מכות רצח והזנחה פושעת על קשישים בבית אבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה

בעקבות התחקיר ששודר ב"חדשות סוף השבוע": מעצרים בבית האבות "נאות כיפת הזהב"
לאחר שידור התחקיר של יוסי מזרחי שחשף פגיעה קשה בקשישים חסרי ישע בבית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה, עצרה המשטרה חלק מהעובדים שתועדו. אזרחים הפגינו: "עוברים פה התעללות". זעזוע גם במערכת הפוליטית. אבי רודרמן הוא הבעלים של בית אבות כיפת הזהב וגם הבעלים של בית אבות "נאות ים" שבו נחשפה התעללות קשה בקשישה בת 91 במאי 2017.
יוסי מזרחי | חדשות 2 | 19/02/17

 
שר הרווחה חיים כץ
שר הרווחה חיים כץ
 
התחקיר ששודר אמש (שבת) ב"חדשות סוף השבוע", שבמרכזו תיעוד קשה לצפייה מצמרר של הנעשה בבית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה, הוביל למעצרים: לאחר התיעוד שחשף התעללות קשה של מטפלים בקשישים חסרי ישע, המשטרה עצרה חלק מהעובדים שתועדו. החשודים יובאו היום לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בחיפה, וחקירת המקרים שפורטו בתחקיר - בהם מכות, קשירות ואיומים - נמשכת.

התחקיר עורר סערה גדולה ושורת גינויים והבטחות במערכת הפוליטית לפעול בנושא. תושבים מהשכונה אף הגיעו אמש לכניסה לבית האבות ודיברו על הזעזוע מהתמונות ששודרו.



בועז כהן, ממארגני ההפגנה, אמר לחדשות 2 Online: "כעיתונאי, תושב השכונה ואזרח מודאג באתי הן כדי לסקר את ההפגנה והן להביע את זעזועי מהכתבה ששודרה הערב".

מפגינה אחרת אמרה לכיוון השוטרים שהוצבו במקום: "שנים אנשים פה עוברים התעללות ואף אחד לא מתייחס ואף אחד לא שם לב אליהם. עכשיו אתם רוצים לבדוק, אחרי שזה יצא בערוץ 2?".
"חייבים להתערב ולהפסיק את הזוועות" "חייבים להתערב ולהפסיק את הזוועות" | צילום: "עורב חקירות", חיפה

בתחקיר נחשף כי מטפלים בבית האבות מתעללים באופן קבוע ושיטתי בקשישים הגרים במקום. א', מטפל סיעודי כבר 13 שעזב את המקום לאחר מספר חודשים, תיעד את המתרחש. "החלטתי לשבור שתיקה של אלפי מטפלים שלא מעזים להגיד מה קורה בתוך בית האבות", הוא מסביר. "נתקלתי בדברים שלא חלמתי עליהם בסיוטים שלי. לא יכולתי להמשיך, אי אפשר להמשיך".

מבית האבות "נאות כיפת הזהב" נמסר בתגובה: "הממצאים שהוצגו בכתבה קשים ועגומים. עם קבלת המידע, הגשנו תלונה במשטרה כנגד העובדים המדוברים, וזימנו אותם לשימוע. הקמנו ועדת בדיקה פנימית ופנינו למשרד הבריאות שיערוך בדיקה עצמאית משלו. באישור משרד הבריאות נתחיל השבוע ברישות בית החולים במצלמות, כשבחדרים יותקנו מצלמות בכפוף לאישור המשפחות. מחר יזומנו כל עובד בית האבות לשיחה על חומרת העניין.

"אנו מביעים צער עמוק על הממצאים, עדכנו את המשפחות, ובכוונתנו לעבוד מולן בתיאום ובשקיפות מלאה, כדי שנוכל לתקן ולו חלק מהעוול שקרה. בית האבות בעל מוניטין רב שנים שמעניק טיפול מעולה לדיירים זהו מקרה חמור וחריג שאירע במחלקה אחת מתוך 12 מחלקות הפועלות במקום".

עורכות הדין תמי אולמן ודנה נוף המייצגות את אנדריי קיס, אחד המטפלים החשודים, מסרו בתגובה: "טרם צפינו בחומרים, אולם מרשנו אומר שאין זו דרכו להכות, ויטען שלא מדובר בו". יתר העובדים שמופיעים בכתבה בחרו שלא להגיב.
"החלטתי לשבור שתיקה" "החלטתי לשבור שתיקה" | צילום: חדשות 2

תגובות זועמות גם במערכת הפוליטית


השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיב בטוויטר לתחקיר וכתב: "תחקיר ערוץ 2 על הכאת הקשישים וההתעללות בהם מזעזע וקורע לב. אני בטוח שהמשטרה תפעל במהירות ובעדיפות עליונה כדי להביא לדין כל מי שאחראי לתמונות הקשות. אין דבר חמור ואכזרי יותר מהתעללות בחסרי ישע ועלינו להקיא מקרבנו כחברה כל מי שעושה דברים כה נוראים ולוודא שהוא ישלם מחיר כבד".

שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי צייץ בטוויטר: "צילומים מזעזעים, קורעי לב בערוץ 2 של התעללות בקשישים בבית אבות בחיפה. אנחנו, חברי הממשלה, חייבים להתערב ולהפסיק את הזוועות בחלק מבתי האבות".

יו"ר המחנה הציוני וראש האופוזיציה יצחק הרצוג אמר כי "תחקיר חדשות 2 בבית האבות בחיפה מחריד. המשטרה חייבת לחקור מיד. משרד הבריאות חייב לפשוט ולסגור. חקיקה וביקורת נוקשה - מחוייב המציאות". קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, הודיעה בעקבות שידור התחקיר בחדשות 2 כי תכנס "ביום חמישי הקרוב דיון דחוף בוועדה. לא ניתן למצב להימשך".
קריאות לסגירת בית החולים קריאות לסגירת בית החולים | צילום: חדשות 2

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לאזרחים וותיקים, אמר כי התחקיר מלמד על כך ש"מתחת לאפו של משרד הבריאות מתחוללת שערוריה גדולה. 80 עובדי הפיקוח של משרד הבריאות אינם מסוגלים לאתר את ההתעללות המבישה בדיירי בתי האבות. זוהי תמונת ראי של כשלונה המוחלט של המדינה בטיפול באזרחיה הוותיקים. אני פונה למבקר המדינה לחקור את מחדל בתי האבות, שהמדינה נושאת באחריות מלאה לו".

בנוסף, ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני הודיע שיקדם חוק שיטיל אחריות גם על מנהלים ונושאי משרה בבתי האבות. "מדינת ישראל הפקירה את הסיעוד והקשישים הסיעודיים הפכו לשקי אגרוף אנושיים שסופגים השפלות, מכות, קשירות ממושכות והתעללות קשה", אמר. "לאור העובדה שתופעות אלו התגלו בעשרות בתי אבות לאחרונה מוכיחה שהפיקוח של משרד הבריאות פשוט כשל".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים