שיטת המסחטה - כך מודדת הנהלת מס הכנסה את יעילותם של פקידיה

שיטת המסחטההכתבה שיטת המסחטה , שחר גינוסר , איור רות גוילי, ידיעות אחרונות, 7 ימים , 26.03.2010 , תחקיר

מרגישים שבמס הכנסה ממררים את חייכם לשווא? חוקרי מס מתוודים לראשונה: ככל שאנחנו מוציאים מכם יותר כסף, המשכורת שלנו גדלה. "חייבים 'להביא דם' בשביל בונוסים", הם מגלים. "האזרח הקטן נאלץ לשלם יותר ולשתוק". כך זה עובד.


מפקח מס ותיק: "זאת הרגשה נוראה, בגלל שאנחנו מתעסקים בכסף של אחרים. אם לא הייתי מקבל פרמיות בשביל 'לתפוס' אנשים, מה שהייתי עושה היה משתנה. אם הממונה עלי לא היה דורש גם את התוספת הכספית שלו, הייתי מתנהג אחרת".

פקחים ומנהלים במס הכנסה שנמאס להם מתוודים לראשונה: כך פועלת השיטה הדורשת מאיתנו למרר את חייהם של אזרחים ישרים. אנו מקבלים תוספת לשכרנו ככל שאנו חופרים יותר בדוחות המוגשים לנו ומוצאים בהם "טעויות", גם כשהדיווח תקין. פקיד שיעביר דוח מושלם - ישתכר פחות ועלול לאבד את משרתו. תחקיר "7 ימים" חושף את הטבלה שבה נמדדת יעילות הפקידים. בתל אביב אמור פקיד לגבות 7,000 שקל ויותר - לכל שעת עבודה.

רכז מספר: "הגיע אליי אדם מאוד חיובי, שהחליט לתרום שעות עבודה לעמותה במצוקה. הוא ביקש שנכיר בתרומה כך שלא יצטרך לשלם עליה מס. זו בקשה הגיונית, אבל לא הסכמתי. הוא שאל אותי למה. מה אני אגיד לו, שבגלל הפרמיות של העובדים?".

איך עובדת השיטה? מפקח ותיק מספר: "יעילות פירושה למצוא בעיה, גם בדוח שנראה לי מושלם, ואז להגיע ל'הסדר'. אם הגענו ל'הסדר', נקבל בתמורה פרמיה שקוראים לה 'שכר עידוד', שמגיע ל- 20 אלף שקל בשנה".

לכתבה המלאה הקלק על התמונות.

קח יותר מהאזרח - קבל יותר משכורת
קח יותר מהאזרח - קבל יותר משכורתקח יותר מהאזרח - קבל יותר משכורתקח יותר מהאזרח - קבל יותר משכורת

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים