תיעוד: הרופאים שעבדו במרץ עבור המכונה הנאצית

תיעוד: הרופאים שעבדו במרץ עבור המכונה הנאצית , עינת שגיא אלפסה , ynet , ינואר 2015

 ההיסטוריון פרופ הנס וולטר שמול מספר על רצח המונים על ידי הפסיכיאטריה בתקופת הנאציזם בגרמניה




הם הכשירו את האידיאולגיה הנאצית ואת תורת הגזע, שלחו מיליונים להשמדה ללא הנד עפעף וערכו ניסויים מזעזעים בבני אדם. תערוכה חדשה במוזיאון בית לוחמי הגיטאות בוחנת את תפקיד הרופאים והמדענים בשירות השואה

בין כל אנשי המקצוע שהיו חלק ממנגנון ההשמדה הנאצי, נמצאו גם אנשי רפואה ומדע רבים. מדע הרפואה ליווה את התנועה הנאצית החל משלב הכשרת האידיאולוגיה ומתן גושפנקא מדעית לתורת הגזע.

בהמשך היו אלה רופאים שעמדו בסלקציות במחנות הרבים ושלחו מיליוני אנשים מי למוות ומי לחיים של עבודת פרך ורעב. חלק מהרופאים והמדענים השתמשו בקורבנות לביצוע ניסויים שונים ומשונים.

מה לרופא שייעד עצמו להצלת בני אדם ולעיסוק בהשמדה? עם שאלה זו מבקשת להתמודד התערוכה "רפואה קטלנית: בריאת הגזע העליון", המגיעה לראשונה לישראל ממוזיאון השואה בוושינגטון. התערוכה, בתרגום עברי, תיפתח לקהל הרחב במוזיאון בית לוחמי הגטאות ב-27 בינואר 2015, יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.


"אדולף היטלר בתור רופאו של העם הגרמני". פרסומת משנת 1935. (צילום: באדיבות מוזיאון בית לוחמי הגטאות)

"זה כשני עשורים יש עניין גובר בעולם ובישראל בחקירת הרפואה בשואה". מציין פרופסור שמואל רייס, רופא משפחה בשירותי בריאות כללית, ומנהל היחידה לפיתוח סגל בפקולטה לרפואה בגליל, אוניברסיטת בר-אילן, צפת.

"כבר במשפטי הרופאים בנירנברג נחשף תפקידם השטני של הרופאים הנאצים, ומנגלה כמייצג שלהם, הן כמכשירים בשירות ההשמדה, והן כמבצעי ניסויים רפואיים בקרבנותיהם. קוד נירנברג שנוסח בעקבות משפטים אלו גם הפך למסמך היסוד של האתיקה הרפואית בעידן המודרני".



ד"ר ארנסט ונצלר, רופא ילדים מפורסם מברלין וחבר המפלגה הנאצית, אשר שימש בתפקיד בכיר בתכנית "המתת החסד" של ילדים, והורה על המתת אלפי ילדים. (צילום: באדיבות מוזיאון בית לוחמי הגטאות)

לדברי פרופ' רייס, בעבר רווחה הסברה כי מדובר לכל היותר באלפי רופאים, שהיו הגרעין הקשה של הרפואה הנאצית ועוללו את הפשעים. בשנות ה-80 נחשף כי בפועל מדובר במנגנון רחב הרבה יותר.



"עד שנתו השישים חולה במחלה תורשתית עולה בממוצע 50,000 רייכסמרק". איור נפוץ בספרי לימוד בעידן הנאצי, המדגים את העלות הכלכלית והחברתית הכרוכה בטיפול בחולים ובנכים. (צילום: באדיבות מוזיאון בית לוחמי הגטאות)

"עם הזמן התגבשה ההבנה כי לא היה מדובר בקבוצה של מאות רופאי אס-אס שהיו מסורים או חסרי מצפון באופן יוצא דופן, אלא בתופעה שהקיפה את מרב ואת מיטב רופאי אוסטריה וגרמניה והמוסדות שבהם פעלו". מדגיש פרופ' רייס.



"האדם השקוף" – דגם אנטומי בגודל מלא של גוף האדם, כדוגמת זה אשר פותח במוזיאון ההיגיינה הגרמני בדרזדן החל משנת 1927. המוזיאון התמחה בחינוך לבריאות הציבור ובאנטומיה של גוף האדם. (צילום: באדיבות מוזיאון בית לוחמי הגטאות)

"מי שלא עסקו באופן ישיר בעיקור, בהרג ובניסויים, איתרו קרבנות פוטנציאליים, עסקו בהיבטים אדמיניסטרטיביים, התחרו על שפני הניסוי האנושיים, וקיבלו דגימות, איברים וגופות לצורכי המחקר שלהם. ממסד רפואי ומדעי שלם כמעט, על עשרות ומאות אלפי עובדיו היה נגוע בהתנהלות הבלתי נתפסת הזאת".



יציקת ראש של בן הגזע השמי, שימשה ללימוד התלמידים את ההבדלים בין הגזעים (צילום: באדיבות מוזיאון בית לוחמי הגטאות)

בתערוכה מוצגים שלבי התכנית, מראשית הדרך, בהשראת "מוצא המינים" של דרווין, ועד ליישום השיטתי בתאי הגזים במחנות ההשמדה. החיבור הקטלני והטרגי בין מדיניות, רפואה ומודרניות עומד במרכז התערוכה הנוכחית .

"אל תתחתנו בעיניים עצומות!" מתוך פרסום ממלכתי גרמני מ-1924 הקושר בין מחלות מין לעקרות. ב-1926 פתחו עובדי ציבור בברלין את המשרד הראשון להשבחת גזע, שאישר התאמה של בני זוג לנישואין. (צילום: באדיבות מוזיאון בית לוחמי הגטאות)

בתערוכה בבית לוחמי הגטאות מוצגים פריטים נדירים, כגון "עשרת הדיברות לבחירת בן זוג" – מדריך ביתי שהוציאו הנאצים למען "השבחת" דור ההמשך ושימור האומה הגרמנית; שאלון לאיתור רפי שכל; קבלה בחתימתו של ד"ר יוזף מנגלה מיוני 1944, המאשרת העברת ראש של ילד צועני בן 12 כ"חומר מחקרי".

עוד בתערוכה: מסמך סודי של הרייך המורה למיילדות לדווח על לידת תינוקות בעלי מום גופני או שכלי לצורך "המתת חסד"; פתק שכתב אדולף היטלר ונשלח באוקטובר 1939 לראש לשכתו, פיליפ בוהלר, ולרופא המטפל שלו, ד"ר קרל ברנדט, בו אישר את רציחתם של רבבות חולים שתוארו כבני אדם שחייהם אינם "חיים הראויים לחיותם"; עשרות מסמכים סודיים, תמונות, כרזות תעמולה, חפצים, עדויות וידאו ומכשירים רפואיים ששימשו לבדיקה, לניסויים, לעיקור ולהמתה.

פרופ' רייס מספר כי המוסדות הרפואים בגרמניה לא התנערו מאחריותם לתופעה, ובעשור האחרון יותר ויותר מוסדות רפואיים מנהלים חקירות עצמיות על מעשיהם במהלך השואה. במאי 2012 איגוד הרופאים הגרמני אף יצא בהתנצלות פומבית ובבקשת מחילה על התפקיד המרכזי שמילאה הרפואה הגרמנית בתקופה הנאצית ביצירת האידאולוגיה הרצחנית, הנוגדת כל אתיקה רפואית.

התערוכה "רפואה קטלנית – מהשבחת הגזע לפתרון הסופי" במוזיאון בית לוחמי הגטאות תיפתח לקהל ב-27 בינואר 2015, יום הזיכרון הבינלאומי לשואה


אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים