לא הוכחת ששילמת ביטוח לאומי? נעקל הכל

הכתבה לא הוכחת ששילמת ביטוח לאומי? נעקל הכל , מריאנה אגרנוביץ' , שדרות ויישובי הדרום

תושבת קרית גת שלא הצליחה לאתר תלושי שכר מלפני יותר מעשור כדי להוכיח ששילמה את דמי הביטוח הלאומי עומדת לאבד את כל רכושה. "עיקלו לי את חשבון הבנק, את המשכורת, את קצבת הילדים", היא אמרה


עדי מקרית גת עומדת בפני עיקול נכסיה וחשבון הבנק שלה. זאת רק משום שלא הצליחה לאתר קבלות תשלום דמי ביטוח לאומי לפני יותר מעשור.

כזכור, לפני כשבועיים הופתעה עדי לגלות בתיבת הדואר שלה התראה על חוב למוסד לביטוח לאומי העומד על למעלה מ־4,300 שקל. החוב התייחס לשנים 1999, 2001 ו־2002, בהן נטען כי היו מספר חודשים בהם לא שולמו דמי הביטוח. החוב הולך ותופח מיום ליום וצובר קנסות והצמדה.

עדי ניסתה לאתר תלושי שכר מאותה התקופה על מנת להוכיח כי עבדה, ולכן שולמו דמי הביטוח הלאומי על ידי המעביד, אך לאחר שבע שנים גנזו מעסיקיה את כל הנתונים והיא נותרה ללא מסמכים. בביטוח הלאומי לא הסכימו להתחשב בעובדה שעבר יותר מעשור וכי סביר להניח שאנשים לא שומרים תלושים כל כך הרבה שנים אחורה. הם מסתמכים רק על העובדה שחוק ההתיישנות, שגילו שבע שנים, לא חל עליהם.

עדי הוזהרה שבמידה ולא תשלם, יינקטו נגדה אמצעים הכוללים, בין היתר, תפיסת הרכוש ומכירתו. וכך אכן קרה: באחרונה קיבלה עדי מכתב המבשר על תהליך העיקול. "כשקראתי את המכתב, חשכו עיניי. הייתי פשוט בהלם", סיפרה עדי. "עיקלו לי את חשבון הבנק, עיקלו לי את המשכורת, מקצבת ילדים אני בכלל יכולה לשכוח".

לפי פקודת המסים והגבייה, הצו המצווה על עיקול נכסיה כולל את כל הכספים בחשבונות המנוהלים, את הנכסים ואת כל הכספים המגיעים לידיה של עדי במשך כל שלושת החודשים שלאחר המצאת הצו. גם אם יגיע אליה סכום כספי או נכס כלשהו, היא מתבקשת למסור אותו למשרדי המוסד לביטוח לאומי.

"מה אני אמורה לעשות עכשיו? מה הם חושבים לעצמם? שחסכתי כל יום שקל מלפני 13 שנים כדי שעכשיו אני אשלם להם? ועל מה בכלל?", התקוממה עדי. "עבדתי כל יום בחיי מגיל 15, קיבלתי תלושי משכורת ודמי הביטוח שולמו בזמן. הבקשה שלהם לא הגיונית, פתאום ביום בהיר שנים אחר כך. אי אפשר להוכיח דבר כזה, אז בעצם אני נופלת בין הכיסאות?".

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה כי אין להם מה להוסיף מעבר למה שהציעו לעדי לפני שבועיים.

קישורים:

תגובה 1:

גלעד אמר/ה...

זה פשוט מדהים אותי כל פעם מחדש.
למה הם לא מחזיקים מאגר מידע שמתעדכן בכל פעם שמישהו משלם להם??
למה הם לא מוציאים לי חשבונית חודשית כל חודש שאני משלם, אלא אני צריך לצלם להם תלושים ???

זה נראה כאילו הכסף בכלל לא מגיע אליהם ובגלל זה הם לא יודעים אם שילמת או לא.

בתור מועסק, שכיר וצעיר, אני רואה בביטוח לאומי כחברת גביה אגרסיבית וחסרת היגיון.

הייתי ממליץ לכל אחד שנתקל בבעיות גביה (צ'קים, חובות וכ"ו) לעבוד עם ביטוח לאומי.
מובטח לו שכספו יוחזר יותר מכל משפחת פשע מכובדת.

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים