עפולה - עם הפנים לפנימייה: "לראש עיריית עפולה נוח להתעלם מהנוער"

להלן המאמר "לראש עיריית עפולה נוח להתעלם מהנוער" , לירז מנדל , mynet , אוגוסט 2009.

העירייה החליטה לנעול את שערי מרכז על"ם בעיר ללא כל התרעה מוקדמת. מנהלת המרכז: "לא נתנו לנו להיפרד מבני הנוער". הנוער: "זה יום עצוב". העירייה: "למרכז אין תוצאות"
.
במשך חמש שנים הפעילה עמותת על"ם (עמותה לנוער במצוקה) מרכז לבני הנוער בעפולה . אלא שחמש שנים אחרי שהפך המקום למוקד אוזן קשבת לבני הנוער, החליטה עיריית עפולה לסגור אותו, ואף דאגה לעשות זאת בצורה לא מכובדת, כאשר בשבוע שעבר הגיעו נציגי העירייה והחליפו את המנעולים באישון לילה.
.
ככל הנראה השינויים הם תוצאה של סמנכ"ל החינוך החדש בעירייה, שמעון אמויאל, שנכנס לתפקידו לפני חודשים ספורים ומבקש להנהיג שינויים בתחום פעילויות הנוער. מדבריו משתמע, כי המועדון לא הצדיק את פעילותו והיה בבחינת "בזבוז משאבים", אבל את בני הנוער זה לא מעניין. המועדון היווה עבורם עולם ומלואו.
.
המרכז בעיר פעל לאורך שנות קיומו בשותפות של עיריית עפולה ומרכז על"ם. סגירתו בשבוע שעבר הפתיעה מאוד את המדריכים, המתנדבים ובני הנוער. לדברי עדין, רבים מבני הנוער שהגיעו למרכז הם נורמטיביים לחלוטין, נערים שנמצאים במסגרות חינוכיות. "על"ם נותנת מענה לכל סוגי הנוער, לאו דווקא נוער בסיכון", אמרה עדין.
לטענת עדין, בשבועות האחרונים היו חילופי דברים בין ראש העירייה אבי אלקבץ למנכ"ל העמותה ציון גבאי, בדבר חובות שהעירייה אמורה לסגור מהשנתיים האחרונות. לדבריה, העירייה הבהירה כי אין לעיר צורך במרכז. "לאחר שעברנו למבנה החדש וראינו שלא משתפים עימנו פעולה הודענו שאם אין שיתוף לא נוכל להמשיך לעשות את העבודה לבדנו", אמרה עדין, "ביקשנו להישאר עד יום חמישי על מנת להיפרד מבני הנוער כמו שצריך, כי גם להיפרד צריך לדעת". אלא שכאמור ביום רביעי מצאו מקום נעול.
.
נערה שהקפידה להגיע למרכז, בת 15 וחצי, סיפרה השבוע כי בתחילה הגיעה למקום לקבל תמיכה וחיזוקים, ומהר מאוד החלה להתנדב ולסייע לבני נוער אחרים. "לפני שהגעתי למקום חשבתי שזה סתם מקום לבני נוער בעיתיים, הגעתי בתחילת השנה ומהר גיליתי שרוב הנוער שם הוא כמוני. נוער שהולך לבית ספר, זה מקום לדבר בו על הכול, לייעץ, להתייעץ.
סגירת המקום זו טעות חמורה והמהלך הזה הכניס רבים מאיתנו לסוג של ייאוש. כל בני הנוער שלא משתייכים לתנועות נוער נמצאים כאן. נראה לי שלראש העירייה נוח להתעלם מאיתנו
".
.
עינת וגר אטיאס, מנהלת פרויקט 'הפוך על הפוך' בארץ: "אנחנו יוצאים מעפולה בתחושה מאוד קשה. זו זכותה המלאה של עיריית עפולה להפסיק את השותפות, אך הדרך בה התנהלו הדברים לא מתאימה בעולם הציבורי, ובוודאי זו לא דרך שאנו מורגלים בה".
אטיאס ציינה, כי למרות שהיה חוזה חתום עם העירייה לא הועברו למרכז כספים בשנת 2008 ו-2009 ובעירייה לא דאגו להעביר שום הודעה בנושא. על"ם העבירו את הכספים הדרושים בהתאם להסכם עם העירייה".

שמעון אמויאל, סמנכ"ל חינוך ורווחה שנכנס לתפקידו בחודשים האחרונים אמר: "בדקנו השקעה מול תוצאות, והגענו למסקנה שיש הרבה גופים שמטפלים בנוער עם הרבה כפילויות ובזבוז משאבים, ותוצאות אין".
קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים