פשעי הרווחה והפסיכיאטריה - משרד הרווחה משתמש בבתי חולים פסיכיאטריים כ'חדר המתנה' לפנימיות

משרד הרווחה מסמם ילדים במוסדות
הצביעות והחזירות של מוסדות הרווחה - למרות אלפי מוסדות חוץ ביתיים, סוגי פנימיות: פוסט אשפוזית, טיפולית, חינוכי, שיקומי, .. מלכ"ריות, רשות חסות הנוער, .. אומנה, הוסטלים... - כאשר נדרשים מוסדות אלו לתת מענה טיפוסי למקרה שאליו יועדו, מתברר כי הם לא זמינים.

הכתבה בן 12 באישפוז נפשי ללא סיבה: "אין מקום פנוי" , יעל ברנובסקי , ynet , 27.10.2010

במשך 4 חודשים שהה ו' במוסד פסיכיאטרי (אברבנאל -בת ים), למרות שלא נזקק לכך. אחרי שנפלט מבי"ס בשל בעיות אלימות והיכה את אמו, נמצאה עבורו סוף סוף מסגרת מתאימה. ומה עם הזמן האבוד?

ו' רק בן 12, אבל בחייו הקצרים הספיק למצוא עצמו מושלך ממקום למקום בעקבות התנהגותו האלימה. גם אמו, שנפלה לא אחת קורבן למעשיו, לא רצתה עוד להמשיך לשאת בעול הכבד של גידולו. מבית הספר הוא נזרק, ובשירותי הרווחה החליטו להפנותו לטיפול במוסד פסיכיאטרי, שם שהה לפרק זמן ממושך - למרות שנקבע כי כלל לא היה זקוק לאשפוז. רק אחרי ארבעה חודשים, מצאו סוף כל סוף אנשי הרווחה מסגרת מתאימה עבורו.

הוריו של ו' עלו ארצה כשהיה תינוק, ובמרוצת השנים התגרשו. כבר כשהגיע בית הספר, נראו באופן ברור ניצני התנהגותו האלימה. הוא הושעה מהמוסד פעמים רבות, עד שסולק לצמיתות עקב בעיות אלימות קשות. אלא שאותה התנהגות חמורה נמשכה גם מחוץ לכתלי בית הספר, ובמשך כמה פעמים הוא אף תקף את אמו.

אם, שפנתה ל-ynet, סיפרה כי במשך כמעט שנה הידפקה שוב ושוב על דלתות שירותי הרווחה והתחננה כי אלה יסייעו באופן דחוף לאתר מסגרת מתאימה לבנה מחוץ לבית, שכן היא עצמה חשה כי אינה מסוגלת עוד להתמודד עם האלימות הרבה שהפעיל כלפיה.

לאחר שלא קיבלה מענה, איימה האם שתביא את בנה לתחנת המשטרה ותשאיר אותו שם. משם הועבר למוסד הפסיכיאטרי, ושם שהה במשך ארבעה חודשים - גם לאחר שנקבע בבירור כי הוא אינו זקוק למסגרת שכזאת. פשוט לא נמצא עבורו כל פתרון אחר.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, פנה למנכ"לים במשרדי הרווחה והבריאות בדרישה שיתערבו בנעשה ויסייעו להביא לפתרון דחוף של הבעיה. "במשך מספר חודשים פנו רופאי בית החולים שוב ושוב לשירותי הרווחה בבקשה למצוא לילד מסגרת חלופית מתאימה", כתב קדמן לבכירי המשרדים. "בפועל לא קרה דבר, והילד נשאר בבית החולים הפסיכיאטרי".

רק לאחר התערבות זו, מצאו בשירותי הרווחה מסגרת טיפולית מתאימה ל-ו', שם הוא נמצא כעת. אלא שהאם וקדמן זועמים על הסחבת שהביאה לכך שבמשך פרק זמן לא מבוטל, נאלץ לשהות בבית החולים - למרות שלא היה זקוק לאשפוז.

"הסיפור של הילדים שמאושפזים שלא לצורך, רק כי לא נמצאה להם מסגרת, ידוע לכל מי שעוסק בנושא", אמר ד"ר קדמן. "לא מדובר באחד או בשניים, על אף שזה פשע לעשות את זה גם לילד אחד. מדובר כאן בעשרות, וכל פסיכיאטר יכול לאשר את הדברים האלה. להתעלם מהם זה כמו לטמון את הראש בחול".

כלואים באשפוז - עשרות ילדים כלואים במוסדות פסיכיאטריים - ספטמבר 2009
משרד הרווחה: לא מכירים מקרים דומים

התופעה המדאיגה באה לידי ביטוי גם בדו"ח מבקר המדינה שפורסם במאי האחרון, שם נכתב כי "בירור במרכזים רפואיים שונים מעלה כי עשרות ילדים ומתבגרים מאושפזים - אף על-פי שהרופאים המטפלים בהם קבעו כי הם יכולים לעבור למסגרת אחרת או לקהילה. הדבר נובע, בעיקר, מאי העברתם לפנייה טיפולית שבאחריות משרד הרווחה, בשל מחסור במקום פנוי".

במשרד הרווחה מסרו בתגובה כי "הקטין אושפז על-פי הוראת פסיכיאטר מחוזי של משרד הבריאות. המשרד לא היה מעורב בנושא זה. כיום, נמצא הנער במסגרת-חוץ ביתית טיפולית והוא ואמו מטופלים על-ידי עובדים סוציאליים. אין מקרים דומים לזה שידועים לנו".

ממשרד הבריאות מסרו כי "ד"ר קדמן העלה לסדר היום הציבורי סוגיה חשובה. בהחלט מדובר בנושא שיש בו מקום לשיפור. יחד עם זאת, באותו מקרה ספציפי נמצא פתרון על-פי חוק הנוער שבוצע תחת פיקוח הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית לילדים ולנוער"

הכתבה בן 12 באישפוז נפשי ללא סיבה: "אין מקום פנוי" , יעל ברנובסקי , ynet , 27.10.2010


קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים