הצעת חוק: ביטוח לאומי ורשות השידור יחוייבו להודיע על חוב בטרם גביית קנס

הכתבה הצעת חוק: ביטוח לאומי ורשות השידור יחוייבו להודיע על חוב בטרם גביית קנס , צבי זרחיה , 06.01.2014

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שהגישה את ההצעה: "הביטוח הלאומי ורשות השידור פועלות ב'שיטת מצליח': לא מדובר בטעות נקודתית, אלא במדיניות של חוסר דיווח וגרירת חובות כדי לגבות תוספת תשלום מהציבור

רשות השידור והמוסד לביטוח לאומי יחויבו להודיע לאזרח על קיום חוב בטרם התחלת גביית ריביות וקנסות - כך מציעה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בהצעת חוק שהניחה על שולחן הכנסת. לדבריה, "כיום, חייבים יכולים לגלות על חוב באיחור של שנים, לאחר שהתווספו עליו ריביות וקנסות, העלולים לעלות פי כמה על סכום החוב המקורי. החוק הקיים מייצר מצב אבסורדי בו האינטרס של הביטוח הלאומי ורשות השידור הינו לפעול בחוסר שקיפות, כדי להטיל על החייב קנסות וריביות ובכך להגדיל את הכנסותיהם מהציבור".

זנדברג הוסיפה כי "הביטוח הלאומי ורשות השידור פועלות ב'שיטת מצליח': לא מדובר בטעות נקודתית, אלא במדיניות של חוסר דיווח וגרירת חובות כדי לגבות תוספת תשלום מהציבור. כולנו מכירים את המצב שבו אנחנו מגלים חובות אחרי שנים, כמובן עם ריביות והוצאות גבייה, למרות שלא קיבלנו מעולם את דרישת התשלום המקורית".

עוד הדגישה כי "חוסר השקיפות הקיים מוביל את האזרחים לחובות מנופחים, שלא נובעים מניסיונות התחמקות, אלא מחוסר דיווח שגובל בחוסר תום לב. הגשתי את הצעת החוק כדי לשים סוף לחובות מפתיעים. לא ייתכן שגוף ציבורי יטיל קנסות וריביות על אזרח מבלי שיידע אותו קודם לכן בקיום חוב".

סוף מאמר  צבי זרחיה

להלן קטע מתלונה שהוגשה לנציבות תלונות הציבור נגד המוסד לביטוח לאומי אשר ב"שיטת מצליח" לגבות חוב עם קנס גבוה כעבור שנים, למרות שהודיע שנים קודם לכן לאזרח כי אינו חייב.

 פרטים בקצרה

בתאריך 22 באוקטובר 2013 קיבלתי הודעת חיוב מהמוסד עם קנסות כבדים סכ"ה 522 ש"ח עבור תשלומי ביטוח לחודשים ינואר- פברואר 2007. (ראה קובץ תמונה מצורפת "הודעת חיוב אוקטובר 2013)

יצוין כי במרץ 2008 (חמש וחצי שנים קודם) קיבלתי הודעה מהמוסד ממנה ברור כי איני חייב תשלומים עבור ינואר - פברואר 2007. (ראה קובץ תמונה מצורפת "הודעת זיכוי מרץ 2008)

בעיקבות החיוב שילמתי את התשלום בסך 522 ששלח המוסד באוקטובר 2013 .

מדוע פעילות המוסד אינה מוצדקת?

התנהגות המוסד מדיפה ריח רמיה או ניסיון טיוח מחדליו. אם הודיע ב- 2008 כי איני חייב על התקופה (ינואר- פברואר 2007), מדוע שלח הודעה נוספת קצרה כעבור 5 וחצי שנים ללא הסברים ראויים עם חיוב תשלום על התקופה + קנס גבוה.

כיצד יתכן כי מוסד ציבורי גדול ולאומי בענייני רווחה וביטחון סוציאלי ינהג נגד האזרח העובד קשה שאין לו זמן להתעסקות בירוקרטית בתשלומים כאלו ואחרים בצורה בוטה, ודורסנית.

מרץ 2008 - ביטוח לאומי מודיע לאזרח כי אינו חייב
הודעת זיכוי מרץ 2008 - ביטוח לאומי מודיע לאזרח כי אינו חייב

אוקטובר 2013 - ביטוח לאומי מחייב את האזרח עם קנס גבוה למרות שהודיע קודם לאזרח שאינו חייב
הודעת חיוב אוקטובר 2013 - ביטוח לאומי מחייב את האזרח עם קנס גבוה למרות שהודיע קודם לאזרח שאינו חייב

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים