פשעי לשכת הרווחה מודיעין עילית - חטפו חמשה ילדים מאימם ופיזרו אותם במסגרות בארץ שם עברו התעללות

הכתבה הרבנים מוציאים ילדים מבית אמם , אריק וייס ורוני בר-קול , דצמבר 2012

כל שבוע נוסעת ל' ברחבי הארץ לראות את חמש בנותיה שהוצאו מחזקתה כי "חיללה שבת" כשהתקשרה להתלונן על בעלה המכה. נ' איבדה את ילדיה כי "חשפה אותם ל'אח הגדול' ולמחשב". תחקיר מיוחד חושף את שלטון האימים של הרבנים בחברה החרדית: "כל מי שמעז לצאת נגד המערכת מקבל איום מפורש". משרד הרווחה: "הגורם המכריע הוא צורכי הילדים"



לפני שנה וחצי לקחו לה את חמש הבנות. הגדולה בת 10, הקטנה בקושי בת 4. פיזרו אותן ברחבי הארץ ואמרו שזה לטובתן. "בשנה האחרונה הן עברו ארבעה בתים, בחלקם עברו התעללות", מספרת נ' תושבת מודיעין עילית. פעם בשבוע היא חוצה את השומרון באוטובוס, כאילו מישהו התאמץ כששלח אותן לגור בהתנחלות ליד שכם, באשדוד ובירושלים. "כל זה בשביל טובת הילד, הם אמרו. כל מי ששומע את הסיפור ההזוי לא מאמין שיש מדינה כזו בתוך המדינה".

קרוב לחודש שאנחנו מלווים אותה, מנסים להבין את המנגנון, האם יכול להיות שהילדות של האישה הזאת שטוענת שהיא אם למופת, נלקחו כי העזה לחרוג מהחוקים של החברה החרדית. "הבטחתי לה שאני מחזירה לה את הילדים, אבל לא ידעתי שהאנשים האלה הם.. חומייני", אומרת אמה של ל', מנהלת פעוטון, הציעה לקבל אחריות על הילדות ולשכן בביתה. אלא שברשויות הרווחה טענו כי לא ברורה הקרבה בין הילדות לסבתן וכי ביתה אינו גדול מספיק.

שיחה עם אמה של ל' חושפת גם הסיבה שבגינה התערבו רשויות הרווחה. "בגלל שהיא הזמינה משטרה בשבת זה חילול שבת, בגלל זה הם עושים לה את כל זה", היא מספרת. הטיעון מופיע בתסקירים רשמיים של שירותי הרווחה: "לפקידות הסעד נודע שהאם חיללה שבת לעיני הקטינות [...] עובדה זו מכניסה מימד נוסף של בלבול וכאוס בחיי הקטינות".

בשירותי הרווחה טוענים שהילדים הוצאו מחזקתה בגלל כמה אירועים אלימים. היא טוענת שסטרה לבנותיה אולי פעמיים בחייה. כיום, שלוש מחמש בנותיה של ל' עברו התעללות פיזית בשנתיים שחלפו מאז לקחו אותן.מה שלא כתוב בתסקירי הרווחה הוא ש-ל' חיללה שבת משום שהתקשרה לדווח שבעלה היכה אותה וכלא אותה בממ"ד כל השבת.


ל'. "האנשים האלה הם כמו חומייני" צילום: חדשות 10

שבע שנות נישואים קשות שעברה התעללות. לקראת סופם אמונתה החלה להתערער. זו הייתה דרכה להילחם בו בחזרה: איפור קל, בגדים צבעוניים וצפייה בטלוויזיה. בכך גם הקימה נגדה מערכת שלמה. "לקחו לי את הדבר שאני הכי אוהבת בעולם ולא לקחו כדי שיהיה להן טוב. אם הייתי יודעת שאני באמת לא בסדר, הייתי אומרת: 'אוקיי, אני צריכה להשתקם, אני אשתקם ואקבל אותן בחזרה'", טוענת ל'. "אבל אני יודעת שלקחו אותן והם מאמללים אותן ומעבירים אותן מסכת ייסורים ואני לא יכולה לעזור להן. זה סוג של 'בואי נשבור לך את הרוח עד שתתרסקי' ואז יוכלו לומר שהאישה מרוסקת והיא לא ראויה לגדל אותן".

ואז היא חושפת: "בכל ועדות ההחלטה ישב שם רב. רב לא אמור להיות שם". "גורמי הרווחה החרדים, אלה נשים שממושמעות לגורמים רבניים. מבינים שאם יעזו לפתוח את הפה ולספר את העוולות הם ישלמו מחיר של נידוי וחרמות", מספר יוני מזרחי, התמודד בעבר על ראשות עיריית מודיעין עילית תוך ביקורת על מערכת הרווחה בעיר. "אחד הרבנים הוציא נגדי פשקוויל שגרר הפגנות אלימות. כשזה לא הבהיל אותי, הוא שלח בריונים להוציא אותי פיזית באמצע הלילה מהעיר. כל מי שמעז לצאת נגד המערכת, מקבל איום מפורש".

אבל ל' לא לבד. גם שירותי הרווחה בעיר מגוריה של נ' החליטו לקחת ממנה את ילדיה ולהעבירם לחזקתו הבלעדית של אביהם מסיבה אחת - הוא חרדי יותר. "אין ספק בכלל שלקחו לי את הילדים ואני לא מגדלת שאת שניהם רק בגלל שאני פחות דתייה מהאבא וכל אחד יודע את האמת. אני רוצה סיבה אמיתית למה אני לא יכולה לגדל את הילדים שלי. למה? בגלל שלפני ארבע שנים הלכתי עם הילדים שלי לים", היא טוענת.


התסקיר נגד ל'. "חיללה שבת נגד שתי קטינות" צילום: חדשות 10

הטענה גם נתמכת בניירת שירותי הרווחה, תחת הכותרת "חשיפת ילדים לתכנים מסוכנים", שם נכתב שפקידת הרווחה גילתה שהילדים צפו "ב'מחשב עם שלט' תוכנית 'האח הגדול'". עוד נכתב: "מהקונפליקט הרגשי אליו היא עצמה מכניסה את הילדים כאשר היא חושפת אותם לתכנים שאינם מקובלים, כגון מחשב וסרטים".

"תזכירים שדיברו על כך שהאימא היא אמא מסורה, אמא טובה, אמא שמקדישה זמן לילדים, בתזכיר אחד זה התהפך אחרי שנודע בצורה כזאת או אחרת לשירותי הרווחה שהם רואים האח הגדול או שהאמא הולכת לים", מספר עו"ד רונן רבי המייצג את נ'. "בניד עפעף הוחלט שהאמא לא מספיק טובה ויש להעביר את המשמורת לאב כי הוא יותר חרדי".

"בעצם ועדת הרבנים קובעת איפה הילד", מסכם עו"ד משה אוסדיטשר. "לא כל העובדים הסוציאלים או הבחינות שהילדים עברו והוכחו שהורה כזה יותר טוב או אחר. עכשיו, אני לא אומר שלא צריך לבדוק את הפקטור הדתי, אבל מי שצריך לבדוק הם הגורמים המקצועיים ולא שום גורם אחר חיצוני שיש לו אינטרס כזה או אחר".

ממועצת מודיעין עילית נמסר: "מתוך הרגישות התרבותית ושאיפה לחיבור עם הקהילה החרדית, אנו נעזרים ברבנים מתוך הקהילה. נוכחות רב יועץ בוועדות לתכנון טיפול הינה רשות ונועדה להגביר את האמון של הפונים ברשויות הרווחה ולשמש כגורם מתווך ומגשר".

ממשרד הרווחה נמסר: "המשרד פועל להתאים את עבודתו לערכי הקהילות בהן הוא פועל ולכן עובדים בקרב אוכלוסיות חרדיות יהיו, פעמים רבות, מקרב האוכלוסייה. ברשויות חרדיות מתקיים שיח עם מנהיגי קהילות וביניהם רבנים. ואולם, הקריטריון המוביל את גורמי המקצוע הוא צרכי הקטינים וטובתם".

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים