עבודת הקודש של העובדים הסוציאליים: עשרות קטינים באשפוז פסיכיאטרי שלא לצורך

עבודת הקודש של העובדים הסוציאליים: עשרות קטינים באשפוז פסיכיאטרי שלא לצורךהכתבה "עשרות קטינים נותרים באשפוז פסיכיאטרי לשווא" , אריאל נוי , מערכת וואלה! חדשות , מרץ 2011

ממסמך שפרסמה הוועדה לזכויות הילד בכנסת עולה כי בכל שנה מתעכב שחרורם של כ-30 ילדים ובני נוער מאשפוז פסיכיאטרי בשל מחסור במסגרות שיקומיות שייקלטו אותם

לקראת דיון הוועדה לזכויות הילד של הכנסת בנושא "אשפוז ילדים במחלקות פסיכיאטריות כתוצאה ממחסור במקומות השמה חוץ ביתיות", הכינה הוועדה מסמך מחקרי ממנו עולה כי קיימים מקרים רבים של קטינים ששחרורם מאשפוז פסיכיאטרי מתעכב.

מהממצאים עולה כי, בשנת 2010 התקבלו לאשפוז פסיכיאטרי 832 ילדים ובני נוער בכל מחלקות האשפוז. בכל שנה מתעכב שחרורם של כ-30 ילדים ובני נוער מאשפוז פסיכיאטרי בשל מחסור במסגרות שיסייעו בקליטתם. מנהלי מחלקות אשפוז פסיכיאטרי העידו כי בכל אחת מן המחלקות התעכב שחרורם מאשפוז של חמישה עד שבעה קטינים בשנה האחרונה, ובמקרים אחדים שוחררו קטינים לקהילה במקום למסגרת חוץ-ביתית.

יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) אמר כי "עיכוב בשחרורם של ילדים ובני נוער מאשפוז פסיכיאטרי הוא תופעה בלתי מתקבלת על הדעת. הדבר מחייב פתרון מידי על מנת שילדים בריאים יוכלו לחיות במסגרות בריאות ולהתפתח כראוי".

"אשפוז שלא לצורך מחמיר את המצב"

בנוסף עולה כי כ-46% מן הילדים ובני נוער המתקבלים לאשפוז מאושפזים בין חודש לחצי שנה, 25% מהם מאשפזים בין שבוע לחודש, ו-16% מאושפזים פחות משבוע. פנימיות פוסט-אשפוזיות של השירות לילד ונוער במשרד הרווחה מיועדות לחניכים לאחר אשפוז פסיכיאטרי או כחלופה לאשפוז ומניעתו. פנימיות אלו קולטות גם אוכלוסיות קצה עם בעיות מורכבות והפרעות התנהגות קשות.

"אשפוז קטינים, שלא לצורך, עשוי לגרום נזקים רבים ובהם אימוץ דפוסי התנהגות פתולוגיים, החמרה במצבו הנפשי של המטופל, יצירת תלות באשפוז והקטנת הסיכויים להסתגלות ולשיקום באמצעות מסגרות אחרות", הסביר מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש בבאר שבע, פרופ' זאב קפלן.

בשנים האחרונות הוגשו מספר הצעות חוק שמטרתן לחייב את משרד הרווחה לספק מסגרת חוץ-ביתית לקטין שנקבע כי הוא נזקק למסגרת מסוג זה. משרדי הממשלה, ובהם משרדי האוצר והרווחה, התנגדו להצעות החוק ולאחר כמה דיונים בוועדה הוא לא הובא בסופו של דבר להצבעה. נציגי משרד הרווחה מסרו כי המשרד פותח בהליכים לפרסום מכרז חדש למסגרת פוסט-אשפוזית, הצפוי להיפתח בעוד חודשים אחדים, זאת לאחר שמכרז קודם שפרסם המשרד נכשל.

עבודת הקודש של העובדים הסוציאליים: עשרות קטינים באשפוז פסיכיאטרי שלא לצורך


קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים