סנקציות דומיניסיני - הקפאת הביטוח הרפואי של השבים מחו"ל - גם אם שילמו את חובם

אסתר דומיניסיני - סנקציות חמורות נגד אזרחים שפרעו חובםהכתבה הביטוח הלאומי מקפיא את הביטוח הרפואי של השבים מחו"ל - גם אם שילמו את חובם , דנה ויילר-פולק , הארץ , יוני 2011
שירלי, ישראלית הלומדת בארה"ב, הופתעה לגלות שקופת החולים חסמה את חשבונה, בגלל חוב לביטוח הלאומי שכבר נפרע

המוסד לביטוח לאומי מפעיל סנקציה קיצונית של הקפאת ביטוח בריאות, השמורה לחייבים השוהים בחו"ל, גם כלפי מבוטחים שהסדירו חובם ושילמו דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות על פי חוק.

שירלי (שם בדוי) דוקטורנטית ישראלית הלומדת בארצות הברית, באה בחודש שעבר לחופשת סמסטר בישראל. ניסיונה להיכנס לאתר קופת החולים עם סיסמה נדחה, ופנייתה לקופת החולים העלתה את ההסבר כי המוסד לביטוח לאומי הקפיא את ביטוחה הרפואי. "הייתי בטוחה שמדובר בטעות", סיפרה אתמול.

"בשיחה עם נציגי המוסד התברר כי הביטוח אכן הוקפא בגין חוב מהעבר, אלא שמדובר בחוב ששילמתי מיד עם קבלת ההודעה על קיומו ואף הייתי ביתרת זכות במוסד". היא הדגישה שאיש לא יידע אותה על נקיטת הסנקציה: "אם לא הייתי מגלה זאת בדרך אגב, הייתי שוהה כאן מבלי לדעת שאין לי ביטוח בריאות".

שירלי מספרת כי בשנת 2010 קיבלה הודעה מהמוסד לפיה קיים בחשבונה חוב מ-2004 ו-2009, שנים בהן הייתה סטודנטית בישראל. עם קבלת ההודעה, שילמה שירלי מיד את החוב ומאז שילמה דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות באופן סדיר, כולל בתקופה בה שהתה בחו"ל.

על פי חוק הביטוח הלאומי, תושב ישראל השוהה בחו"ל חייב לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מינימליים כדי לשמור על רצף זכויותיו. תושב ששהה בחו"ל שנתיים או יותר, ולא שילם דמי ביטוח, או פיגר בתשלום במשך שנה או יותר, נשללת ממנו זכאות לביטוח בריאות עד לשובו לישראל. בחלוף תקופת המתנה של חודש על כל שנת שהייה בחו"ל, יחזיר המוסד את הביטוח לתוקף.

יש לציין כי מדובר בסנקציה חמורה נוכח העובדה שכל ביטוח בריאות משלים בקופות החולים אינו תקף ללא ביטוח הבריאות הממלכתי שיש לכל אזרח במדינה. כל שכן, ישנם אמצעים אחרים שעומדים לרשות ביטוח לאומי, המאפשרים גבייה, ובהם שימוש בהוצאה לפועל והטלת קנסות על חייבים.

אלא שהחוק לא מסייג דינו של אדם ששילם את חובו והמשיך לשלם את דמי הביטוח כנדרש, והמוסד - כמו גוף בירוקרטי משולל היגיון - הפעיל את הסנקציה כלפי שירלי חרף הסדרת החוב והמשך התשלום הרציף. כעת דורש ממנה המוסד להישאר בארץ 60 יום לפחות או לחילופין לשלם 9,630 שקל כדי להשיב את הביטוח הרפואי.

"בהחלטתו החד צדדית, שנעשתה ללא התרעה מוקדמת על הכוונה להפעיל את הסנקציה, ולא פחות חמור - ללא הודעה על החלת הסנקציה, נהג הביטוח הלאומי ברשלנות וסטה מאחריותו המינהלית ומחובותיו כמבטח", אומרת שירלי, "שללו ממני זכויות בסיסיות של אזרחית בישראל והדבר חמור עוד יותר לאור העובדה שהייתי בקשר עם נציגי הביטוח הלאומי בשנתיים האחרונות ואיש לא יידע אותי בדבר הסנקציה האמורה וכך מנעו ממני להיערך בהתאם".

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה: "שירלי הינה תושבת ישראל השוהה בחו"ל. עוד לפני יציאתה לחו"ל פנינו אליה על מנת שתסדיר את חובה עבור תקופות ביטוח חסרות, אולם לא קיבלנו מענה. שירלי שילמה את חובה לביטוח הלאומי רק בנובמבר 2010, אולם מאחר שהיא שוהה בחו"ל מעל שנתיים, וכיוון שהיה לה חוב מצטבר העולה על 12 חודשים, הרי שהתיקון לחוק ביטוח בריאות (סעיף 58) חל עליה. לפיכך, אם ברצונה לקבל שירותי בריאות באופן מיידי, עליה לשהות בארץ במשך חודשיים רצופים, או לחילופין לפדות את תקופת ההמתנה על ידי תשלום מיוחד בגובה 9,630 שקל.

ממשרד הבריאות נמסר: "אנו סבורים שהחוק יוצר איזון ראוי בין זכאותו של תושב חוזר לבין עמידתו בחובות הנגזרות מחוק ביטוח בריאות ממלכתי. עם זאת, איננו מכירים את פרטי המקרה המוזכר. ככלל, נושא הקפאת זכות תושב חוזר מצוי באחריותו הטיפולית של המוסד לביטוח לאומי, אולם ככל שתפנה אלינו נשמח לסייע בבירור זכאותה מול המוסד".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים