משרד הרווחה מטייח תלונות נגד עובדים סוציאליים

מה מסתיר משרד הרווחה? 60 תלונות נגד עובדים סוציאליים - רק 4 הועמדו לדין, ליאור דטל , 29.06.2015  , הארץ

במשך שנים מסרב משרד הרווחה לפרסם פרטים על התלונות המוגשות כנגד עובדים סוציאליים ועל הטיפול בהם, למרות הביקורות המוטחות ■ חלק מהתלונות טופלו רק לאחר הרשעות בבתי משפט

 בחמש השנים האחרונות (2010-2015) התקבלו במשרד הרווחה כ-60 תלונות בתחום המשמעת נגד עובדים סוציאליים, מתוכם הועמדו 4 עובדים סוציאלים לדין משמעית (כ-6% מהתלונות). בחלק מבין ארבעת המקרים בהם הועמדו עובדים סוציאליים לדין משמעתי, משרד הרווחה נאלץ לעשות זאת רק לאחר פסק דין שהרשיע את העובדים - כך עולה ממידע שהתקבל ממשרד הרווחה לאחר שנאלץ לחשוף זאת במסגרת חוק חופש המידע.

ממשרד הרווחה נמסר כי מחצית מהתלונות לא היו בסמכות ועדת המשמעת, האחראית על בירור תלונות נגד עובדים סוציאלים, ולכן הועברו לטיפול של גורמים אחרים במשרד.

במשך שנים משרד הרווחה מסרב לפרסם באופן שוטף פרטים על התלונות שהוגשו נגד עובדים סוציאלים ועל הטיפול בהם, גם ללא פרסום שמות המתלוננים והעובדים שהוגשו נגדם קובלונות. זאת, למרות ביקורת שהוטחה נגד בנושא ולמרות דרישת המועצה לעבודה סוציאלית, המייעצת לשר הרווחה.

המידע על מספר כתבי האישום שהוגשו נגד עובדים סוציאליים התקבל לבסוף אצל התנועה לחופש המידע, שפנתה למשרד הרווחה בשם אדם שהתלונן נגד עובדת סוציאלית ותלונתו נסגרה ללא העמדה לדין. כשניסה לקבל בעצמו מהמשרד נתונים על שיעור ההעמדות לדין של עובדים סוציאליים - המשרד סירב לעשות זאת.

לפי חוק העובדים הסוציאליים, משרד הרווחה אחראי על הטיפול בעבירות משמעת של עובדים סוציאלים. התלונות על העובדים הסוציאלים מתקבלות בלשכה המשפטית במשרד הרווחה ומטופלות על ידי ועדת המשמעת.

לפי המידע שהתקבל מהמשרד בתנועה לחופש המידע בין השנים 2012 ועד למאי 2015, הוגשו 33 תלונות ללשכה המשפטית של המשרד, המבקשות להגיש קובלנות נגד עובדים סוציאלים לוועדת המשמעת במשרד. בתקופה זו, הגישו תובעים מהלשכה המשפטית של המשרד 3 קובלנות לוועדת המשמעת - חלקם רק לאחר שהוגשו פסקי דין פלילי מרשיעים של בתי המשפט שלא הותירו למשרד ברירה אחרת.

במשרד הרווחה מסרו לתנועה לחופש המידע כי 4 תלונות עדיין נמצאות בבדיקות של התובעים במשרד, 17 עדיין בבירור משפטי, והיתר נסגרו מסיבות שונות של מחסור בראיות, התיישנות, או חוסר אשמה.

משרד הרווחה מסרב לפעול בשקיפות בכל הקשור לתלונות המוגשות נגד העובדים הסוציאליים. ב-2008 נדרש מהמשרד לפרסם באופן שוטף מידע על התלונות שנגד העובדים הסוציאליים, התפלגותן ותוצאות הטיפול בהם תוך ביקורת הוועדה הממונה על התנהלות הלשכה המשפטית במשרד הרווחה.

בדיון שקיימה המועצה לעבודה סוציאלית, המייעצת לשר הרווחה, באפריל 2008 הדגישה כי תשובות הלשכה המשפטית בתגובה לדרישתם לחשוף את הנתונים "אינה מקובלת על הוועדה", וכי "מדובר בניסיון התחמקות".
יוסי דיאמנט, עובד סוציאלי שהורשע ב-2012 בביצוע מעשים מגונים בנער. צילום: עבדוללה שאמה
יוסי דיאמנט, עובד סוציאלי שהורשע ב-2012 בביצוע מעשים מגונים בנער. צילום: עבדוללה שאמה
 
 "צר לוועדה שהלשכה המשפטית אינה מבינה את החשיבות המהותית העומדת מאחורי דרישות המועצה. העובדים הסוציאליים, לקוחותיהם והציבור הרחב צריכים לדעת כי עובדים הסורחים בעבודתם נענשים על כך ובאותה מידה חשוב שציבורים אלה ידעו על היקף התופעה והתפלגויות השונות על מנת להטמיע נורמות והתנהגות מקצועית ראויה", נכתב בפרוטוקול הישיבה. "לפי הוועדה, היא לא תסתפק במיתן מידע חד פעמי אלא בפרסום דו"חות תקופתיים באופן שוטף על היקף התלונות, מהותן, והטיפול בהן".

גם בספטמבר 2007 קבעה וועדה נוספת שמינה המשרד כי "קיימת חשיבות רבה לפרסום החלטות ועדת המשמשת שהרי זאת הדרך הבלעדית כמעט להביא דבר מורא החוק לידיעת ציבור העובדים הסוציאליים. מוצע להבחין בין פרסום עם שם הנקבל לפרסום בלי. פרסום ההחלטות יתרום גם להגברת מודעות הציבור והעובדים הסוציאליים בנושאי המשמעת ופעילות ועדת המשמעת".

מ' (השם המלא שמור במערכת) שפנה לתנועה לחופש המידע לאחר שלא הצליח להשיג את הנתונים בעצמו אמר "מאז חלפו 8 שנים ושום דבר לא השתנה. עד היום משרד הרווחה לא מפרסם דו"חות תקופתיים באופן יזום, רציף ופומבי. אם אין ללשכה המשפטית במשרד מה להסתיר והכל תקין אז מדוע היא מונעת לפרסם דו"חות באופן פומבי? מספר התלונות שמגיעות לדין משמעתי גם תמוה עד מאוד. הלשכה מיוזמתה כמעט ולא מעמידה לדין עובדות סוציאליות, הנתונים מדברים בעד עצמם".

ממשרד הרווחה נמסר כי "הלשכה המשפטית מפרסמת מידע לפי חוק חופש המידע. בין השנים 2010-2015 הועמדו 4 עובדים סוציאליים לדין משמעתי על ידי תובעים מהלשכה המשפטית במשרד הרווחה. בשנים אלו התקבלו כ-60 תלונות בתחום המשמעת ללשכה המשפטית. כמחציתן לא היו מלכתחילה בתחום סמכותה העניינית של ועדת המשמת של הלשכה המשפטית והועברו לטיפול משמעתי של גורמים אחרים במשרד".
 
מה מסתיר משרד הרווחה? 60 תלונות נגד עובדים סוציאליים - רק 4 הועמדו לדין, ליאור דטל , 29.06.2015  , הארץ
מה מסתיר משרד הרווחה? 60 תלונות נגד עובדים סוציאליים - רק 4 הועמדו לדין, ליאור דטל , 29.06.2015  , הארץ

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים