בית המשפט העליון מסר המשמורת לסבתא על פני משפחת אומנה

ספטמבר 2009 - בניגוד לעמדת משרד הרווחה, בית המשפט העליון דחה את התיאוריות המפוקפקות והמסוכנות של בכירי השירות למען הילד במשרד הרווחה וקבע בהחלטה רע"א 2440/10 כי בת להורים מפגרים, תימסר לסבתה בת 53, הסובלת גם היא מפיגור שכלי קל.

בערב ראש השנה האחרון, בעוד יום הולדתה הראשון מצוין בחיק משפחת האומנה בה היא שוהה מיום לידתה, הפכה הפעוטה ע' למרכז פרשה שמסעירה את שירותי הרווחה ובכירי השירות למען הילד. בהחלטה נדירה של הרכב שופטי בית המשפט העליון נקבע כי ע', שנולדה לפני כשנה לזוג הורים הסובלים מפיגור שכלי ושוהים כיום בהוסטל, תוצא ממשפחת האומנה שגידלה אותה מיומה הראשון ותעבור לרשות סבתה. זאת אף שהסבתא מוגדרת אף היא כסובלת מפיגור שכלי קל, ואובחנה בעבר כמי שאינה מתאימה לגידול אחותה הגדולה של ע'.

דו"ח של מכון שלם הסתייג מהעברת המשמורת לסבתא וכתב בחוות דעת: "הרושם הוא כי י' (סבתא) מפנה הרבה חום ואהבה כלפי ע', רוצה מאד לגדל אותה, להשאירה בתוך המסגרת המשפחתית הביולוגית, ורואה באפשרות לגדלה הזדמנות אמיתית להעמקת הקשר המשפחתי. יחד עם זאת, יתכן כי רצון זה, אמיתי וכן ככול שיהיה, אינו הולם את צרכיה של ע' שבהיותה תינוקת מעט פאסיבית, זקוקה לגרייה מתאימה, למרחב וחופש להתנסות על מנת לממש את הפוטנציאל ההתפתחותי שלה".

בית המשפט העליון דחה את המלצות השירות למען הילד ומכון שלם

בית המשפט העליון בהרכב השופטים רובינשטיין, דנצינגר, וג'ובראן דחה את המלצות השירות למען הילד ומכון שלם והחליט להעביר את התינוקת למשמורת הסבתא ונימק:

"ראשית, תיאורה של הסבתא בפי המומחים חיובי ביסודו; אכן, אין היא נמצאת כנראה ברמה אינטלקטואלית גבוהה, אך מה שהובא מעלה מתאר דמות חיובית של אשה המשדרת אהבה, חום ורצון כן, והדברים מדברים בעדם.

שנית, וייחסנו לכך חשיבות רבה, היא גידלה בנוסף לאם הקטינה הסובלת מפיגור, גם בן נורמלי ונורמטיבי ומגדלת, עם בעל נורמטיבי שחוות הדעת עליו וחיוביות ובת הגדלה, על פי הדיווחים, באופן ראוי. אנו סבורים כי בנסיבות אלה קשה להלום מניה וביה שלילת יכולתה של הסבתא, בשל אי הבנת קשיי גידולה של התינוקת כנטען;

ובסופו של יום חוזרים אנו לקשר הדם, המדובר בסבתא של הקטינה, בשר מבשרה, ואהבתה הטבעית לה, שעליה אין חולק, עשויה "לקזז" במידה רבה את הקשיים שברמה האינטלקטואלית בהם מדובר. אל נשכח כי בתבל ומלואה, גם אנשים שאינם ברמה גבוהה מגדלים ילדים, ולעתים קרובות בהצלחה, ואין צורך להכביר מלים".

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים