החיים בהוסטל למפגרים "בית אנדרו" בראשון לציון : רעב ומקלחת במים קרים

מתוך מאמר "הארץ" - החיים בהוסטל למפגרים: רעב ומקלחת במים קרים מאת רותי סיני מה- 05/12/06

הורים ללוקים בשכלם: ילדינו סובלים מהזנחה קשה בהוסטל בראשון לציון; משרד הרווחה הגיש תלונה למשטרה

 מצפונה של ריינה בן חביב מייסר אותה עד כדי כך שהיא לא ישנה בלילות. היא מלקה עצמה על כך שלא ראתה שבנה רעב, לא הבינה כי הוא מתקלח במים קרים, לא ידעה עד כמה הוא נסער מהתחלופה התמידית של המטפלים בו.
בנה, בן 24, מתגורר בבית אנדרו, הוסטל לאנשים עם פיגור שכלי בראשון לציון. הוא חי שם עם 22 דיירים הסובלים מרמות פיגור המוגדרות קל עד בינוני. ההוסטל, מבנה נאה המכיל ארבע דירות, מנוהל על ידי איש עסקים שזכה במכרז של משרד הרווחה להפעלתו. הזכיין, גל אזואלס, מפעיל הוסטל נוסף ומרכז יום לאנשים עם פיגור, גם הם בראשון לציון.
בן חביב, יו"ר ועד ההורים של ההוסטל, תתייצב היום (שלישי) במשטרה יחד עם קבוצת הורים ותגיש תלונה בשם ההורים נגד אזואלס על האופן שבו הוא מנהל את בית אנדרו בשנתיים מאז פתיחתו. ההורים גם פנו בחודש שעבר להנהלת משרד הרווחה ובתגובה הגיש המשרד תלונה למשטרה על חשד לפגיעה בחסרי ישע בבית אנדרו.
אבל ההורים לא מתרשמים מתגובת משרד הרווחה - לא מצוות הליווי שמונה להוסטל וגם לא מהוועדה שמונתה לבדוק את טענותיהם. יצוין שבצוות הליווי חברה המפקחת שגם במשרד הרווחה מודים שהיתה אמורה לראות את הבעיות בהוסטל ולא ראתה, וועדת הבדיקה מורכבת רובה מעובדי המשרד. כמו כן, על אף החשדות, החליט משרד הרווחה לאפשר לאזואלס להמשיך להפעיל את שלוש המסגרות בראשון לציון ונדחו בקשות ההורים להשעותו עד תום הבדיקות. "אם אפשר לתקן, עדיף לתקן", אומר הדובר נחום עידו.
במשרד הרווחה אומרים שאזואלס תיקן ליקויים בשבועיים האחרונים. ההורים מספרים על פרחים שנשתלו, על מעדנים שהופיעו על שולחן האוכל, על ילדיהם שמדווחים בהתרגשות שקיבלו קציצה ונקניק לארוחת ערב, על יציאה לבאולינג. אבל לדבריהם, לא כך היה עד כה ואין כל ערובה שהמצב יימשך ברגע שהזרקורים יכבו.
טענות ההורים מתמקדות במחסור חמור בעובדים - כ-50% פחות ממה שדורש משרד הרווחה, תחלופה גבוהה של מנהלים, עובדים סוציאליים ומטפלים, מחסור קשה במזון ובמוצרי היגיינה ודיווחים כוזבים למשרד הרווחה. "הוא מעל באמון של ההורים ושל משרד הרווחה, סיכן את הילדים שלנו, ולא ייתכן שימשיך לנהל את ההוסטל", אומר אחד ההורים.
עובדים לשעבר והורים מדווחים כי במשמרת אחר הצהריים, למשל, כשהחניכים מתחילים לשוב ממקומות עבודתם, היתה רק מדריכה אחת ל-23 הדיירים במקום שתיים שדורש התקן. הוטל עליה לקפל ולמיין כביסה, לסייע ברחיצה וגילוח ולהכין ארוחת ערב. "אין סיכוי שהיא תוכל להכיר את החניכים, להקשיב להם, לחבק אותם", אומרת אם שבתה מתגוררת בהוסטל. ההורים מספרים שאחד החניכים נפל מכיסא הגלגלים שלו והמדריכה נאלצה לעצור אדם ברחוב ולבקש שיעזור לה להרים אותו.
הם מספרים עוד שמכניסת השבת עד יום ראשון בבוקר הועסקה רק מטפלת אחת.
"יש חשד שהוגשו דו"חות כוזבים ודיווחים על עובדים שאינם נמצאים כדי להציג מצג שווא שהתקנים מולאו", כתבו ההורים בתלונה שתוגש במשטרה. כמו כן דווח שלכל הוסטל יש מנהל נפרד בעוד שבפועל המנהלים של בית אנדרו ניהלו גם את בית מיכל, ההוסטל הנוסף שאזואלס מפעיל.
.
מי שחזק מצליח לחטוף
ההורים טוענים שאזואלס חסך במזון וכל דרישותיהם ממנו ומן המפקחת של משרד הרווחה לבדוק את כמויות האוכל שמקבלים הדיירים במהלך 24 שעות לא נענו. הורים רבים מספרים שילדיהם באים הביתה בסופי שבוע מורעבים.
אחד ההורים כתב לוועד שבנו מתקלח במים קרים, אינו מקבל עזרה ברחצה למרות שהוא זקוק לה, ישן בחדר רטוב משום שהמים זורמים מהמקלחת לחדר השינה שלו, בגדים שהוריו מביאים לו נעלמים ובגדים שנקרעים אינם מתוקנים. "הכי חשוב לנו שבזמן האחרון הוא רזה מאוד וכשהוא בא הביתה הוא מאוד רעב ולא מפסיק לאכול", כתב ההורה. הורה אחר מספר שבנו ירד 6-7 קילו. הורים נוספים מספרים שהמכנסיים של בנם נופלים ממנו וכשהוא מגיע הביתה לסופי שבוע הוא לא מפסיק לאכול. את הכריך שהוא מביא לעבודה הוא אוכל מיד כשהוא מגיע כי הוא רעב, הם מספרים.
זאת משום שהחניכים לא מקבלים ארוחת בוקר כדי שאזואלס לא יצטרך להביא מדריכה נוספת לשעות הבוקר, לדברי ההורים. הם אוכלים ארוחת צהריים ב-13:00 במקום עבודתם - מנה קטנה מחמגשית - ועד לערב לא מקבלים דבר למעט תפוחים קשים, למרות שלחלקם אין שיניים. בארוחת הערב מגישים סלט בכמות שמתאימה לכרבע מהסועדים וחמישה מעדנים שעליהם רבים 23 איש. "החזקים מצליחים לחטוף", אומר אחד ההורים. דברי ההורים מגובים על ידי תיאורים של עובדים לשעבר.
ההורים גם מתלוננים על עזיבתם של רבים מהעובדים, רובם כוח אדם לא מקצועי שמועסק בשכר מינימום. "לדיירים נגרם נזק נפשי כי הם מרגישים שהמדריכים עזבו בגללם, שהם לא היו בסדר ולכן כולם עוזבים אותם", אומרת אחת האמהות. "היציבות חשובה להם מאוד כי אין להם אפשרות לבחור את החברה שבה הם שוהים ואת המטפלים בהם", אומרת אם אחרת.
בשנה הראשונה לא מונה מנהל להוסטל ומאז היו שניים שעזבו. העובדת הסוציאלית שמועסקת כיום היא השלישית בתוך שנתיים. יותר משמונה מדריכות עזבו אף הן.
אחת העובדות שעזבו סיפרה כי הפסיכיאטר שהגיע פעם בחודש להוסטל היה לפעמים משנה מרשמים או מינוני תרופות אבל חלפו שלושה ימים עד שבוע עד שהתרופות החדשות נקנו. הורים ועובדים לשעבר מספרים על מחסור תמידי במשחות שיניים, סכיני גילוח, שמפו, סבונים ועוד מוצרים שרוב הדיירים אינם מסוגלים לצאת לקנות אותם. בשנה האחרונה לא יצאו הדיירים להצגה, סרט, טיול או קונצרט למעט לנופשון באילת שמומן על ידי קרן של משרד הרווחה.
.
הפניות לא הועילו
פניות של ההורים לאזואלס לא הועילו. בספטמבר הם כתבו אליו כדי למחות על עזיבתה של העובדת הסוציאלית ופירטו את שמותיהם של כל העובדים שעזבו. שתי מפקחות של משרד הרווחה - סילבי אוחיון והדס אביסדריס, מפקחת אזור מרכז, היו מכותבות של אותו מכתב. לפני שנה התלוננו ההורים בנוכחותה של אוחיון על המחסור באוכל, אבל גם לאחר מכן שום דבר לא קרה.
בחודש שעבר פנו ההורים למרים כהן, מנהלת השירות לאדם המפגר בקהילה, וזו זימנה אותם לפגישה בירושלים. בפגישה סיפרה אוחיון ששמעה אותן טענות מההורים כבר לפני שנה, דרשה מאזואלס פירוט על השינויים שהוא מתכוון להנהיג והעירה לו על המחסור בתקנים. ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי בהתאם לממצאים של ועדת הבדיקה יוחלט אם צריך או אפשר להפסיק את החוזה עם הזכיין, מהלך לא פשוט מבחינה משפטית. בינתיים תוחלף המפקחת ויוגבר הפיקוח, אומר הדובר.
"אנחנו מנהלים את ההוסטל לפי סטנדרטים של משרד הרווחה ופועלים מזה שנתיים ברמה הגבוהה ביותר", אמר אזואלס בתגובה. "טענות ההורים הם עורבא פרח. אנחנו מערכת פתוחה ומפוקחת על ידי משרד הרווחה. חלק מההורים העלו טענות. משרד הרווחה דאג לבדוק אותן. יש פה אוכלוסייה שאוהבים אותה".

טענות ההורים
מחסור בעובדים - לדברי ההורים, במקום רק כמחצית ממספר העובדים שדורש משרד הרווחה.
דיווחים כוזבים - "יש חשד שהוגשו דוחות כוזבים ודיווחים על עובדים שאינם נמצאים" כתבו ההורים.
מחסור במזון - בהוסטל חוסכים במזון והדרישות לבדוק את כמויות האוכל שמקבלים הדיירים לא נענו היגיינה , הורים ועובדים לשעבר מספרים על מחסור תמידי במוצרי היגיינה .

פלייליסט התעללות בחוסים במוסד "נווה יעקב" של משרד הרווחה




קישורים:

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

ביהמ"ש גזר 7.5 שנות מאסר על מדריך בפנימייה מדרום הארץ שביצע מעשים מגונים בשני ילדים ואשר שנים קודם לכן אנס את אחיינו בן ה-12.
פרטים נוספים:
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/863/719.html?hp=0&loc=101&tmp=6944

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים