נוקשות ביטוח לאומי - שלל דמי לידה עקב פגם במילוי טופס

ביטוח לאומי שלל דמי לידה, ביה"ד: טעות בשיקול הדעת , עו"ד אלכס ספינרד , 24.09.15,  כלכליסט

בעלת מזנון תבעה מביטוח לאומי דמי לידה כעצמאית, אך נדחתה בטענה שלא הסדירה את מעמדה כעצמאית. האישה, ששילמה לאורך השנים את דמי הביטוח, פנתה לעזרת בית הדין לעבודה וניצחה במשפט 

לפסק הדין הקלק כאן


בעלת מזנון תבעה מביטוח לאומי דמי לידה כעצמאית, אך נדחתה בטענה שלא הסדירה את מעמדה כעצמאית.

במקביל לעבודתה כשכירה בחברת סיעוד באילת, זכתה האישה ב-2008 במכרז להפעלת מזנון באחד ממוסדות החינוך בעיר ועבדה בו במקביל. עם תחילת עבודתה בעסק היא דיווחה עליו לביטוח לאומי וככל עצמאי - החלה לשלם דמי ביטוח באמצעות שוברים פתוחים.

אלא שכעבור שנתיים, לאחר שילדה, ביטוח לאומי שילם לה דמי לידה רק על סמך הכנסתה כשכירה ושלל ממנה את דמי הלידה להם היא זכאית כעצמאית בטענה שלא שילמה את דמי הביטוח במלואם.

אף שכבר מילאה את הטפסים בעבר, מיהרה האישה והגישה אותם שוב, ושילמה את דמי הביטוח החסרים. לאחר מכן היא פנתה שוב לביטוח לאומי וביקשה שישלם לה את דמי הלידה הנוספים מטעמי צדק. אלא שגם הפעם דחה המוסד את בקשתה בנימוק שלא הייתה כל סיבה אובייקטיבית שמנעה ממנה לשלם את דמי הביטוח המלאים בזמן.

האישה החליטה לערב את בית הדין האזורי לעבודה. היא טענה בפניו שעשתה הכל כדי 'לצאת בסדר' עם ביטוח לאומי: היא פתחה תיק כעצמאית מיד כשפתחה את העסק ושילמה את דמי הביטוח באופן סדיר. למעשה, עד לפרשת דמי הלידה כלל לא ידעה כי היו חוסרים בתשלומים.


סניף ביטוח לאומי. בית המשפט לא קיבל את עמדתו הנוקשה צילום: טל שחר

ביטוח לאומי טען שהטפסים שהגישה התובעת היו לקויים כיוון שחסרו בהם פרטים מהותיים, כגון הכנסתה ושעות עבודתה ולכן היא לא נרשמה כעצמאית. לטענת המוסד, התובעת התבקשה להסדיר את מעמדה טלפונית אך לא עשתה זאת, והיא ידעה היטב כי אינה מבוטחת כעצמאית כיוון שנשלחו אליה מכתבים בנושא.

לעמדת ביטוח לאומי, עצם העובדה שהתובעת שילמה את דמי הביטוח אינה מקנה לה זכות אוטומטית לקבלת דמי לידה, כל עוד מעמדה לא הוסדר.

התובעת השיבה שאמנם קיבלה מדי פעם הודעות עם שוברי זיכוי שלא הבינה את משמעותן, אך עמדה על כך שמעולם לא קיבלה כל פנייה קונקרטית להשלים פרטים חסרים או שאי פעם יידעו אותה שאינה מבוטחת כעצמאית.

פגם במילוי טפסים אינו פוגע בזכאות

בניגוד לעמדתו הנוקשה של ביטוח לאומי, קבעה השופטת יעל אנגלברג שהם מבית הדין האזורי לעבודה היושב באילת, שהפגם במילוי הטפסים אינו פוגע בזכאות התובעת לדמי הלידה המגיעים לה מתוקף היותה עצמאית, במיוחד כאשר אין כל מחלוקת שהיא שילמה את דמי הביטוח במלואם.

השופטת מצאה את התובעת כעדה מהימנה שפעלה בתום לב והאמינה לה שלא קיבלה כל הודעה על הבעיה בטפסים או על כך שהיא צריכה להשלים את הפרטים. בהקשר זה גם הסתמכה השופטת על עדותה של נציגת ביטוח לאומי שהודתה שאינה זוכרת האם התקשרה לתובעת.

השופטת אנגרברג סיכמה בכך שהמחדל ברישום התובעת לא אירע באשמתה ובנסיבות אלה – ביטוח לאומי טעה בשיקול דעתו כששלל ממנה דמי לידה.

משכך, התובעת ניצחה במשפט וביטוח לאומי יצטרך לשלם לה את המגיע לה. לא נפסקו הוצאות מכיוון שהתובעת יוצגה על ידי הלשכה לסיוע משפטי.

• מייצגת התובעת: עו"ד עינת לוי-קנפו
• מייצג הנתבע: עו"ד שלמה שפירא

לפסק הדין לחצו כאן

* עו"ד אלכסנדר ספינרד עוסק בדיני עבודה וביטוח לאומי


 ביטוח לאומי שלל דמי לידה, ביה"ד: טעות בשיקול הדעת , עו"ד אלכס ספינרד , 24.09.15,  כלכליסט

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים