לשכת הרווחה בת ים הפקירה תלמידות ממשפחות קשות יום לתעשיית הזנות


רחל וידל - מנהלץ לשכת הרווחה בת ים - הפקירה נערות לתעשיית הזנות
בת ים: תלמידות סיפקו שירותי מין בהפסקות בית הספר , ישראל היום , 24.06.2014

יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת חשפה פרשת מין מזעזעת נוספת • "מדובר בתופעה כלל ארצית"

בדיון שקיימה היום (שלישי) הוועדה לזכויות הילד בכנסת, נחשף כי תלמידות בית ספר בבת ים מספקות שירותי זנות לבגירים במהלך ההפסקות באמצע יום הלימודים.

במהלך הישיבה סיפרה יו"ר הוועדה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, על מידע שהגיע אליה בנוגע לפרשה החמורה בבת ים, במסגרתה תלמידות בית ספר יוצאות להפסקה ועוסקות במתן שירותי מין תמורת סכומי כסף. אולם, למרות שמידע זה הועבר לגורמים במערכת החינוך ומערכת הרווחה בעיר, הנושא כלל לא טופל.

הדיון התקיים בעקבות פרשת יחסי המין בין מאות קטינים בקרית גת לבין תושבת העיר, ובעקבות חשיפת תופעת הקטינות מאזור ראשון לציון, שסיפקו שירותי מין לזרים בתחנה המרכזית בתל אביב. במהלך הדיון סיפרה נציגת אגף הרווחה בראשון לציון כי דיווחה על התנהלות הקטינות למשרד הרווחה ולמשטרה וגם במערכת החינוך ידעו על כך, אולם עד היום לא נעשה דבר בנושא זה.

עוד נחשף בדיון, כי בעוד בעקבות הפרשה בקרית גת, שזכתה להד תקשורתי נרחב והייתה מספר ימים במוקד השיח הציבורי, מינה משרד הרווחה ועדת בדיקה והנושא מטופל - בכל הקשור בפרשה בראשון לציון, לא נעשה דבר גם לאחר העברת דיווח לגורמים בכירים במשרד הרווחה ובמשטרה ואף לא לאחר חשיפת המקרה בתקשורת.

איריס פלורנטין, מנהלת האגף לשירותים חברתיים אישיים במשרד הרווחה, אמרה כי "הנערות בראשון לציון כולן היו מוכרות לנו אבל הן לא שיתפו פעולה. היום אנחנו פותחים מרכז יום כדי שיהיה להן לאן ללכת".

גילה בן בסט, מנהלת האגף לטיפול וקידום נוער וצעירים בעיריית ראשון לציון אמרה בדיון כי "התקשורת התמקדה בראשון לציון אבל מדובר בתופעה כלל ארצית, בתופעה קשה. פניתי למשרד הרווחה בכתב שיעזרו לנו, פניתי גם למשטרה, מסרתי אינפורמציה מדויקת על מה שקורה ואיפה זה קורה, אבל לא ענו לי לא מהמשרד ולא מהמשטרה".

בתגובה לדברים אמרה רפ"ק דפנה רומן, קצינת יעוץ וחקיקה נוער במשרד לביטחון הפנים, כי "חוץ מהכתבה שפורסמה לא הגיע אלינו שום מידע בנוגע לנערות מראשון לציון. אנחנו צריכים מידע קונקרטי כדי לפעול. שוטרים יצאו לשטח ותצפתו על ה'חמארות' (בהן על פי החשד סופקו שירותי המין לזרים), אבל לבנות לא הגענו".

רפ"ק רומן אף התייחסה לפרשת המין בקרית גת, וטענה כי למרות בקשות מפורשות של המשטרה מאגף הרווחה בעיר למסור להם מידע קונקרטי על קטינים שמקיימים יחסי מין עם האישה, ברווחה סרבו למסור את המידע הזה, ולכן נמנע מהם לחקור את המקרה.

"זה בטיפול? איזה טיפול?"

ח"כ פנינה תמנו-שטה אמרה בדיון כי : "בשתי הפרשות יש תחושה קשה שהיה ניתן להגיע למידע הזה ולאתר את הנערות והנערים הללו הרבה לפני שזה התפוצץ. הנערות האלו היו שקופות מבחינת המערכת לאורך שנים, והדבר הכי גרוע זה שהמערכת יודעת מזה ואומרת 'זה בטיפול'. איזה טיפול? איפה התייחסות רצינית אליהן, למשפחות שלהן, איפה המענה לקשיים האדירים שהן נמצאות בהם אם הגיעו למצב כזה, אלו ילדות בנות 13, מוכרות לרווחה, אז עכשיו אחרי שכבר שכבו עם זרים בשביל כמה שקלים פותחים להם 'בית חם'?".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד ד"ר יצחק קדמן אמר בדיון: "היינו מעורבים בחשיפת המקרה בקרית גת, גילינו חוסר שיתוף פעולה קריטי בין הרווחה, המשטרה והחינוך וגרוע מזה, ממש עוינות שקשה לתאר בין הרשויות. המשטרה הייתה צריכה לאיים על עובדות סוציאליות שימסרו מידע כי הן סרבו לעשות זאת. כל זמן שלא נתקן את הכשל בשיתוף הפעולה בין הרשויות, עוד ועוד ילדים ונערים כאלו יפלו בין הכיסאות".

ח"כ לוי-אבקסיס הורתה לנציגי המערכות השונות לבדוק מה נעשה כל אחת בתחומה, בעקבות הפרשות בראשון לציון ובקרית גת, ולהנחות את אנשי המקצוע כיצד עליהם לפעול בעתיד כשיקבלו אפילו קצה קצהו של מידע על מקרים דומים. לוי-אבקסיס אף ציינה לגנאי את המצב שנחשף בדיון כי ברשויות מקומיות הנמצאות בגירעון או במצב כלכלי קשה, תכניות לסיוע והגנה על קטינים לא יוצאות לפועל. "מעבר לחשיפת הניצול הקשה של נערים ונערות שנקלעו למצבים קשים ביותר, אנו רואים בשני המקרים האחרונים כשל מתמשך בהתמודדות המערכות שאמורות לשמור על הילדים ולמנוע את המקרים הבאים", אמרה ח"כ לוי-אבקסיס. "מתברר שאף גורם לא יודע בדיוק איך לעבוד מול הגורם המקביל אליו כדי שיגיעו לאותה מטרה, שהיא קודם כל לשמור על הילדים ולמנוע תופעות מהסוג הזה. במקרה המתוקשר (בקרית גת) הוקמה ועדת בדיקה אבל במקרה השני (בראשון לציון) שאולי אפילו יותר גרוע – לא נעשה דבר אלא רק הפנו את האצבע לעובדים המקומיים, ל'ש.ג.'. יש כשל מערכתי וחייבים לטפל בו, שתדע כל אמא שיש מי שמפקח ודואג לילד או לילדה שלה כשהיא שולחת אותה בבוקר למערכת החינוך או אחר הצהריים לסביבה הקהילתית".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים