רשויות הרווחה רצחו את יעל ליטל מלניק בת ה - 17

המענה הטיפולי של משרד הרווחה לנערות בסיכון. 

שיחות על מין ותלונה במשטרה: למה החשוד ברצח יעל בת ה-17 המשיך לעבוד בבית החולים? , וואלה, יואב איתיאל , 05.10.2021

לוואלה! נודע כי האח במוסד הפסיכיאטרי החשוד ברצח נחקר בגין תלונה שהגישה נגדו בת 15, אך למרות זאת הוחזר לעבודה במקום. נערות העידו שהוא היה משוחח עם מאושפזות במחלקה על גירושיו ועל סמים: "הנוכחות שלו הייתה מאיימת". ביה"ח: המשטרה הודיעה כי אין לנקוט נגדו צעדים.

 
בית החולים הפסיכיאטרי שהעסיק את האח החשוד ברצח הנערה יעל מלניק ידע כי המשטרה חקרה תלונה שהוגשה נגדו על ידי נערה אחרת, בת 15, שלא טופלה במקום. עם זאת, לאחר שהמשטרה הודיעה לבית החולים כי הטיפול בעניינו הסתיים ללא צעדים נוספים - החליטה הנהלת המרכז הרפואי על החזרתו לעבודה. במשרד אומרים כי הוא הושב אז למחלקה אחרת, ולא למחלקת הילדים והנוער, ואילו במשטרה לא מכירים תלונה כזו ואומרים כי אין לחשוד כל רישום פלילי קודם. עדויות של נערות נוספות שאושפזו בבית החולים מספרות אף הן על התנהלות חריגה של האח שהועסק במקום.

בבית החולים מפנים למשרד הבריאות ובמשרד טוענים כי מדובר בחקירה מתנהלת. לבקשת המשטרה, הוציא בית המשפט צו איסור פרסום על כל פרט מפרטי החקירה. יצוין כי זה זמן רב אין לבית החולים מנהל במשרה מלאה אלא ממלא-מקום בלבד, המשמש במקביל ובמשרה מלאה כמנהל האגף הפסיכיאטרי בבית החולים רמב"ם.

יוזכר כי מדובר באותה מחלקה בה נחשף לפני חצי שנה צעיר שעבד כמאבטח, ושקיים יחסי מין עם מאושפזת בת 13. לאחרונה הוא הורשע, והוא ממתין לגזר הדין בעניינו. הילדה הזו שיתפה את אחות המחלקה באירוע מיני שהיה לה עימו. האחות שיתפה את ההנהלה, שפנתה למשטרה. חקירה נפתחה בתחנת טירת כרמל, והמאבטח נעצר שלושה ימים אחר כך. הוא הודה במגע מיני עם הילדה, אך באופן תמוה שוחרר. אלא שלאחר חקירה שביצעה חוקרת ילדים, וראיות נוספות שהצטברו בתחנה, המאבטח נעצר שוב, התלונה נחקרה עד היסוד, הוגש כתב אישום כנגדו וכאמור המשפט עדיין מתנהל.

אתר וואלה! שוחח עד כה עם חמש בנות שהיו מאושפזות במחלקה. הן מספרות על מעגל של בנות, בעיקר דוברות רוסית, שהיה כרוך סביב האח המדובר. לדבריהן, הוא היה יושב איתן בחוץ, היכן שהיו מעשנות, למרות האיסור על כך; מבריח להן אוכל לחדר; ומשוחח איתן על חייו, על גירושיו, על מערכת היחסים עם גרושתו, על הרגלי שתיית האלכוהול שלו, על סמים ועל מין.

"אחרי שיעל נרצחה התחבר לנו כל מה שהרגשנו וכל מה שחשבנו. נפל האסימון", אומרת ג', בת 17 וחצי מאזור חדרה, שאושפזה בשנה שעברה לשלושה חודשים במחלקת הנוער והצעירים של המרכז הרפואי. "חברה טובה ששהתה איתה בהוסטל בחיפה בקיץ האחרון ראתה אותה מדברת איתו בפייסטיים, ושמעה שהוא אמר לה שהוא אוהב אותה והיא אמרה שהיא אותו וכשהוא הבין שיש עוד מישהי שמאזינה הוא אמר לה 'אסור שהיא תדע'. שמעתי על זה ולא הייתי מופתעת. הוא פיתח קשרים לא ראויים עם עוד נערות". לדבריה, "אני חושבת שהיא הייתה תמימה. היא חשבה שזו אהבה. היא חשבה שהוא אוהב אותה. הכישלון של המערכת מכעיס אותי".

ג' הכירה את יעל מלניק הכרות שטחית. "אמרו לי שאי אפשר לא לאהוב אותה וזה גם מה שאני ראיתי. ילדה מתוקה עם לב רחב שהיה בה רק טוב", סיפרה. היא אומרת כי כולם ידעו שלאח המדובר היה "קשר מיוחד" איתה. "ידעתי על 'הזוגיות' הזו וכשאמרו שהחשוד אח בבית חולים לא היה לנו ספק שזה הוא".

"הוא היה נוגע", סיפרה ג', "בי פחות, אבל בנות ממוצא רוסי היו באות ומספרות לי: 'מחבק חזק, מצמיד חזק. היה נותן את מספר הטלפון שלו לנערות ואומר שנתקשר אליו, שנשלח לו הודעות'. היא הסבירה כי "כשנערות במצב הזה מגיעות לאשפוז הן מחפשות מישהו שיקשיב להן, שידבר איתן, שאולי ייתן להן מקום בטוח, ואני חושבת שהוא סיפק להן את זה". לדבריה, "הצוות בבית החולים לא אהב אותו. צעקו עליו הרבה. זה היה משהו ששמו לב. זה היה משהו ידוע אבל לא מדברים עליו".

"הוא עבד המון משמרות, היה שם כמעט כל יום", אמרה ג', "אני אף פעם לא אהבתי אותו, אף פעם, לאט התחברתי אליו. הוא היה מסוג האנשים שמבחינתי אתה מסתכל עליהם ומיד יש לך תחושה רעה. הנוכחות שלו מבחינתי הייתה מאיימת. המבט שלו, האופן בו הוא פעל. הדיבור שלו היה מאוד שליטתי. אותי אישית הוא מאוד הפחיד". היא מספרת, "ניסיתי לפתח איתו שיחות על דברים שאני מבינה בהם, כמו 'טרו קריים', שאני אוהבת". היא משחזרת שיחה איתו על "הפשע המושלם, איך לא להיתפס. זה היה אחרי שפתחתי בנטפליקס במחלקה את הסרט על טד בנדי ואז שוחחתי איתו על זה. דיברנו על שיטות. צחקנו על זה. הוא מסתבר היה יותר דפוק בראש מכולנו יחד".

"אני מאשימה את המערכת. היו כל כך הרבה אורות אדומים, אם רק היו פוקחים עיניים אם רק היה להם אכפת מספיק. מערכת בריאות הנפש לנוער מאד שבורה והמקרה הזה רק מוכיח את זה. הצוות לא עיוור ובכל זאת השאירו בנאדם כזה בתפקיד כזה או אחר. זו פשלה גדולה של המערכת שעלה בחיי אדם ואם לא יעשו שינוי רדיקלי להתנהלות אז זה יעלה בעוד חיי אדם".

"כולנו מזועזעות"

ד' בת ה-17 מקרית אתא עברה עשרה אשפוזים במחלקה מ-2016 עד דצמבר 2020. גם היא זוכרת את מעגל הבנות דוברות הרוסית שהקיף אותו. היא חיבבה אותו מאוד. "אני חושבת שאני הייתי הכי קרובה אליו. הייתי קופצת עליו כל פעם שהגיע למשמרת. היה מרכל איתי על אחרים, משחק איתי פינג פונג. ראיתי שהוא תומך בי", סיפרה. גם היא זוכרת את מעגל הבנות שהתחבבו עליו.

"חבר בן 18 מהמחלקה סיפר לי שהוא פעם תפס לו את הראש ואמר לו אני אשבור לך את השיניים". כמו ג', גם היא זוכרת את הפרשה שבמסגרתה התלוננה נגדו נערה בת 15. "אני זוכרת שבשנה שעברה ילדה אחת סיפרה שהוא הטריד אותה מינית. חקרו אותה. היא אמרה שהוא אמר לה שהוא מאוהב בה, שליטף אותה בלחי, זה קרה באזור בלי מצלמות אז לא האמינו לה", אמרה. היא אומרת שאחר כך, כשהחזירו אותו, היה אומר לה ברוסית: "איך אני שונא את הזונה הזו. מת לערוף לה את הראש. עכברה. חזירה". במשטרה, כאמור, לא מכירים תלונה כזו ואומרים כי אין לו כל רישום פלילי.

לדבריה, "הוא היה מחמיא לי שיש לי צורת גוף יפה אבל שאני צריכה לרזות כדי להיות כוסית באמת. חשבתי שאולי הוא מרגיש בנוח בחברתי. הצוות הזהיר אותנו שאם הוא מדבר איתנו על מין או על סמים אז להגיד להם. אבל לא אמרנו, אהבנו אותו ולא גילינו. אז לא נדלקה לי נורה אדומה. פתאום הכול מכה בי".


ה' בת ה-18 מקרית אתא זוכרת את יעל. "ידעתי על הקשר שלו עם עוד בנות", היא מוסיפה, "היה מדבר איתן על דברים אישיים ועל מין הרבה מעבר למה שהיה צריך לעשות. איתי לא. אני ממש התרחקתי ממנו, מאוד לא סבלתי אותו. אולי אני הראשונה שזיהתה. הוא נתן להרבה בנות את הטלפון הנייד ועוד דרכים ליצור איתו קשר. לדעתי הוא היה עובר את הגבול ומדבר איתן על דברים כמו להתאבד ובעיות עם המשפחה. כל הבנות אהבו אותו אז לא התלוננתי, כי מי שהייתה עושה את זה, זו הייתה מבחינתה ממש התאבדות חברתית".

"כולנו מזועזעות. פתאום לדעת שמישהו עשה משהו כזה", היא אומרת.

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים