המשטרה חוקרת אם אוטיסטית הותקפה בהוסטל כפר עופרים של אלו"ט

המשטרה חוקרת אם אוטיסטית הותקפה בהוסטל אלו"ט , לי ירון , 23.08.2016 , הארץ
בשני מקרים נפרדים נמצאו על גופה של החוסה סימני אלימות, על אף שמוצמד לה ליווי צמוד של מדריך עקב צרכיה המיוחדים

המשטרה חוקרת חשד כי אוטיסטית חסרת ישע הותקפה בכמה תקריות שונות במהלך שהותה בהוסטל של עמותת אלו"ט — כך נודע ל"הארץ". בשני אירועים נפרדים נמצאו על גופה חבלות קשות, ובהוסטל לא יודעים כיצד הן אירעו — אף שלחוסה אמור להיות ליווי צמוד של מדריך במשך 24 שעות ביממה.

נ' היא אוטיסטית חסרת ישע בתפקוד נמוך, השוהה בהוסטל כפר עופרים של אלו"ט ברמת השרון מסוף חודש יוני האחרון. באופן חריג, אישר לה משרד הרווחה ליווי צמוד של מדריך, 24 שעות ביממה, למשך תקופת הסתגלותה, בגלל צרכיה המיוחדים.

עם זאת, בשני אירועים שונים בשבועות האחרונים נמצאו על גופה של נ' חבלות קשות באזור החזה והירך, שלא ברור כיצד נגרמו. במשטרה חוקרים את האירועים זה כחודש וחצי, ועד כה לא ברור כיצד נגרמו והחבלות. מספר כיווני חקירה נבדקים: האם הותקפה על ידי חוסים אחרים, האם פגעה בעצמה כשהיתה ללא השגחה, או האם נפגעה על ידי הצוות המטפל. גם באלו"ט מסרו כי מתבצעת בדיקה מעמיקה של האירוע וכי לא ברור ממה נגרמו החבלות על גופה.

לטענת אמה של נ', ליאה נתן מרציאנו, אם בתה היתה מקבלת את הסיוע הצמוד שקבע לה משרד הרווחה, נסיבות האירועים היו ידועות ואף נמנעות. "בתי נחבלה פעמיים בתוך חודש בהוסטל... אף אחד לא יודע למה", כתבה האם למנכ"ל משרד הרווחה אליעזר יבלון ולמנהלת השירות לטיפול באדם עם אוטיזם במשרד. "דיווח להורים לא נמסר בזמן אמת. לילדה ניתנו שעות לליווי צמוד... אין ליווי צמוד!". עוד ציינה כי ההוסטל לא עדכן אותה בזמן אמת על מה שאירע לבתה.

לדבריה, "חשוב לי להגיד להורים שלא יפחדו מהרווחה ויתלוננו אם קורה דבר שלא לרוחכם. הורים מפחדים שיעיפו את ילדיהם מהמסגרות ובשל כך מפחדים להתלונן".

נתן מרציאנו פעילה למען ילדים ומוגבלויות זה שנים ארוכות. ב–2003 היתה בין מגישי עתירה לבג"ץ, למנוע ממשרד האוצר לבטל את התקציב לחוק השילוב של ילדים עם מוגבלויות במערכת החינוך הרגילה. בג"ץ קיבל את העתירה וקבע כי ילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים לחינוך מיוחד בחינם, גם אם שולבו בבתי ספר רגילים.

בתחקיר "הארץ" בנושא ההוסטלים לאוטיסטים, שפורסם באפריל האחרון, העיד מנהל כפר עופרים לשעבר, ערן בלנש: "בתקופה של שנה, התחלפה כמעט כל השדרה הניהולית בהוסטל — עובדת סוציאלית, מנהלת דיור, אחות, מזכירה רפואית, מנהלי מטבח ואחזקה". רבות מהבעיות שחוזרות על עצמן בהוסטלים נובעות מהדרישות הנמוכות שמציב משרד הרווחה לתפקיד המדריך. ההכשרה כוללת מספר תצפיות בנעשה בהוסטל ודרישה ל–12 שנות לימוד. קיים מחסור קבוע בכוח אדם, תחלופת המדריכים נעה בין 40% ל–50% מדי שנה ורבים מהמדריכים צעירים וחסרי ניסיון.

מאלו"ט נמסר בתגובה: "בכפר עופרים חיים 72 חברים עם אוטיזם בתפקוד בינוני ונמוך, לצדם צוות שעובד סביב השעון, מטפל במסירות ובאהבה בכל החברים. הבית מתנהל 28 שנים, בשלווה ולרוב לשביעות רצון ההורים. הדיירת נקלטה בכפר עופרים לפני מספר שבועות, כשבעברה מספר ניסיונות לשיבוץ במסגרות דיור אחרות שלא צלחו. תלונת האם מקבלת התייחסות רצינית ובירור מעמיק, אלא שהאם עצמה מסרבת בעקשנות לבקשת אלו"ט לבדיקה רפואית לבירור סיבת הסימנים. גם הפעם, כמו באירוע חריג, כל הרשויות האפשריות מקבלות דיווח: הנהלת אלו"ט, משרד הרווחה, פקידי סעד, עובדות סוציאליות (ובמקרה הצורך גם משטרה), ולא נמצא כל חשד להתנהלות לא תקינה". נתן מרציאנו דוחה את טענת אלו"ט ואומרת כי בתה עברה כבר כמה בדיקות רפואיות ועתידה לעבור עוד בקרוב.

ממשרד הרווחה נמסר: "משרד הרווחה מטפל במשפחה ומסייע לה באופן יומיומי ובכל האמצעים העומדים לרשותו. המשרד אף דאג למלווה צמוד לבת לפנים משורת הדין. מפאת צנעת הפרט והחיסיון החל על פרטי המקרה לא נוכל להרחיב מעבר לכך".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים