שיטת מאיר כהן: ההטרדות, ההשתקה וחקירת המשטרה שנבלמה

תחקיר "עובדה" ששודר אמש חושף שורת עדויות על הטרדה מינית לכאורה נגד שר הרווחה לשעבר, ח"כ מאיר כהן. בתחקיר נחשף גם כיצד הוא ואנשיו ניהלו מסע השתקה כדי למנוע את הפרסום – ואיך חקירת היאחב"ל, בעקבות תלונה שהגיש כהן עצמו, נבלמה בהוראה מגבוה כשהחוקרים עמדו להגיע לנשים. כהן בתגובה: לא הטרדתי מעולם אף אישה. לא הייתי מעורב בהחלטה על הפסקת החקירה
שרית מגן | אילנה דיין , נסלי ברדה | עובדה | | פורסם 25/06/20.

 
 
תחקיר סיום העונה של "עובדה" ששודר אמש חושף שורה של עדויות על הטרדות של השר לשעבר ח"כ מאיר כהן בעת שהיה ראש עיריית דימונה. "היה אירוע חברתי בעיר, שאנשי מאיר כהן היו שם", מספרת אחת הנשים. "לקראת סיום הוא פשוט קם לעברי בכיוון של נשיקה על השפתיים, אבל הזזתי את הפנים והייתי המומה. זה לא.. זה לא היה נראה נורמלי, זה לא היה נראה הגיוני, זה היה משהו... את יודעת, והיו לי מסקנות: רגע, אני? לא אני? אני עם החוסר ביטחון שלי? והעברתי את זה כאילו... מה, מי מדבר על דברים כאלה? מה אני אגיד? טוב, זה אני... את יודעת, הוא הכוח, מי את?...".

עדות אחרת של עובדת עירייה, תיארה כיצד החיזור של מאיר כהן אחרי עובדת הכפופה למרותו הלך רחוק מדי: "חברה שלי הגיע אלי נסערת וסיפרה שמאיר כהן ממש הציק לה. פחדה להישאר עד מאוחר בעירייה, הרגישה שהוא כאילו עוקב אחריה, בא למשרד בכוונה וזורק לה כל מיני הערות. היא היתה בוכה. תחשבי שאישה צריכה לבכות בגלל גבר שמטריד אותה. אבל היא פחדה ממנו. פחדה שהסיפור הזה ייצא החוצה ויסתובב פה בכל העיר".

במקרה נוסף מספרת אישה איך ראש העיר כהן הטריד את חברתה הקרובה שהיתה נתונה למרותו: "היא אמרה לי שהיא לא יודעת מה לעשות, שהוא מנסה וזה נורא קשה לה. זה לא עזר. הוא ניסה, ניסה, ניסה, והיא לא נתנה לו... לי זה נורא הפריע, הפריעה לי הכפייה... אני זוכרת מפגש אחד שהיה לי איתה, שהיא באה לבכות והרגעתי אותה שיהיה בסדר, אמרתי לה: 'פשוט תמשיכי להגיד לו לא כל הזמן, 'אני אהיה הגב שלך בעניין הזה'".

במשך כל העבודה על התחקיר נתקלו תחקירני "עובדה", ותושבי דימונה שהעזו לדבר איתם, במסע הפחדה חסר תקדים, שכלל גם איומים בפגיעה פיזית. תושבים תושאלו ותודרכו על ידי אנשיו של כהן איך בדיוק לענות לשאלות העיתונאים. בכירה בעיריית דימונה לתושבת העיר: "תיזהרי לא לפלוט שום דבר. מקסימום שני משפטים שאמרתי לך, תגידי רק 'אני מכירה את מאיר כהן כראש עיר. מראשי העירייה הטובים שהיו בדימונה, וזה מה שיש לי להגיד". כשתגיעי הביתה, תכתבי לך את שלושת ארבעת המשפטים האלה, שלא תתבלבלי ותישארי באותו קו".

ואילו אחותו של כהן, רותי שטרית, התקשרה לאילנה דיין ואיימה: "אני שומעת שאתם שוב מרחרחים בדימונה, עכשיו תראי, אני רוצה להגיד לך אילנה, שיש לי תיק עליכם מפה ועד להודעה חדשה, אני רוצה שתוציאי את הבחורה שלך מדימונה, אני מציעה לך לרדת מזה".

בתחקיר "עובדה" נחשף גם כי חקירת משטרה שהחלה ב-2013 בעקבות תלונה של השר לשעבר ח"כ מאיר כהן הופסקה בהוראה מגבוה - ברגע שבו החוקרים אמורים היו לתשאל שורה של נשים ולברר איתן האם ח"כ כהן הטריד אותן מינית. כהן טען כשהגיש את התלונה שכמה תושבי דימונה רקמו נגדו קנוניה על מנת להפליל אותו בעבירות מין, אבל חוקרי היאחב"ל שהחלו לבדוק את תלונתו התקשו למצוא ראיות לכך. בשיחת טלפון שקיימה אילנה דיין עם סנ"צ (בדימ') נמרוד דניאל, שפיקד על החקירה, נשאל דניאל האם ההוראה להפסיק את החקירה אכן הגיעה בשלב שבו רצו להגיע לנשים עצמן, ולברר האם הוטרדו מינית. תשובתו: "אני יכול להגיד שהחקירה באיזשהו שלב הופסקה".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים