יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה, עדיף שתתפטר

המאמר יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה, עדיף שתתפטר  , חלי בוזחיש ששון , יולי 2013

העובדת הסוציאלית חלי בוזחיש ששון קוראת בפייסבוק לחבריה העובדים הסוציאליים לדרוש את פיטורי מנכ"ל משרד הרווחה יוסי סילמן. במשרד שתפקידו לפעול למיגור העוני ולפריסת רשת ביטחון סוציאלי אין מקום לאדם שמפגין חוסר ידע בסיסי בבעיית הרעב, כפי שהפגין בראיון איתו בדה-מרקר

מנכ"ל משרד הרווחה רק נכנס לתפקידו וכבר מפגין בורות מזעזעת-"אין ילדים עם בטן נפוחה בישראל" הוא טוען. אז לידיעתך, חוסר ביטחון תזונתי במדינות מפותחות, שונה מבעיית הרעב כפי שהיא מוכרת במדינות מתפתחות. במדינות מפותחות מדובר בחוסר ביטחון תזונתי (food insecurity) המוגדר כ"העדר נגישות סדירה למזון מזין בכמות מספקת המאפשרת חיים פעילים ובריאים ומיצוי של פוטנציאל התפתחותי".

יוסי סילמן, מאיר כהן, מנחם וקשל - מדיניות רווחה חזירית ודורסנית
יוסי סילמן, מאיר כהן, מנחם וקשל - מדיניות רווחה חזירית ודורסנית

הביטויים של התופעה אומנם אינם בטן נפוחה אך הם קשים ונוראיים לא פחות. ההתייחסות ל'בטן הנפוחה' או להיעדרה היא דמגוגיה זולה ולא רלוונטית במדינה שמתיימרת להיות מפותחת. כדי לסבר את האוזן- בשנת 2011 בדק המוסד לביטוח לאומי לראשונה את היקף התופעה. הסקר העלה כי 19% מכלל המשפחות בישראל חיות באי ביטחון תזונתי. מליון ושבע מאות אלף נפשות מהם שבע מאות שישים וארבעה אלף ילדים חיים בחוסר ביטחון תזונתי.

אז אדוני מנכ"ל משרד הרווחה יש ילדים רעבים בישראל! יש ילדים שהולכים לישון רעבים! יש הורים שחוסכים מפיהם בכדי להאכיל את ילדיהם, יש נשים שנאבקות יום-יום בכדי להתמודד עם המציאות הבלתי אפשרית שאתה ושכמותך מייצרים עבורן. אולי אין עדיין ילדים עם בטן נפוחה וזבובים שחגים סביבם כמו במדינות מתפתחות אבל זו ממש לא סיבה לגאווה.

חשוב שתשמע את הקול של הנ/שים החיות בחוסר ביטחון תזונתי, חשוב שתלמד מהידע שלהן. כצעד ראשון אני מביאה לידיעתך מספר ציטוטים של נשים המגדלות את ילדיהן במציאות קשה ובלתי אפשרית:
"היו הרבה פעמיים שהילדים שלי הגיעו מהבית ספר ואמרו לי "אנחנו מתים מרעב", אבל אין לי מה לתת להם לאכול, וזה אני לא חושבת ששום אימא הייתה עומדת בדבר כזה, שתשמע את הבן שלה אומר לה: "אימא אני מת מרעב", ואין לה מה לתת לו לאכול. אני מאמינה שהמון אימהות הרגישו את זה ,את הכאב. כי פשוט לא עמדתי בכאב הזה שילד עומד מולי ומסתכל לי בעיניים ואומר לי "אני רעב".

"אבל היום הילדים שלי אני לא רוצה שירגישו שאין אוכל בבית, שאם הם רוצים משהו, הם יקבלו. ואם הם עוד רעבים, הם יקבלו אבל לא תמיד יש. וכואב לי, הם לפעמים הם רוצים משהו, אני לא מבקשת לא לוקסוס או משהו, משהו קטן שילד לפעמים רוצה, רוצה מתוק או משהו ואין, אין, אין לי איך לתת לו ולפעמים זה… בתוך הנפש שלי פנימה אני מתפוצצת".
"על עצמי אני כבר וויתרתי מזמן על הכול. על הכול אני וויתרתי. כאילו גם אם זה בקטע של סתם דוגמה, אני יודעת, שיש לי בוא נגיד ארבע פיצות, הארבע הפיצות האלה הילדים יאכלו, ואני אשאר בלי אוכל. אני יכולה להישאר שלושה ימים בלי אוכל. כאילו התרגלתי כאילו בשנים האלה לחיות בלי אוכל. אני יכולה ימים להישאר ככה".

חשוב סילמן שתדע שהאמהות עושות הרבה כדי לשנות את מצבן .אבל בחברה ניאו ליברלית, המבנים החברתיים-כלכליים-פוליטיים הם אלו שמייצרים ומשמרים את המצוקות החברתיות, בעיקר בתקופה בה חל צמצום של מדינת הרווחה, היוצר מענים דלים עבור האוכלוסיות החיות בעוני.
לאור התבטאויות הקשות והבורות בנושאים שאתה אמור להבין בהם, כעובדת סוציאלית, שחוקרת בשנים האחרונות את תופעת חוסר הביטחון התזונתי בישראל ושעובדת עם אוכלוסיות החיות בעוני, אני קוראת לאיגוד ולחברותיי העובדות הסוציאליות לדרוש את פיטורייך!
במשרד שתפקידו לפעול למיגור העוני, לפריסת רשת ביטחון סוציאלי רחבה ולצמצום פערים חברתיים אין מקום לאדם שמפגין חוסר ידע בסיסי בבעיה מהותית וקשה בחברה הישראלית ושאלו הן עמדותיו האידיאולוגיות.

העובדת הסוציאלית חלי בוזחיש ששון היא חברה במוקד לביטחון תזונתי, חוקרת תחום הביטחון התזונתי ומרצה לעבודה סוציאלית

פלייליסט - יוסי סילמן



המאמר יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה, עדיף שתתפטר  , חלי בוזחיש ששון , יולי 2013

קישורים:

יוסי סילמן מנכ"ל משרד הרווחה צריך ללכת הביתה - המאמר יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה, העניים אינם אשמים , עבודה שחורה , יולי 2013 , אבי דבוש - אבי דבוש מבקש להזכיר למנכ"ל החדש של משרד הרווחה יוסי סילמן, שמדינת ישראל היא שיאנית העובדים העניים, ולפי התקציב הממשמש ובא, המגמה הזאת רק תחמיר...

יוסי סילמן - מנותק מהמציאות החברתית בישראל - המאמר "כנראה שלהיות ראש מטה ביש עתיד לא מכשיר לניהול משרד הרווחה" , מאת: ליאור דטל, טלי חרותי-סובר , 28.07.2013 , TheMarker -כך הגיב ח"כ אילן גילאון לראיון שהעניק מנכ"ל משרד הרווחה (יוסי סילמן) ל-TheMarker ובו אמר כי "יש אולי ילדים רעבים, אבל לא מתים מרעב" ■ הפורום למלחמה בעוני: "שיחשוב איך החלטותיו משפיעות על מי שנזקק לשירותי המשרד...

יוסי סילמן - נעדר כל אמפתיה בסיסית לאוכלוסיות היעד שאותן אמור משרדו לשרת - המאמר אין רעבים? "יש עתיד" תדאג שיהיו , מאת: יוסי יונה, מערכת וואלה! חדשות , יום שני, 29 ביולי 2013 - מנכ"ל משרד הרווחה יוסי סילמן מרוצה מכך שבישראל "לא מסתובבים אנשים עם בטן נפוחה מרעב", ורוצה שהעניים יהיו עניים יותר. בסיוע המדיניות הנבזית הזו, תגיע גם הבטן הנפוחה...

עצומה - דורשים/ות את פיטוריו של יוסי סילמן מנכ"ל משרד הרווחה - פורסם בתאריך: 28/07/2013 באתר עצומה - ימים אלה הם ימי אבל במדינת ישראל ימים שבהם הולך לעבור בכנסת ישראל תקציב כלכלי שימוטט את רובנו ויגזור עוני על אלפי משפחות! מנכ"ל משרד הרווחה יוסי סילמן מתבטא באכזריות וללא כל רסן "אתם יכולים לצטט אותי", אומר יוסי סילמן, המנכ"ל החדש של משרד הרווחה. "במדינת ישראל לא מתים מרעב. יש רעבים, יש אולי ילדים רעבים, אבל לא מתים מרעב...

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים