תביעת ענק נגד מעון מוריה בגדרה בחסות משרד הרווחה בגין הפקרת חוסה למותו - משרד הרווחה מתנער מאחריות

הכתבה החוסה מת מהרעלה - ההורים יתבעו מיליונים , שמעון איפרגן , nrg , פברואר 2011
הוריו של ש', חוסה במעון לסובלים מפיגור שכלי בגדרה, תובעים את המוסד ועובדיו בכך שלא מנעו מבנם לשתות מרכך כביסה שגרם למותו

ש', תושב מרכז הארץ בן 23, הסובל מפיגור שכלי, שהה ב-13 השנים האחרונות במעון לחוסים מוריה מפעלי רווחה שבגדרה. לפני כשנתיים וחצי בשעות הערב המאוחרות – כשהמטפלים במעון לא הבחינו בו, הוא נכנס לחדר הכביסה במקום שהיה פתוח לרווחה, ושתה כוס שהכילה מרכך כביסה.

מעון מוריה - החוסה שנפגע טופל במשך שלושה שבועות, אך מת לבסוף. צילום: אס-אי-אקס

אחת המטפלות ראתה את ש' יוצא מחדר הכביסה ומחזיק בידו כוס. היא הבינה שהוא בלע כמות גדולה של מרכך כביסה. כעבור כמה שניות הוא איבד את ההכרה והתמוטט. אחות המעון ביצעה בו החייאה ראשונית, ובמקביל הוזעקה למקום ניידת טיפול נמרץ של מד"א. ש' הובהל במצב אנוש לבית החולים 'קפלן' ברחובות, שם נאבק על חייו במשך שלושה שבועות עד שמת.

משרד הרווחה והשירותים החברתיים הקים בעקבות האסון ועדה פנימית במעון לבדוק כיצד מת ש' והאם היה ניתן להציל את חייו. מקביל פתחה המשטרה בחקירה נגד בכירי המוסד ועובדים ש-ש' היה תחת אחריותם. העובדים נחקרו באזהרה בגין עבירה של גרימת מוות ברשלנות. לטענת העובדים, הם פעלו על פי הנהלים ולא היה ניתן למנוע את מותו של החוסה.

התיק הועבר לפרקליטות מחוז מרכז וזו הורתה לחוקרים לבצע השלמות חקירה בתיק. הפרקליטות אמורה בקרוב להחליט האם להגיש כתבי אישום נגד העובדים או לסגור נגדם את תיק החקירה.
"אין ספק, שמדובר פה במחדל חמור ביותר ושניתן היה למנוע את מותו של החוסה", טוען בכיר במשרד הרווחה, "בעקבות האירוע הורינו להנהלת המוסד לרענן את הנהלים בעניין השארת חדרי כביסה פתוחים שבהם יש חומרים מסוכנים שלחוסים יש נגישות אליהם".

מדוח החקירה הפנימי של המוסד עולה, כי חדר הכביסה נשאר פתוח באופן קבוע בלילות כשבתוכו חומצות וחומרים מסוכנים שלחוסים יש אפשרות לבוא עמם במגע ולסכן את חייהם. עובדת סוציאלית שמסרה עדות לחברי הוועדה בעניין מותו של החוסה, חשפה בין השאר: "ממה שאני יודעת זה ש-ל' (עובדת במעון) השאירה כוס עם חומרים. אני לא יודעת מאיפה ש' לקח את החומר. השער של המכבסה היה פתוח. אני רואה ש-ל' משאירה כל הזמן חומרים בכוס על מכונת הכביסה. ש', עולה על כל דבר. הוא יכול גם להגיע מעל למכונה".

ההורים תובעים כ-2.5 מיליון שקל
ממצאי הדוח לא מצאו אשמים למחדל החמור שגרם למותו של החוסה. למרות זאת, הרופא הראשי של משרד הרווחה שיגר מכתב להוריו של החוסה לפיו בעקבות האירוע הטראגי הנהלת המעון קיבלה הנחיות חדשות כיצד לטפל בהימצאותם של חומרים כימיים במקום בכדי למנוע אירוע דומה בעתיד ולהפיק לקחים כדי שחוסים לא יכלו לבוא עימם במגע.

הוריו של ש' לא התרצו מהמסקנות, והגישו באחרונה תביעה באמצעות עורכי הדין משה ורמאל בן ארצי לבית משפט השלום בבאר שבע נגד משרד הרווחה והנהלת המעון.

בכתב התביעה שהגישו ההורים הם מטיחים אשמות קשות כבדות כלפי הנתבעים בכך שהיו מעורבים בשורה של מחדלים קשים וברשלנות פושעת שגרמה למות בנם. לטענתם, הנתבעים לא נקטו בשום אמצעי זהירות כדי למנוע מבנם להגיע לחומרים הכימיים שהיו במכבסה, ולא דאגו לסלקם. עוד נטען בכתב התביעה, שהנהלת המוסד לא התריעה בפני החוסים על הסכנות הטמונות בנטילת החומרים הכימיים הנמצאים בסביבתם.
מכתב התביעה עולה, כי הנהלת המוסד לא ביצעה מעקבים וביקורות על הנעשה בחדר הכביסה, לא רעננה את הנהלים ולא פעלה לאכיפתם. ההורים תובעים כ-2.5 מיליון שקל כפיצוי על הנזקים שנגרמו להם ממות בנם. "לא יתכן שחוסים יסתובבו חופשי ברחבי המעון ויהיו חשופים לחומרים מסוכנים שנמצאים בסמוך אליהם מבלי שאף עובד לא טרח להרחיקם מהמקום", קובלים ההורים.

ממוריה מפעלי רווחה נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בטיפול משפטי".

ממשרד הרווחה והשירותים החברתיים נמסר בתגובה כי מממצאי החקירה עולה שהמעון פעל כשורה וכי אף המשטרה החליטה בתחילה על סגירת התיק. "חשוב לציין, כי נהלי משרד העבודה והרווחה ברורים מאוד. הם מחייבים הקפדה על ביטחונם האישי של הדיירים במעון. המשרד מבצע פעולות רבות על מנת להבטיח את שלומם ורווחתם של הדיירים. מתוקף כך המשרד גם מפעיל צוות מפקחים הפועל באופן ושוטף בפיקוח מסגרות הדיור".

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים