עיריית ת"א מאיימת לפנות נכה שגר עם ילדיו בגן ציבורי- לשכת הרווחה העירונית: "תסתדר כמו שהסתדרת עד עכשיו"

.
לפני ארבע שנים נפצע משה יצחקיאן בתאונה ומאז הוא לא יכול לעבוד ולשלם את שכר הדירה


החושך החל לרדת על הגן הציבורי בשכונת יד אליהו בתל אביב. משה יצחקיאן סידר את אוהלו לקראת הלילה. "עדיף שהפתח יהיה לכיוון השביל, כי מפעילים את הממטרות בלילה", הסביר למוטי קפלן, תושב העיר שמסייע לו ואף רכש בעבורו את האוהל. יצחקיאן בן ה-51 ושני ילדיו בני ה-17.5 וה-15.5 גרים באוהל כבר כמעט חודש, אך איש בעיריית ת"א לא חושב שמדובר במצב הדורש סיוע מיידי. "בחלומות הכי שחורים לא האמנתי שאגיע למצב כזה", אמר יצחקיאן, אב חד הורי ונכה. אתמול אף בא לגן פקח של העירייה והקציב ליצחקיאן 24 שעות לעזוב את המקום, ולא - יפונה.
יצחקיאן - חסר דיור בתל אביב - ביקש סיוע - קיבל צו פינוי מהאוהל
המשפחה עזבה את הדירה השכורה בה התגוררה בעיצומו של החופש הגדול לאחר שיצחקיאן לא הצליח לעמוד בתשלום שכר הדירה שעמד על 2,800 שקל בחודש. עד לפני ארבע שנים עבד יצחקיאן כטכנאי בחברת "ניופאן", אך נפצע וכעת הוא משותק חלקית בצדו הימני. מאז התאונה הוא מתקיים מקצבת נכות של 1,900 שקלים, מהשלמת הכנסה של אלף שקלים, אותה הוא מקבל בשנה האחרונה ומסיוע זמני בשכר הדירה בסך 600 שקלים.

"התאונה יצרה מגבלות גופניות קשות", אמר, "ויתרתי על טיפולים, והרופא מסייע לי כמה שהוא יכול ונותן לי דוגמיות של תרופות. אם הייתי בריא הייתי עובד גם בשתי עבודות כדי לא להיות תלוי באיש. מאז התאונה אני מוגבל ואיש לא רוצה להעסיק או להשכיר דירה לאדם כמוני". לדברי קפלן, יצחקיאן הוא "אדם נאיבי שניסה להצליח בתנאים הקיימים. לא מדובר במי שרוצה לשפר מגורים או להתעשר, אלא רוצה ארבעה קירות לילדיו".

יצחקיאן מוכר לשירותי הרווחה בעירייה, אך כשהתריע בפניהם על מצבו זכה לתגובות כגון "תסתדר כמו שהסתדרת עד היום", מצד פקידים באגף. זאת, על אף תעודת הזכאות לסיוע שבידו.

לאחר שקפלן, שפגש ביצחקיאן במקרה ומסייע לו מאז, פנה לעירייה, הוצע לו לעבור ל"גגון", מעון זמני בו יוכל לגור כמה ימים ללא ילדיו. בעיריית תל אביב פועלת יחידה לדרי רחוב, שעל פי אתר העירייה "מוצאת פתרונות דיור לדרי רחוב: מגורים זמניים במלון או ב'גגון', עד למציאת מקום מגורים קבוע". שירותי הרווחה מגדירים את יצחקיאן כאדם נורמטיבי ולא כדר רחוב (נרקומנים וקבצנים למשל) ועצם העובדה שילדיו לנים מדי פעם אצל חברים, כטובה, מהווה לדעתם פתרון הולם שאינו מצדיק סיוע מיידי למשפחה.

לפני כשבוע הגדילה העירייה לעשות ושלחה למקום פקח, שנתן ליצחקיאן התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים בגין "הקמת אוהל בשטח גן ללא היתר". אתמול בצהריים באו לגן פקח ושוטר והודיעו ליצחקיאן כי בכוונתם לפנותו מהמקום בתוך 24 שעות.

הנקודה הכואבת ביותר ליצחקיאן היא העובדה ששני ילדיו נאלצים לנדוד בין חברים. "הבת שאלה אותי אתמול מתי יהיה לנו בית. לא היה לי מה לומר. איך מסבירים ביורוקרטיה ומגורים ברחוב לילדים שאמורים להופיע בבית ספר בשבוע הבא, כשכל הילדים משוויצים ולהם אין אפילו מחברת?".

ממשרד השיכון נמסר בתגובה כי "יצחקיאן טופל במארס 2008 במסגרת ועדות החריגים, אז נדונה בקשתו להגדלת סיוע בשכר דירה ולדירה בשיכון הציבורי. בקשתו לדירה נדחתה היות והוא לא עונה על גודל משפחה המזכה לפתרון דיורי (משלושה ילדים ומעלה, ד.ו.פ). כמו כן, נקבע כי הוא זכאי להגדלת שכ"ד והוא מימש סיוע בסך 600 שקל לחודש. מאז לא פנה שוב למשרדנו. לאור הנסיבות, ביקשנו מחברת עמידר ליזום טיפול דחוף בהבאת הבקשה לדיון חוזר בוועדת חריגים".

מעיריית תל אביב נמסר כי "יצחקיאן מוכר ומטופל על ידי שירותי הרווחה ומקבל את כל הסיוע האפשרי. בעבר ניתנה לו זכאות לסיוע בשכר דירה ממשרד השיכון אך תוקף הזכאות פג ועליו לחדשו בהקדם על מנת לקבל את הסיוע המגיע לו. נציין כי למרות שהעירייה אינה מטפלת בדיור, נעשתה פניה מטעמנו לחלמיש בבקשה לזרז את הטיפול ובנוסף תסייע לו העירייה בפנייה לקבלת דיור קבוע. כל זאת לאחר שתחודש זכאותו. העירייה אינה מאפשרת לינה בגינות הציבוריות בעיר, לפיכך נעשתה דרישה ראשונית לפינוי ללא אכיפה".


קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים