לשכת הרווחה אשקלון - זועמת, מתעלמת, מזמינה משטרה נגד הנזקקים, ושולחת ילדים עם מוגבלויות למוסדות סגורים

משרד הרווחה ממשיך במדיניותו המיושנת והדורסנית של השמת ילדים עם מוגבלויות במוסדות סגורים הרחק מהקהילה. המחדלים של לשכת הרווחה אשקלון.
הכתבה "האם הם מצפים שאזרוק את ילדי למוסדות" , mynet, שמוליק חדד , ספטמבר 2009
"20 שנה טיפלתי בילדים האלה לבד, לא ביקשתי כלום, היום קשה לי", כך אומרת סימה רווח מאשקלון, אם חד הורית המגדלת לבדה את שני ילדיה הסובלים משיתוק מוחין. בשנים האחרונות היא מנהלת מאבקים אינסופיים: בתחילה נאבקה יחד עם הנכים על זכויות ילדיה. אחר כך ניהלה מאבק כדי לקבל רכב שיאפשר לה להסיעם ממקום למקום. כיום היא מבקשת סיוע לשיפוץ דירתה.


סימה רווח וילדיה - מאבק ארוך שנים (צילום: צפריר אביוב)
סימה רווח וילדיה - מאבק ארוך שנים

לרווח שני ילדים: בת 20 ובן 18. את האמת המרה על הבירוקרטיה למדה מזמן, כשביקשה רכב מותאם לילדיה החולים ונתקלה בסירוב. "רק כשאיימתי להתפוצץ עם בלון גז, אישרו לי רכב סוואנה". גם אז, היא אומרת, נתקלה בסחבת ומי שנרתמה לסייע היתה דווקא חברת הרכב שראתה את מצבה הקשה.

אחרי שנות מאבק ארוכות, רווח קיבלה בית בשכונת נווה דקלים בעיר. כשהילדים גדלו, ביקשה לערוך שיפוצים, כדי שיוכלו לחיות ברווחה. בינתיים הכסף אזל ועכשיו השיפוצים מושבתים.
הבית עומד על תלו אבל מצוי בעיצומם של הליכי בנייה. אין חשמל, אין מקלחת וגם הגג פרוץ לכל רוח. רווח מספרת שפנתה לרווחה וללשכת ראש העירייה אבל משם לא באה הישועה. "מושכים אותי כל הזמן".
עקב מצבם הקשה של ילדיה, רווח אינה עובדת ומתקיימת מקצבה. כששרת הקליטה, סופה לנדבר הגיעה לבקר באשקלון, רווח הגיעה עם הילדים והקימה מהומה, גם זה לא עזר.
רווח מספרת כי משרד הבריאות הגיע לבחון את הבית ארבעה חודשים אחרי שהשיפוץ החל. "בגלל שהתחלתי על דעת עצמי את הבנייה, מתוך חשיבה ריאלית של אמא, אף קבלן לא רוצה לתת הצעת מחיר למשרד הבריאות".
עכשיו הגג בבית פתוח. רווח אומרת שבנה מעד ונפל, ונגרם לו נזק גדול לשיניים. מהלומה אחרי מהלומה, ולא נשאר לה כוח להתמודד לבד עם הקושי. "פניתי לרווחה, שם הבטיחו לי מענק חד פעמי של 1,500 שקלים, אני במשיכת יתר של למעלה מ־8,000 שקלים. מה יעזור לי המענק הזה?". רווח מסבירה שילדיה שבגרו זקוקים וראויים לתנאי מחייה נורמליים.
"יש לי המון חובות בחוץ, מחובתי לפרנס את הילדים הללו, לקחתי על עצמי הכל, אני חושבת שאין גבר שיכול לעשות מה שעשיתי". לדבריה, ברווחה זעמו על כך שפנתה ללשכת ראש העירייה.
"בעבר שלחו שוטרים לעצור אותי בטענה שאני יוצרת בלאגן ברווחה. אחרי שכבר התייאשתי, הזמינו לי משטרה שהיכתה אותי ועצרו אותי למול עיני ילדיי. בסוף שחררו אותי כי הבינו שילדיי זקוקים לי. אני יודעת שאני נלחמת על צדק, מה מצפים שאעשה עם הילדים שלי, אזרוק אותם למוסדות?".
לדברי רווח, כעת אין לה היכולת להמשיך בשיפוצים: "אין לי המשאבים, אני כבר קורסת, אבל אני מצפה שהעירייה תסייע לי. הרבה אנשים טובים כמו אלי אלעזרא עזרו לי, אבל זה לא מספיק".
רווח קוראת לעירייה להירתם למען חולי שיתוק המוחין. "הרווחה מתעלמת מהילדים הללו, היא מגדירה אותם כמפגרים, אבל הם לא. מדובר בילדים נכים. באשקלון יש עוד ילדים כאלה, שנשלחים לבאר שבע במקום ללמוד כאן".
מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "משרד הבריאות ערך ביקור בית ומסר לנו שמדובר בהרחבה עצומה שכרוכה בעלויות אדירות שגברת רווח עשתה על דעת עצמה, ללא תיאום מראש. בשבוע שעבר הועברה לאגפנו הצעת מחיר חלקי לשיפוצים בסך 6,800 שקל. הוצע באופן חד פעמי וחריג ביותר סיוע במקסימום האפשרי (לפי הנחיות משרד הרווחה) בסך 3,940 שקל עבור השיפוצים. בתגובה גברת רווח אמרה שאנו לא רציניים ושיחת הטלפון הסתיימה בטריקה מצידה".

 
קישורים:

פשעי לשכת הרווחה אשקלון ובית ספר הראל בעיר - ההורים שלך עניים? תורעב בביה"ס - הכתבה ההורים שלך עניים? תורעב בביה"ס , mynet , שמוליק חדד , ינואר 2013 - חלק מהתלמידים בבית הספר הראל באשקלון עדיין לא מקבלים ארוחה חמה כחלק ממפעל ההזנה של משרד החינוך. ההורים מתקשים לשלם והילדים מושפלים מול חבריהם. העירייה: כל הילדים צריכים לקבל אוכל, ועל ההורים לשלם...

העובדות הסוציאליות באגף הרווחה אשקלון זרקו לרחוב אמא ושלושת ילדיה - הכתבה האם ושלושת ילדיה נזרקו לרחוב , סיון סבג אסולין, מאי 2011 , אשקלונים - בפעם החמישית: א', אם חד הורית לשלושה ילדים, ישנה כבר שני לילות על ספה בשכונת כוכב הצפון. זאת לאחר ששוב לא עמדה בתשלום שכר הדירה. ברווחה טוענים שלוקח זמן למצוא פיתרון. א':"אין לי אף אחד שיעזור לי"...

מדיניות הסעד הכושלת והמופקרת של פקידי הרווחה חנה סלוצקי ומוטי וינטר - אמא רצתה למכור כליתה כדי שרשויות הרווחה באשקלון ישיבו לה את בנה - ערוץ 2 - אפריל 2010 - אל תתוודעו לרשויות הרווחה. הם ישפילו אתכם, ירוששו אתכם, וייקחו את ילדכם למסגרות חוץ ביתיות שם יהיו ללא פיקוח ובקרה. - מדיניות משרד ה"רווחה" הכושלת פוגעת בפרט במשפחה בחברה ובמדינה. אמא במשפחה כמעט ומכרה כלייתה כדי לגייס כסף שתוכל להשיב את בנה מציפורני רשויות הרווחה...

משרד הרווחה - תפיסה מיושנת של השמת אנשים עם מוגבלויות במוסדות סגורים הרחק מהקהילה
תויות: אגף הרווחה אשקלון, מחלקת רווחה אשקלון

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים