרות נשמה בכניסה לבית דפנה בחולון, אמש ( צילום: דנה קופל)

 
חיה ברויר מדליקה נרות לזכר הנפטרים  (צילום: מאיר תורג'מן)
חיה ברויר מדליקה נרות לזכר הנפטרים  (צילום: מאיר תורג'מן)

"החיים שלהם לא הפקר" (צילום: נדב אבס)
"החיים שלהם לא הפקר" (צילום: נדב אבס)

שלושת הנפטרים היו במצב רפואי מורכב, ואחת מהן הייתה מבוגרת מאוד. בבית דפנה מתגוררים כאמור כ-100 דיירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמות תפקוד שונות. כולם זקוקים לתמיכה מרובה, חלקם סיעודיים וחלקם סיעודיים מורכבים שתלויים לחלוטין בעזרת הזולת. כל הדיירים בגירים, וחלקם בני יותר מ-80.
לפי שעה גם לא ברור אם נפתחה חקירה כלשהי במשטרה. זמן קצר לאחר הודעת משרד הרווחה על האירוע נטען במשטרה כי היא לא קיבלה דיווח על האסון והתעדכנה עליו רק מהתקשורת, אף שצוות משטרתי הגיע למקום באותם רגעים ראשונים בלילה שבין שבת לראשון. בהמשך הערב הגיעו למעון צוות של שוטרים, אולם אלו נמנעו מלומר אם פתחו בחקירה לבירור הנסיבות. 

לריסה סויונובה. הגיעה נסערת כדי לבדוק מה שלום אחיה ( צילום: דנה קופל)
לריסה סויונובה. הגיעה נסערת כדי לבדוק מה שלום אחיה ( צילום: דנה קופל)

גם לריסה סויונובה, שאחיה בן ה-52 מתגורר בהוסטל, אמרה שנודע לה על החשד להרעלת מזון מהדיווחים בתקשורת. היא הגיעה נסערת לבית דפנה כדי לבחון את שלום אחיה: "אני אשתגע אם יקרה למשהו לאח שלי, זה הילד שלי. אין לי אמא, אין לי אבא". כבר בשער הכניסה דאג השומר לומר לה שמצבו טוב. היא נשאלה אם האח התלונן לאחרונה על האוכל במעון, והשיבה: "לא יודעת, פעם ראשונה שאני שומעת על זה".
לכניסה למעון בחולון הגיעו גם נשים שהדליקו שם נרות זיכרון והזדהו כפעילות "התנועה לעצמאות", שקוראת לחיים עצמאיים בתוך הקהילה של בני אדם עם מוגבלות. אחת מהן, נעמה לרנר, זעמה על האופן שבו נוסחה הודעת משרד הרווחה: "לא יכול להיות שמשרד הרווחה מוציא הודעה שמדובר בשלושה אנשים ורומז שמדובר באנשים עם בעיות רפואיות קשות. זו כבר הסרת אחריות מסוימת".

"החיים הם לא הפקר" (צילום: נדב אבס)
"החיים הם לא הפקר" (צילום: נדב אבס)

נרות נשמה ליד מעון "בית דפנה" של משרד הרווחה ( צילום: דנה קופל)
נרות נשמה ליד מעון "בית דפנה" של משרד הרווחה ( צילום: דנה קופל)

אם לנערה בת 18 עם צרכים מיוחדים, שאינה דיירת במעון, הגיעה גם היא למקום מביתה ברמת גן וכתבה על בד לבן בצבע אדום את המילים: "החיים שלהם לא הפקר". היא אמרה שהגיעה לזעוק את קולם של "השקופים", והוסיפה גם היא כי הפתרון הוא "לעשות שיהיו להם חיים טובים יותר בקהילה. אדם שנמצא פה עולה למדינת ישראל משהו כמו 20,000 שקל לחודש. תנו למשפחות ואוצ'רים ויהיו להם חיים מדהימים בחוץ. אל תתנו למפעילים שרואים רק את שורת הרווח שלהם".
אם מודאגת שהגיעה למעון כדי לראות את בתה בת ה-35 שחוסה בו כבר שמונה שנים לא הורשתה להיכנס. "שמעתי בחדשות ששלושה נפטרו במעון של הבת שלי, אני מתקשרת ומתקשרת ואף אחד לא עונה. אף אחד לא סיפר לנו מה קרה, אני מאוד דואגת לבת שלי". האם התעקשה להיכנס, ולבסוף אושר לה לעשות זאת. "מזל שבסוף השבוע היא הייתה אצלי בבית ולא אכלה את האוכל במעון". 


"תוצר של הזנחה ארוכה"


ארגון "בזכות - המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות", מסר: "כשלי תברואה במטבח לא נולדים ביום אחד, הם תוצר של הזנחה ארוכה ושל היעדר פיקוח במוסדות לאנשים עם מוגבלות. מעל הכול, זהו סימפטום של הכשל המערכתי הטמון במוסדות. במקומות מנותקים, סגורים ורחוקים מהעין הציבורית, בהם איש אינו שומע ואינו ער למתרחש, קל להעלים עין מכשלים למיניהם. למרות הבטחות חוזרות, משרד הרווחה אינו מצליח לפקח על מה שקורה בהם.
"האסונות מתפרסמים חדשות לבקרים. במוסדות, שלומם ובריאותם של הדיירים נפגעים כדבר שבשגרה. האם מישהו היה עובר לסדר היום על מוות נוראי של שלושה אנשים בכל מקום אחר, שאינו מוסד? משרד הרווחה התחייב לפעול לצמצום המוסדות בישראל. אנו דורשים ממשרד הרווחה לפעול לאלתר לסגירת המוסד 'בית דפנה', ולהכין באופן בהול תוכנית לסגירת כלל המוסדות בישראל וליצירת מענים שיאפשרו חיים עצמאיים ובטוחים בקהילה עבור כל אדם עם מוגבלות. רק חיים בקהילה יבטיחו לאנשים עם מוגבלות בישראל חיים של בטחון, כבוד, שוויון ובחירה".
ממעון בית דפנה נמסר בתגובה: "מרגע קבלת ההודעה הראשונית בהקשר לאירוע, פועלת החברה בשיתוף ותיאום עם גורמי המקצוע המוסמכים של משרד הרווחה והבריאות על מנת לאתר את הסיבה לאירוע המצער. בשלב ראשון ומיידי, נסגר המטבח הקיים והמזון מסופק לדיירים על ידי ספק חיצוני. החברה מתנהלת בשקיפות מלאה ושיתוף פעולה מלא של כל גורמי המקצוע הנדרשים".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים