שיטות פקידי הרווחה - הוצאת ילדים מהבית ממשפחות עולים ללא ייצוג

על שיטות משרד הרווחה - מישיבה משותפת של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות והוועדה לזכויות הילד, ‎30 בנובמבר 2005 - פרוטוקול מספר 285 - בנושא: הוצאת ילדים מהבית ממשפחות עולים ללא ייצוג ע"י פקידי הרווחה.
עו"ד יסמין קשת - טבקה (משפט וצדק ליוצאי אתיופיה)
הליכים מהירים - מחטפים - הסכמה שלא מדעת
"נתקלנו בבעיה קשה בתחום של חוק הנוער שמאפשר חוקית להוציא ילדים מהבית. לחוק יש, כמובן, הרציונל שלו, והיו כל מיני ועדות שדנו בחוק הזה. יש מקרים רבים של משפחות עולים שבגלל בעיות שפה ושוני בתרבות, נוצרות אי-הבנות רבות בעניין הזה, וילדים מוצאים מבית ההורים, שזה אחד הדברים הנוראים שיכולים לקרות, וזה אפילו לא נחשב הליך פלילי, בלי שההורים מבינים בדיוק מה קורה, וכמובן, ללא הסכמתם.
התהליך לא תמיד מספיק ארוך כיאה להליך מסוג כזה. אבל על-פי החוק, אם יש הסכמה של ההורים להוציא את הילדים מהבית אין צורך אפילו לעבור בבית משפט. ... לפעמים מסיבה זאת או אחרת מגיעים למשפחה של עולי אתיופיה למשל, ומוציאים הסכמה שלא מדעת. מחתימים אותם על מסמך בשעה שהם בכלל לא מבינים את השפה, הם לא מיוצגים בכלל - ופה אני מדגישה, זה עיקר הבעיה. אני לא מדברת בהכרח על ייצוג משפטי, אלא הם לא מיוצגים בכלל, והעובדת הסוציאלית מייצגת כביכול את טובת הילד. בדרך זאת או אחרת מוציאים כביכול הסכמה מהמשפחה."
מחטף תינוק מיד לאחר היוולדו
"מקרה בבאר-שבע של זוג מאוד צעיר ממוצא אתיופי שטרם נישא ונולד להם ילד. בבית החולים החליטו שהם צעירים, הם לא יכולים לטפל בילד, ואפילו בלי הסכמה הוציאו את הילד מרשות ההורים. נכון להיום ההורים כבר נשואים, יש להם היום ‎3 ילדים נוספים, ואת אותו ילד שהוציאו אין אפשרות לגלות בכלל לאן הוא יצא. זאת ממש טרגדיה, הם עד היום מחפשים אחר הילד שלקחו להם. נכון, הם היו צעירים, והם טרם נישאו. אבל זה הילד שלהם. זאת דוגמה לילד שהוצא מהבית. אני לא יודעת איזה סוג של הסכמה הייתה שם, לדעתי, לא הייתה בכלל, ואם הייתה זאת הסכמה שלא מדעת. עד היום זאת טרגדיה. עברו כבר כמה שנים, מה שמוכיח שהזוג הזה עדיין זוג, ויש להם ‎3 ילדים משותפים. ... במקרה הזה זה קרה כבר ממש אחרי הלידה בבית החולים. בית החולים היה כנראה בקשר עם רשויות הרווחה ונראה להם חשוד שיש זוג מאוד צעיר ולא נשוי שנולד לו ילד. הם החליטו לעשות את המוטל עליהם כדי שרשויות הרווחה יבחנו מה קורה פה. רשויות הרווחה הפעילו שיקול דעת, והוציאו את הילד מרשות ההורים. במקרה הזה בית החולים, כנראה, יזם את זה, אבל לא בטוח שמתוך כוונה להוציא את הילד, אלא לסמוך על שיקול הדעת של רשויות הרווחה, שבמקרה הזה נראה שהפעילו שיקול דעת לא נכון. "
ניצול תמימותם של ההורים - פתאום הילד נעלם
"לפי הדין, יש זכות להגיע לבית משפט, יש מועדים מסוימים שצריך לעמוד בהם. יש הרבה פרוצדורה שאם המשפחה הייתה מיוצגת היו יודעים אותה, והיו עומדים בה. אבל כשיש משפחה שהשפה לא כל-כך שגורה בפיהם והתרבות היא שונה, ולא מבינים מה קרה ואיך פתאום הילד נעלם, אז הרבה פעמים מפספסים מועדים. כמו המשפחה מבאר-שבע שפתאום עד גיל ‎18 לא ניתן לדעת בכלל מה קורה עם הילד."
העדר שקיפות של פקידי הרווחה - מחטפים בסתר ובדרכי רמייה
"אני ניסיתי להוציא נתונים מספריים, וזה קשה. למיטב ידיעתי לא נעשה ממש מחקר או סטטיסטיקות בעניין הזה. מה שכן הצלחתי, הוצאתי מבלניש מולה, חברת מועצה בחדרה, שהתעסקה רבות עם משפחות אתיופיות וסייעה בתחום הזה נתונים שמצביעים על כך שלמעלה ממאה משפחות יוצאי אתיופיה מוצאים ילדים מהבית, וכ- ‎30 מהם זה בלי משפט בכלל. כלומר, באיזושהי דרך של הסכמה. לפי מה שהיא מתארת, לפעמים מוציאים הסכמה, וזה נשמע ממש בדרכי רמייה. אני לא רוצה לנקוט אמירה בוטה, אבל אומרים להורים שהילד יעבור לחינוך יותר טוב, לבית ספר יותר טוב. ההורים מסכימים, ולא מבינים שהולכים להוציא להם את הילד מהבית, וחותמים על משהו"
.
ח"כ מרינה סולודקין: פונים לרשויות הרווחה לבקש עזרה, והרווחה לוקחת את הילד
זה נושא מאוד אקטואלי, הוא היה לפני ‎5 שנים ועכשיו. מה שמספרים כאן זה אמת, כי אפילו פנייה לרשויות הרווחה, כשמבקשים עזרה מרשויות הרווחה - אמא בהיריון בת ‎19-20 בלי אבא שפונה לרשויות הרווחה כמו שהיה בנצרת, ואומרת שאין לה בן זוג, וגם היא עולה חדשה יתומה - זה מספיק כדי שבמשך כל ההיריון יגידו לה: "אנחנו ניקח את הילד, את לא מסוגלת לגדל אותו" וכולי. בבית החולים אחרי הלידה לוקחים את הילד, ורק כשהאמא פונה לבית המשפט בעזרה של עורכי דין וציבור - ואין לה כסף - התהליך לוקח שנה-שנה וחצי, אנחנו צועקים, ואחר-כך מחזירים את הילד לאמא כשהיא בת ‎21. בין הטענות היה שהיא כל-כך נמוכה, ולכן היא לא יכולה לגדל את הילד. אנחנו יושבים כאן, ויש לנו מזל שיושבי הראש של הוועדה הזאת מבינים שעולה חדש זה לא ארץ מוצא - זה לא אתיופי ולא רוסי - זה מעמד חברתי נמוך, שאפשר לעשות מה שרוצים.

נקודות:
  • במחלקות היולדות בבתי חולים ישנם צוותים אשר מודיעים לפקידי רווחה שיבואו לקחת את העוללים מייד עם היוולדם ע"פ קריטריונים מסוימים מבלי לדווח להורים.
  • פקידי הרווחה מוציאים ילדים ממשפחתם ב"הסכמה" בדרך של רמייה.
  • פקידי הרווחה מנצלים קשיי שפה, ותרבות של ההורים על מנת לקחת מהם את ילדיהם.
  • פקיד הרווחה מתנכלים לאנשים בעלי מעמד כלכלי, חברתי נמוך, על מנת לקחת מהם את ילדיהם.
  • פקידי הרווחה עובדים בהעדר שקיפות על מנת להסתיר נתונים סטטיסטים אודות לקיחת ילדים ממשפחתם.
  • אזרחים תמימים הפונים לקבלת סיוע לרווחה, הם אוכלוסיית יעד של הרווחה לקחת ממנה את הילדים.
  • פקידי הרווחה מקבלים החלטות להוצאת הילדים, עוללים, מחזקת הוריהם מבלי לשתף את ההורים.
קישורים:
    ניתוק ילדי אתיופיה ממשפחתם ע"י שירותי הרווחה בקלות הבלתי נסבלת - דרכי התמודדות

    אין תגובות:

    משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

    משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים