משרד הרווחה ימשיך לפשוע במשפחות בוועדות החלטה חסויות ללא סדרי דין וללא ראיות

ינואר 2016 - משרד הרווחה ארגון הפשע הסוציאלי הלאומי מוציא אלפי ילדים מביתם ומשפחתם ומשליך אותם במסגרות אומנה, מוסדות, אימוצים ועוד ללא פיקוח נתונים לחסדי גופים מסחריים. משרד הרווחה מותיר המשפחות שבורות ומפורקות ומונע שיקומן כדי להנציח סחר הילדים במוסדות.

 שר הרווחה חיים כץ - תולש ילדים ממשפחות במחשכים ללא סדרי דין
 
 רבות דובר והוחלט על עיגון בחקיקה ועדות ההחלטה הססוטוריות ברשויות המקומיות הפועלות במחשכים ללא סדרי דין או פרוטוקול, ללא ראיות ואשר בתי המשפט רואים בהבלי פיהן סוף פסוק המחליטות על תלישת הילדים מביתם למסגרות הרווחה. ועדת גילת ומבקר המדינה קבעות כי יש לעגן והסדיר פעולת ועדות אלו בחקיקה הפקידים המושחתים במשרד הרווחה מונעות החקיקה מחשש מפגיעה מתעשיית סחר בילדים וחוסים במהלך השנים.

בימים אלו דחה פעם נוספת משרד הרווחה דרישה של האגודה לזכויות הילד לעיגון בחקיקה ועדות ההחלטה הסטטוטוריות. להלן קטע מאתר האגודה לזכויות האזרח בו מתוארת הדחיה:

"...
להלן פירוט עיקרי ההצעות – מה נדחה, מה התקבל ומה עדיין בדיון:

ביקשנו להסדיר בחוק את דרכי העבודה של הוועדה לתכנון טיפול והערכה (ועדת החלטה - המחליטה על הוצאת ילדים מהבית) לקבלת הסכמת ההורים כתנאי להשמה באומנה ללא מעורבות בית משפט, כך שההסכמה תהיה באמת חופשית ומדעת: בין היתר, ביקשנו להסדיר את זכותם של ההורים לעיין בחומר לפני הדיון ולקבל את נוסח ההחלטה לאחר הדיון, ליידע את ההורים על זכותם לייצוג משפטי ולהתיר להם להיות מיוצגים בוועדה (דבר שאסור כיום), לקבוע הנחיות בעניין הכנת ההורים לדיון ותיעוד הדיון, ולקבוע כי ההסכמה לא תינתן במועד הדיון וכי אפשר יהיה לחזור ממנה בעל פה. הצעותינו אלה נדחו על הסף בשל התנגדות משרד הרווחה להסדרת פעולתן של ועדות אלה במסגרת חוק זה. לחלופין הצענו שאם יוחלט לא להסדיר את עבודת הוועדה בחוק היא תוסדר בתקנות, ואף הצעתנו זו נדחתה. הצענו חלופה נוספת, והיא לקבוע שבית המשפט יהיה היחיד שלו סמכות להחליט על השמה באומנה, בין בהסכמת ההורים ובין בלעדיה, ולקבוע חובה למנות להורי הקטין בא כוח על ידי בית המשפט. גם הצעה זו נדחתה.

לוועדה לתכנון טיפול והערכה יש סמכות להמליץ על פתיחה בהליכי אימוץ לאחר שקילת טובת הילד ואם ננקטו "מאמצים סבירים" לשיקום ההורים, אלא שמאמצים אלו כלל לא מפורטים בחוק או בשום מקום אחר. כאמור, ככל הידוע לנו, ברגע שילד מוצא מביתו לא מושקעים משאבים בהורים. על כן דרשנו:

א. לעגן חובה לבנות תוכנית טיפול גם למשפחה הביולוגית ולא רק לילד. בעקבות הערותינו הוכנסו תיקונים סמנטיים להצעת החוק, אך לא במידה מספקת.

ב. לקבוע הסדרים למתן החזרי נסיעות להורים: כיום, הורים שילדם הושם באומנה מרוחקת אינם זכאים להחזרי נסיעות על אף שמרביתם עניים. הצעתנו התקבלה באופן עקרוני אך טרם התקבלה החלטה סופית, בגלל הצורך למצוא מקור תקציבי.

ג. לקבוע הוראות המתייחסות ליכולתם של ההורים הביולוגיים לתת לילד טיפול מיטבי שעה שהוא שוהה אצלם: גמלאות והטבות, למעט קצבת ילדים, נשללות מההורים ברגע שהילד מושם באומנה. זה רלוונטי בפרט בהקשר של ילדים עם מוגבלויות, שזכאים לגמלאות כמו גמלת ילד נכה והתוספות לה. רבים מהילדים מגיעים לבית ההורים לסופי שבוע ולחגים, ולהורים, שהם בדרך כלל מאד עניים, אין אמצעים לטפל בהם. הצעתנו נדחתה על הסף.
 ..."
סוף ציטוט

פלייליסט - ועדות החלטה

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים