התעללות קשה בחוסים בהוסטל עין שמר של בית אקשטיין


 
מרץ 2015 - תחקיר חדשות 10 - משרד הרווחה מטייח התעללות קשה בחוסים בהוסטל עין שמר של בית אקשטיין
מה מתרחש מעבר לדלתות הנעולות של המוסד לילדים אוטיסטים בעין שמר?
תחקיר מיוחד של חדשות 10 מעלה חשד להתעללות ולטיפול לקוי בחוסים בין כתליו של "הוסטל עין שמר" לילדים אוטיסטים. תיעוד של מדריך בועט בילד וילד אחר שלא קיבל חודשים ארוכים את הטיפול הרפואי המגיע לו מעידים על מה שמתרחש לכאורה בתוך המוסד. הורי הילדים החוסים מאשימים את הנהלת המוסד ואת משרד הרווחה ברשלנות.

בשבועות האחרונים הוסטל עין שמר מדיר שינה מעיניהם של לא מעט הורים של חוסים שנמצאים בו. ההוסטל הינו מסגרת טיפולית של ארגון "בית אקשטיין" המיועדת לילדים ומתבגרים אוטיסטים עד גיל 21 בתפקוד בינוני-נמוך.

36 חוסים מטופלים במקום בתנאי פנימייה ומחולקים לקבוצות גיל. הלוקים באוטיזם בתפקוד בינוני נמוך לרוב אינם מדברים, סגורים בעולמם ולעיתים חסרי שקט ולכן נמצאים במסגרת בהשגחה של 24 שעות ביממה, ועם מטפלים מתאימים.
בסרטון שצולם במצלמות הפנימיות של ההוסטל נראה אחד הילדים, בן 11, מנסה לתקשר עם מדריך - והמדריך פשוט בועט בו. הסרטון הזה נשלח לאביו של הילד המצולם על ידי עובד בהוסטל, שצילם באמצעות הטלפון הסלולרי שלו את מה שתועד במערכת הפנימית. אוטיסטים בתפקוד בינוני נמוך לרוב לא מדברים. הניסיון של הילד הזה להתקרב מעיד על ניסיון לתקשר, לא להציק למדריך. בסרטון נוסף אותו מדריך נשען בחוזקה על גופו של הילד ולא משחרר אותו, כאשר אפשר לראות את רגליו של הילד כשהוא נאבק כדי להשתחרר.

הסיפור של הילד המצולם היה הראשון, ואחריו נחשפו עוד ועוד סיפורים. אם לאחד הילדים החוסים בהוסטל אומרת כי חומרת הסיפורים הללו גדולה במיוחד כי כל המערכת ידעה - הארגון, הרווחה ושאר המדריכים בהוסטל - אבל לדבריה, אף אחד לא שיתף את כלל ההורים. ההורים שלא תקשרו זה עם זה קודם, החלו לחלוק מידע. דורון למשל סיפר שהבן שלו לא קיבל חודשים ארוכים את הטיפול הרפואי המגיע לו. לבן של דורון יש בעיות אורתופדיות רגליים, והוא זקוק לטיפול קבוע ואינטנסיבי.

האצבע המאשימה של ההורים מופנית כלפי הנהלת "בית אקשטיין" המפעילה את ההוסטל, אבל לא פחות מכך כלפי משרד הרווחה שאמור לפקח על המקום. "בית אקשטיין" הוא חברה פרטית שזכתה במכרז להפעלת ההוסטל ואמורה לעמוד בתנאיו בכל עת. המשטרה עדיין חוקרת את המקרה האחרון שתועד, אבל לדברי ההורים, תלונות ישנות נסגרו מֶחוסר עניין לציבור וכל הפניות למשרד הרווחה נענו בלקוניות.

תגובת בית אקשטיין ומשרד הרווחה

תגובת בית אקשטיין המפעילה את ההוסטל: "כל תלונה, ואין רבות כאלה, מטופלת בצורה רצינית, מקצועית ומעמיקה. העובדים בהוסטל עוברים הכשרות מותאמות לטיפול בדיירים עם אוטיזם קשה ולהתמודדות עם מצבים מורכבים. במקרה של אירוע חריג אנו מקפידים לדווח לגורמים הרלוונטיים ולבצע תחקיר שמטרתו למנוע הישנות אירועים דומים. הטיפולים הרפואיים ניתנים במלואם באופן שוטף. ההוסטל עובד ברישיון ובפיקוח צמוד של משרד הרווחה. אנו מקפידים על שקיפות ושיתוף פעולה בין ההוסטל, משרד הרווחה וההורים.

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים