העובדות הסוציאליות מחוייבות לחקור כל דווח

אוקטובר 2017 - אולי שמעתם את זה קודם, אבל זאת האמת. פקידות הסעד והעובדות הסוציאליות בלשכת הרווחה הן חוקרות משטרה לכל דבר ואף יותר מכך ומחויבות לחקור כל דווח שהן מקבלות על המשפחה. הן מכנות את זה "טיפולים" אבל אלו חקירות לכל דבר שמובאות בסופו של יום לבית המשפט בצורת תסקיר והמלצה להוציא את הילד מהבית לאומנה או אימוץ סגור, למוסד פסיכיאטרי או פנימייה. בתי המשפט מוציאים צווים על פי המלצות חקירות אלו.

 לשכת הרווחה - חדר טיפולים
 
כאשר מזהות העו"סיות משפחה בעלת סיכון גבוה ע"פ קריטריונים שקבעו למשל אוכלוסיות מוחלשות כגון עולים, חד הוריות, גירושים בסכסוך ועוד.., הם ירחיבו את החקירה לנושאים נוספים בנוסף לנושא הדווח.

מקרה שהעובדת הסוציאלית לא תחקור


למשל, דווח כי ילד בן 14 נשאר בבית לבד לאחר הלימודים. אם לילד אין צרכים מיוחדים ואינו גורם לנזק לרכוש או לסכנה אחרת, נראה כי הילד הוא תלמיד שנה רגילה בבית הספר התיכון ללא גורמי סיכון אחרים. לכן, במקרה זה העובדת הסוציאלית תסגור את התיק כי אין הזנחה אמיתית מתרחשת. מאידך, אם אותו דווח מראה כי לילד יש תסמונת דאון, הדו"ח עשוי להפוך לחקירה.

סוגי החקירה וכמה זמן הם עלולים להימשך


קיימים מספר סוגים של חקירות, החל משיחה אחת עם הורה ועד חקירה מלאה. בכל מקרה, אם הדו"ח יגיע לשולחן של לשכת הרווחה, הם מחויבים להגיב על כך. זו אינה מדיניות; זה הנוהל. זמן התגובה במקרה יכול להיות מיידי או להימשך ימים תלוי בנסיבות בהתאם למקרה. התגובה יכולה לנוע בין לראות את כל המשפחה כדי לראות רק את הילד או לדבר עם כל אדם על המקרה.

כמה זמן נמשכת חקירה של עובדות סוציאליות?


החקירה של העוסיות יכולה להסתיים לאחר מספר ימים אם הן לא מתכוונות לעשות מאומה אך יכולה להימשך שנים רבות. לדוגמא אם הילד נשלח לאימוץ, פנימיה או אומנה, במצב זה הילדים וההורים ממשיכים להיות מאובחנים, וחוות הדעת מתויקות בתיקי החקירה, ונשקלת מחדש הערכת מצב האם להחזיר הילד למשפחתו או המשך הטיפול.

אם הורה או הורים ניגשים ללשכת הרווחה לבקש סיוע, האם זה נחשב דווח?


בהחלט כן. כאשר ניגשים ללשכת הרווחה לבקש סיוע או לומר שיש בעיות בבית ולמצוא פתרון, העובדת הסוציאלית פותחת תיק חקירה, ותיבחן הבעיה, האם מדובר באלימות, או חוסר מסוגלות הורית ותישקל הכרזת נזקקות, הוצאת הילדים מהבית וכדו'.

החקירה מתחילה כסמויה


המשפחה אינה בהכרח יודעת על החקירה מתחילתה. העובדת הסוציאלית החוקרת תיפגש בד"כ קודם עם המדווח שיזם את החקירה. לפעמים מסתפקת העובדת הסוציאלית במכתב או בשיחת טלפון אפילו אנונימית.

מה על טענות מגוחכות או שקריות?


לא משנה עד כמה טענה מגוחכת או שקרית יכולה להיות. כאשר העובדת הסוציאלית מקבלת את הדווח עליה לחקור. גם אם הילד, ההורים, העדים, ועשרה אנשים שאינם קשורים, אומרים לחוקר שמאומה לא קרה, יש להשלים את החקירה.

כאשר החקירה מתחילה, העובדות הסוציאליות מתחילות לאסוף ראיות ולגבות עדויות. אין מדובר על עדויות בשבועה אלא התרשמות של העובדת הסוציאלית משיחות או ממה שראו או שמעו כדי לכתוב את הדו"ח  שישמש אותן בבית המשפט מאוחר יותר להכרזת נזקקות או הוצאת הילד מהבית.

מה אם יש דיווחים חוזרים ונשנים מאותו אדם?


זה לא משנה כמה פעמים מדווח אותו אדם העובדת הסוציאלית מחוייבת לחקור כל דווח. וגם ההורים עשויים להישאל על אותם דווחים מאותו אדם מספר פעמים.

עובדת סוציאלית משקרת ומאיימת על ילדה בת 10



אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים