"מענה טיפולי" לנערה מעון מסילה

"חלאס, אני חותכת את עצמי": בת 15 תיעדה במשך חודשים את חייה במעון ׳מסילה׳ , לירן תמרי, 26.06.2020 , mynet ירושלים

מאיימת להתאבד, בוכה ללא הפסקה ומספרת כי הוכנסה לחדר המכונה 'הצינוק', שקיבל לאחרונה ביקורת קשה ממבקר המדינה. הקלטות ומכתבים שהגיעו ל"ידיעות ירושלים" ו-mynet חושפים ציטוטים קורעי לב ומציאות קשה של נערה בת 15, ממוסד 'מסילה' בעיר. משרד הרווחה: "בני נוער מגיעים לכאן במצבים התנהגותיים מורכבים"

מה קורה מאחורי הקירות במעון השיקומי 'מסילה' בירושלים? עדותה של נערה בת 15 השוהה במוסד חושפת לכאורה תמונה מדאיגה על המוסד שנועד לסייע לנערות ממשפחות במצוקה.

קטע מאחד המכתבים שכתבה הנערה - (צילום: פרטי)
קטע מאחד המכתבים שכתבה הנערה - (צילום: פרטי)

בין הגורמים לקשיי הנערות - חדר המכונה בידי החוסות 'הצינוק', שרק לפני חודשיים קיבל ביקורת קשה ממבקר המדינה, על התנאים הבלתי נסבלים שבו.
יש לזכור כי 'מסילה' הוא מוסד שיקומי האמור לספק תקווה לנערות שחלקן חוו התעללות מינית, ונועד לסייע לצעירות אלה אפשרות להשתלב בחברה.
אלא שהתיאורים שאותם מתארת הצעירה, במכתבים ובהקלטות קוליות שהגיעו לידי "ידיעות ירושלים", והמצוקה הקשה העולה מדבריה, מציירים לכאורה, תמונה של מציאות קשה במיוחד, בוודאי עבור נערה בגיל כה צעיר. 


"אני מתה מבפנים"


באחת ההקלטות, הקטינה שנשמעת באפיסת כוחות, מתארת בפני אביה את מצבה: ״קשה לי, אני לא יכולה להיות כאן יותר, זה לא בשבילי. אני לא מספיק חזקה בשביל להמשיך לעבור את זה. אני חתכתי את עצמי ואני עם דמעות בעיניים. קשה לי לראות את זה, מי האמין שאני אחתוך את עצמי? אבא אם אתאבד מה תעשה? תעשה משהו דחוף. כתבתי הרבה מכתבים שאולי יכולים להציל אותי, אבא תציל אותי!״

 
'מסילה'. המבקר קבע כי הצוות לא הוכשר לשימוש באמצעי הריסון - (צילום: יואב דודקביץ')
'מסילה'. המבקר קבע כי הצוות לא הוכשר לשימוש באמצעי הריסון - (צילום: יואב דודקביץ')


'מסילה'. המבקר קבע כי הצוות לא הוכשר לשימוש באמצעי הריסון - (צילום: יואב דודקביץ')
באותה הקלטה, הנערה הוסיפה ואמרה לאביה: "אני מפחדת שאעשה משהו, אני בהסגר. רציתי לגמור את החיים היום בשירותים.
"אני מתה מבפנים, הם לא עוזבים אותי. בשישי הייתי חמש שעות, אתמול שעתיים והיום עוד שעתיים ב'צינוק'. הם כל הזמן שמים אותי שם, אבא מתי תבואו לבקר אותי?".
מספר שבועות לאחר השיחה עם אביה, הקטינה יצרה עימו קשר טלפוני נוסף עם על מנת לעדכן אותו כי הוכנסה אל מקום המכונה על ידי גורמי מקצוע במעון כ"חדר פסק זמן" וגם כ"החדר הבטוח". החוסות במעון מתארות מקום המזכיר צינוק, ושבו כמעט ואין תנאים בסיסיים.
לדברי האב, המצב הקשה שבתו חווה ב'מסילה', הוביל אותה מספר פעמים לברוח מכותלי המעון הסגור. לטענתו, כאשר יצר קשר עם כוננית הרווחה במוקד עיריית ירושלים וביקש עדכון מצב, השיבו לו כי אין לה פרטים והנציגה גם הוסיפה ואמרה, לטענת האב, "זה שהיא ברחה משם זה שערוריה". 

 

קטע מאחד המכתבים שכתבה הנערה - (צילום: פרטי)
קטע מאחד המכתבים שכתבה הנערה - (צילום: פרטי)

קטע מאחד המכתבים שכתבה הנערה - (צילום: פרטי)
האב ממשיך וטוען השבוע כי בתו ביקשה לפגוש חוקרי נוער, כדי להתלונן על התנאים הקשים שהיא חווה במקום, אולם לטענתה, הצוות לא נענה לבקשה. 


הציור העצוב: "שברתם אותי" 


ציורים מהווים שפה המביעה את עולם הפנימי של ילדים ונערים. במספר ציורים שציירה החוסה נראית נערה שמסביבה מספר כיתובים: ״אני לא רוצה להישאר במוסד מסילה. חלאס. די לרווחה. אני רוצה את החופש שלי בחזרה״, ״שברתם אותי״, והוסיפה: ״אני חותכת את עצמי״.
במכתב אחר הקטינה מתארת את השהות בחדר המכונה 'פסק זמן'. ״אבא אני בפסק זמן בצינוק. השעה 4:45 אני רק ילדה, לסים (שגיאות הכתיב במקור, ל"ת) אותי פה בצינוק היה הרעיון של המדריכה. הם השאירו אותי פה לאיזה חמש שעות בתוך הצינוק".


האמת מאחורי 'הצינוק' נחשפת


רק לפני כחודשיים פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, דוח מיוחד שעסק בטיפול בנוער בסיכון. במסמך מככב גם מוסד מסילה, שכן על פי הדוח התגלו ליקויים בהפעלת המעון הממשלתי בירושלים. עיקר הטענות היו מחסור בתנאים בסיסים, בכוח אדם מיומן ובציוד לחוסות.
לפי הדוח, החוסות במעון ציינו בפני אנשי משרד מבקר המדינה כי הן לא מקבלות טיפול מספק בפגיעות מיניות.
לא אחת נאלץ הצוות להשתמש במה שמכונה ״אמצעי ריסון״ ותנאי החזקה פיזיים כנגד בני נוער במעון. על פי הדוח, הנערות החוסות במעון הלינו בפני צוות הביקורת כי ״השימוש באמצעי הריסון גורם להן לא פעם כאב פיזי, לעיתים עד כדי פגיעות גופניות וחבלות״.
עוד מצוין בדוח כי החוסות הוסיפו וטענו שלעיתים 'ההחזקות' גורמות להן להשפלה קשה - שלטענתן נעשית ללא הצדקה. בעניין זה קבע המבקר: ״הביקורת העלתה כי אף שאושרה בחסות הנוער תוכנית הכוללת גם הכשרה לשימוש באמצעים פיזיים לריסון הנוער, לא קיבלו צוותי המעונות הממשלתיים הפועלים כיום הכשרה כמתחייב מהחקיקה כתנאי לשימוש באמצעי הריסיון״.

 

חדר 'פסק הזמן' במסילה (הצינוק בפי החוסות). ביקורת קשה ממבקר המדינה , (צילום: פרטי)
חדר 'פסק הזמן' במסילה (הצינוק בפי החוסות). ביקורת קשה ממבקר המדינה , (צילום: פרטי)

אנגלמן הצביע על הבדלים מהותיים בין תנאי ההחזקה במעון מסילה לבין תנאים במעון מקביל במגזר הערבי. ב'מסילה', על פי הדוח, נעשה שימוש תכוף בחדר 'פסק זמן', - 'הצינוק' (מתחם נעול, מבודד ומרופד שנועד למנוע מבני הנוער לפגוע בגופם, באחרים או ברכוש). כל זאת בזמן שבמעון המקביל נעשה שימוש לדברי מנהל המוסד "רק לעיתים רחוקות בלבד".
בבדיקה של צוות הביקורת עלה כי חדר 'רגיעה מבחירה' במעון "אלבוסתאן" המשמש את המגזר הערבי, מרופד בנוחות, נקי, כולל מיטה ופינות ישיבה, תאורה נעימה ומערכת שמע. לעומת זאת, בחדר "פסק זמן" ב'מסילה', נקבע בדוח, יש משטח ישיבה נוקשה, הקירות מלוכלכים, הזכוכית בדלתות שבורה ומהחדר נודפת צחנה עזה של שתן.
משרד הרווחה השיב בשעתו למבקר: "חסות הנוער פועלת לגיבוש מודל אחיד לחדרי 'פסק זמן' בכלל המעונות ותפעל לתקצוב הנושא בהתאם".


על סף ייאוש: מתוך שיחה עם אביה


"אני עוד שנייה מתאבדת! אין לי כוח"
"אבא קשה לי, אני לא יכולה"
"בבקשה תוציא אותי, זה לא בשבילי!"
"חתכתי את עצמי. ואני עם דמעות בעיניים"
"אבא, אם אני אתאבד, מה תעשה?"
"אני לא יכולה להמשיך לעבור את זה"
"אבא תציל אותי"
"כמעט חתכתי לעצמי את הגרון היום"


ילדה, רוצה סיגריה?


תלונתה של הנערה חשפה תופעה מפתיעה - מתברר שאנשי הצוות סיפקו לה ולנערות נוספות סיגריות.
עוד עולה כי לא רק שמשרד העבודה והרווחה מודע לתופעה, ב-6 בפברואר אף פרסם גוף ממשלתי זה "מכרז פומבי מספר 2020/104 - אספקת סיגריות למוסדות ממשלתיים, בפריסה ארצי"ת.
תגובת משרד העבודה והרווחה: "מפאת חיסיון וצנעת הפרט לא נוכל להתייחס למקרה הפרטני שבפנייה. מעון מסילה הוא מעון לנערות שנשלחות אליו תחת צו של בית המשפט לפי חוק הנוער מתוך מטרה לשמור על מוגנותן.
"החדר הנעול מהווה מענה טיפולי זמני ומוגבל אשר נועד למנוע מנערות פגיעה עצמית או פגיעה בנערה אחרת. ההחלטה על השהות בחדר מפוקחת ומתקבלת על ידי איש צוות אחראי וכוללת אישור, דיווח ותיעוד של האירוע. בני הנוער מגיעים למעונות חסות הנוער במצבים התנהגותיים מורכבים מאוד והם בחלקם מעשנים. צוותי העובדים במעונות לא מעודדים התנהגות זאת בשום אופן.


"יחד עם זאת, כחלק מההליך הטיפולי שבמסגרתו מתעדפים את ההתמודדויות של הקטינים עם מצבים מורכבים, ישנם מקרים שבהם המטפלים מחליטים שלא למנוע מהם את העישון, זאת לאחר יידוע האפוטרופוס החוקי שלהם ותוך שיח טיפולי על הפסקת עישון וחיזוק התנהגות ברוח זו".

 

"חלאס, אני חותכת את עצמי": בת 15 תיעדה במשך חודשים את חייה במעון ׳מסילה׳ , לירן תמרי, 26.06.2020 , mynet ירושלים
"חלאס, אני חותכת את עצמי": בת 15 תיעדה במשך חודשים את חייה במעון ׳מסילה׳ , לירן תמרי, 26.06.2020 , mynet ירושלים

 

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים