עדויות על התעללות קשה במוסדות משרד הרווחה בחוסים חסרי ישע - משרד הרווחה מטייח

יצחק הרצוג מקטרג והחוסים ימשיכו לסבולאוקטובר 2010 - חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ביקרה במעון חוסים, הזדעזעה מהתנאים. במסגרת שאילתות דחופות במליאת הכנסת השוותה חה"כ לוי מעון חוסים לגטאות. מפקחים כותבים דוחות אך לקחים לא מיושמים, המוסדות מצרים צעדיהן של המשפחות.

חה"כ לוי הגישה שאילתה:
בשנים האחרונות נחשפו בתקשורת לא מעט מקרי התעללות. לאחרונה משרד הרווחה הנחה את המוסדות בארץ להגביל כניסה של פעילי זכויות אדם. ברצוני לשאול: 1. מדוע יצאה הוראה זו? 2. האם נועדה להסתיר משהו?
.

.
שר הרווחה יצחק בוז'י הרצוג תרץ הגבלת כניסת פעילי זכויות אדם למוסדות הרווחה: "בעקבות כמה מקרים שאירעו בעת האחרונה ונבעו מכניסה לא מקצועית, שפגעה קשות בפרטיות הדיירים ובמצבם הנפשי, הנחה המשרד את מנהלי המעונות שלא לאפשר כניסת אנשים זרים אל המעון אלא בתיאום מוקדם".

תשובת השר לא מיצתה פיקוח וטיפול במקרי ההתעללות במוסדות וחה"כ לוי הוסיפה:
כאשר נציגים של זכויות אדם נכנסים, שיכולים לראות בעין, ובאמת במשקפיים כאלו מסוננים מה נכון ומה לא נכון, אני לא יכולה שלא לקבל את התחושה שחוץ מזה שאותם מוסדות נמצאים באמת בפריפריה של הפריפריה, במין אזור תעשיה כזה – ואני ביקרתי בכמה מוסדות כאלו – מוחבאים מעין, עכשיו הם גם מוחבאים מעין ביקורתית. אני לא יכולה שלא לעשות את ההשוואה – ויסלחו לי מאוד על ההשוואה הזו – לגטאות. ראיתי שם מקרים לא קלים. חלק מהמקרים שהתפרסמו לאחרונה זה בעקבות אותם ביקורים, ביקורי פתע שהעלו למעלה והציפו את כל אותם – אני לא יודעת אם זה התרשלות, האם זה בזדון או האם זה פשוט פחות לבזבז כספים – אבל יש שם דברים שלא מתנהלים נכון ואותם חוסים לא יכולים לדבר, לא יכולים להגיד.

אני פגשתי כמה מפקחים שלכם, של משרד הרווחה, שאומרים לי: אנחנו כותבים דוחות ושום דבר לא משתנה. אז אני באמת רוצה לשאול: האם אנחנו צריכים לפקח על המפקחים? או לפקח, לראות מה עושים עם אותו דוח של המפקח? כי אם מפקח מדבר, והוא עובד שלכם, ואחר כך הוא בא ומוצא את אותה מציאות – זאת אומרת שמשהו לא נעשה עם הדוח שלו. יכול להיות שהתקשורת היא כלב השמירה של המדינה שלנו וללא אותם עיתונאים או ללא אותם פעילים לזכויות אדם לא נדע מה קורה שם, והמסכנים האלו, לא יהיה להם פה של מי שידבר. שלא לדבר על המשפחות, שהיום מצרים את צעדיהן והן לא יכולות לבקר את הילדים שלהן... אני הייתי במעון ברחובות, ושם אני אהבתי את מה שראיתי. שם ראיתי יחס אישי למטופלים, שם ראיתי מנהלת שלא פחדה להראות ולהסביר מה קורה ואיך מתנהלים, שם היה ריח נעים באף, שם לא הייתה צואה, שם לא היו נכים ומוגבלים אחד על השני, יושבים על איזה מזרן, ואני שואלת: למה זה ככה? כי יש להם פצעי לחץ. זה לא טיפול שמטפלים בפצעי לחץ, תסלחו לי. כאשר חסר כוח-אדם וכאשר קושרים בן-אדם לכיסא כמו במכשיר עינויים שמונה שעות רצוף, זה עינוי".

קישורים:
  • התעללות בחוסים במוסד הסגור אילנית בפרדס חנה - משרד הרווחה מטייח - הכתבה מי יסגור את המוסד הסגור , יואב איתיאל , מגזין המושבות , פברואר 2011 - תחקיר מגזין המושבות: ראיון בלעדי עם פז שוורץ, חוקר פרטי שהתחזה לנהג משאית, התקבל לעבודה כמטפל במוסד הסגור "אילנית" בפרדס חנה, הזדעזע, וגם חזר משם, אבל לא לפני שנעצר במשטרת חדרה, נחקר, הועבר ללילה בבית המעצר "קישון, ושוחרר בתנאים מגבילים ממעצר בית המשפט בחדרה. ארגון "בזכות" מתכוון לעתור כנגד המדינה לבג"צ, לסגירת המוסד לאלתר. "אילנית" בתגובה: "חבל שיש מי שמסיק מסקנות נחפזות על סמך ראייה שטחית ולא מקצועית של הדברים ומתוך חוסר הבנה בתחום הטיפול באדם בעל צרכים מיוחדים"...

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הבזיון מתחיל מלמעלה!! היכן אתה מר* הרצוג ? יושב על הכסא החדש במשרדך המפואר ומונע מחכ אילן גילאון שעם כסא הגלגלים שלו הגיע וטרח למעונות ולבדיקה היות ואכפת לו! בושה וחרפה לדעת שאתה עומד בעמדת כוח שגורמת נזק לחסרי אונים! התפטר מתפקידך ומהכנסת בכלל! במקום להתנהג למופת ולחשוב כאב לילידים ומה אתה אישית היית עושה במקרה שבתך או ילדיך היו המחסה אונה או במקומות האחרים האיומים הלללו ..אתה בחוצפה ומודעות אבל בפחדנות נותן הוראות שלא לתת לאף אדם בעל יכולת לעזור לחסרי אונים להכנס למקומות הללו! יצחק הרצוג אתה בושה לכל דיכפין! צא לגמלאות כל עוד אתה יכול! והלוואי ותחיה ולו למעט רגעים בודדים ממה שאנשים אלה חיו עשרות שנים! אליה

אליה אמר/ה...

מר הרצוג ה*נכבד* הוא ראש הצרות! ואת הראש קוטעים כי זה הקור לכל העץ המושחת! יצחק הרצוג- קרא נא והפנם! הלוואי וידעת כמה דקות שך סבל מתוך עשרות השנים בה היו אנשים חסרי ישע אלה במוסדות פסיכיאטרים..אומנה..ואחרים בכולם בלי צל של ספק מתבצעים מעשיםשלא יתוארו בהם! לו היה מדובר בבני משפחתך מה היית עושה? אולי אז היית טורח *קשות* וקם מכסאך הנוח במשרדך המפואר המרוחק שנות אור ממקום כזה? כל הכבוד והברעיאות וכל הערצתי לחכ אילן גילאון שטרח למרות היותו צמוד לכסא גלגלים ללכת לכל מעון או מוסד אפשרי ולניות לחסרי האונים לפה ! תתבייש לך יצחק הרצוג! עשה טובה לאמנושות היות ואינך חלק ממנה- התפטר ומייד! במקום לתת הוראות אכזריות שחוסמות את גישתם של עמותות העזרה לחוסים אלה למקומות הנל! צא לפנסיה מוקדמת! אינך רואי לשבת על אף כסא.אולי על שרפרף..כמותם! אליה

אנונימי אמר/ה...

הבעייה מתחילה מכך שהמוסדות הסיעודיים וצרכים מיוחדים יצאו לניהול של ידיים פרטיות שכל מבוקשם הוא להיתעשר על חשבון המיסכנים.
לאף אחד לא איכפת מה באמת קורה ואיך מתייחסים אליהם אפילו חלק גדול מההורים והמשפחות מעדיפים להעלים עיין כי יותר נוח להם שאותו אדם עם מוגבלות יהיה במוסד ולא בבית, גם משפחות שמטפלות בילדיהם המוגבלים בבית לעיתים מזניחים או מתעללים בהם וגם הם רוצים את כספיי התקציב . לעומתם ישנם משפחות מקסימות שמקריבות את חייהם למען בן המשפחה ללא קשר לתקציב. כמו כן אל תשכחו שמי שעובד בכל המוסדות הללו ברובו כלל לא מיקצועי והשכר נמוך מאוד לעומת העבודה הקשה דבר שיוצר פגיעה מהותית בתקינות הטיפול והעבודה והאמינו לי אני עבדתי כ-10 שנים בתחום ובפעם האחרונה שהגשתי תלונה במשטרה בעקבות מקרה אלימות ולאחר מכן התלוננתי למפקחת על התנהגות לא נאותה של מנהלת הדירה כלפיי ילדה מסויימת הגיעה קיצה של עבודתי כאם בית ועד היום המנהלת בתפקידה וגם נהג ההסעות שהתלוננתי נגדו..............

אנונימי אמר/ה...

גם פה בבית אבות סיעודי אור יהודה רחוב איריס 9 מתעללים בדיירים בידיעת המנהלת המתעללת יפעת טלמור

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים