לאן נעלמו התינוקות מבית חולים השרון פתח תקוה - תחקיר חי בלילה

45 שנה אחרי: לאן נעלמו תינוקות מהשרון? , מערכת תכניות קשת | חי בלילה | 26/03/18

עשר אימהות שילדו בשנות ה-70 תינוקות בריאים בבית חולים השרון בפתח תקווה טוענות שמישהו לקח להן את הילדים. תחקיר מיוחד של נדב בורנשטיין ומערכת "חי בלילה" ששודר הערב (ב') בקשת 12 חושף את הטענות המעוררות חשד לסחר בתינוקות, המסמכים הרפואיים שנעלמו וחוקרי המשטרה שמשחזרים: "לחצו עלינו לסגור את התיק". צפו בתחקיר המלא




"אם נולדת בתאריך 16.2.1973 ונגנבת מבית חולים השרון בפתח תקווה... אני אמא שלך". את הפוסט הזה כתבה יוכי כהן בפייסבוק לפני כחודש, בדיוק ביום השנה ה-45 ללידה ובמקביל התראיינה ל"חי בלילה" וסיפרה לראשונה את הסיפור שלה. בעקבות שידור הראיון הגיעו למערכת התוכנית עוד ועוד עדויות של נשים שילדו באותן השנים באותו בית חולים וכולן סיפרו סיפור זהה. 10 נשים שחזרו על אותם פרטים בדיוק: כולן באו ללדת בבית חולים השרון בפתח תקווה, בשנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80, כולן ילדו בן או בת בריאים, בכולן טיפל אותו צוות רפואי, לכולן סיפרו בהפתעה אחרי כמה שעות או ימים שהילד מת, ואין שום מסמך, אין להן תעודת לידה, אין תעודת פטירה, הן מעולם לא ראו קבר, הלידה כאילו לא היתה ואין שום עדות לכך שילדו. לאחת מהן, אנדריאה יוסף, זה קרה פעמיים – שנה אחרי שנה, היא ילדה בבית חולים השרון ופעמיים אמרו לה שהתינוקות הבריאים לא שרדו. "הרופא אמר לי 'אתם זוג צעיר, יהיו לכם עוד ילדים', מספרת יוסף. "לא נתנו לי לראות את התינוקת רק אמרו שהיא נפטרה".

בעקבות העדויות הללו יצא מגיש התוכנית נדב בורנשטיין למסע בעקבות האמת, ובתחקיר ששודר הערב ב"חי בלילה" בערוץ 12, נחשפו סימני השאלה סביב עשרות תינוקות שנולדו בבית חולים השרון. בתחקיר נחשף כי נשים טענו שרופאה ניסתה לשכנע אותן לוותר על התינוקות שרק ילדו בתואנה שמצבם הבריאותי בעייתי, על אף שבפועל הם היו בריאים לחלוטין. כמו כן נחשפה עדותה של אישה שמספרת כיצד ניסו למכור לה תינוק שנולד בבית חולים השרון. "חקרנו תלונה של לידה שהתינוק נעלם", סיפר פנקס, והוסיף: "אישה בשם מרסל פרץ, שהתלוננה שהציעו לה לאמץ ילד מבית חולים השרון באופן חוקי כביכול, אבל מהר מאוד היא הבינה שמדובר בניסיון לא חוקי למכור לה תינוק ומיהרה לדווח".

המשטרה איתרה את אשת הקשר שניסתה למכור את התינוק – אישה בשנות ה-30 לחייה בשם זהבה רייכרט, בתו של מי שהיה המנהל האדמיניסטרטיבי של בית החולים השרון. ואז בחדר החקירות, ללא ידיעתה, החוקרים האזינו לשיחה שלה עם מרסל. "אמרתי לה 'למה עשית לי את זה, אני חשבתי שאת חברה, למה?'", שחזרה פרץ. "אז היא אומרת לי 'בגלל שהיית פזיזה, לא יהיה לך ילדים. אם היית עם סבלנות, עוד שבוע שבועיים היית מקבלת'. וזה חיזק אצלי את החשדות שזה לא רק ילדה אחת, זה לא אישה אחת, זה שוק. זה חדר לידות, זה התינוקיה. מה קורה פה?'".

החוקרים פשטו על בית חולים השרון ומצאו את ספר היילודים. "גבינו עדויות בסדר גודל של 50 נשים וכולן חזרו על אותו סיפור", סיפר רב פקד בדימוס יעקב ברדה, מי שהיה מפקד תחנת משטרה פתח תקווה באותן שנים, והמשיך: "הילד נולד במצב בריאותי מצוין, ואז אחרי יומיים או שלושה אומרים להורים שהוא מת. אם היה קורה אחד או שניים שנולדו במצב רפואי מצוין ונפטרו, זה הגיוני. אולי הניקו אותם לא נכון, האכילו אותם לא נכון, מוות בעריסה. אבל אם 50 ילודים נפטרו, כך לפי הספר, זה פשוט לא הגיוני".

זהבה הובאה למשפט, הודתה בהוצאת כספים במרמה הורשעה ונכלאה. "לדעתי היו עוד מקרים שלא הצלחנו להגיע אליהם. הפעילו עלינו לחצים אדירים והיה קשה מאוד להשיג מידע. בתקופה ההיא רופאים היו כמו אלוהים. לא הצלחנו להעמיק בחקירה. אם יספרו עכשיו את האמת יכול מאוד להיות שנגיע לעוד ילדים, היום אלה כבר אנשים מבוגרים. תיפתח כאן תיבת פנדורה", סיכם המפקח גרשון.

אחרי חודשיים של תחקיר, מערכת התוכנית איתרה תעודות קבורה של חמישה תינוקות. "הצלחנו למצוא כמה מסמכי קבורה ברשומון של חברה קדישא", סיפרה מיטב טסלר-שימל מעמותת 'עתים', ואמרה: "לפי המסמכים הללו קברו את התינוקות האלה בחלקה משותפת. זה אומר שמתחת לאדמה עשו הפרדה בין תינוק לתינוק אבל לא ציינו מי היתה האמא או את התאריך. אין שום סימן מזהה. אי אפשר לדעת מי קבור שם".

האימהות חשבו שאולי סוף סוף אחרי כל כך הרבה שנים הן יזכו לקצת שקט נפשי. אלא שהמסמכים מלאים באי דיוקים. בתעודת הקבורה של לאה מורד למשל, על אף שאמרו לה שהתינוק הועבר מבית חולים השרון למוסד רפואי אחר – זה בית חולים השרון שחתום על תעודת הפטירה. בתעודת הקבורה של יוכי כהן כתוב שהתינוקת שלה נפטרה אחרי יום, וזה למרות שבמשך שלושה ימים עדכנו אותה שהיא בחיים ובמצב מצויין. גם אצל רחל חיוט יש אי סדר חמור בתאריכים - תעודת הקבורה הונפקה שבועיים אחרי המועד שבו נמסר לה שהתינוקת מתה, ואישור משרד הבריאות ניתן בכלל חצי שנה אחרי. אף רופא גם לא חתום על התעודה שלה, בניגוד לנהלים. ובכל התעודות האלה כתוב שסיבת המוות היא טבעית, למרות שלאימהות נמסרו סיבות ספציפיות, אחרות. בנוסף, את קברי הילדים של חמש נשים אחרות, מערכת התכנית לא הצליחה לאתר.

בעקבות חשיפת התוכנית הודיע בית חולים השרון על הקמת ועדת בדיקה מיוחדת לבחינת האירועים שהתרחשו שם בשנות ה70. התחקיר המלא שודר הערב (ב') ב"חי בלילה" בקשת 12.

מבית חולים השרון נמסר בתגובה:

"הנהלת בית החולים השרון מתייחסת במלוא הרצינות לטענות שהועלו ובודקת את הנושא בעקבות פניית התוכנית. עם זאת, מדובר בתלונות מלפני 30 ו- 40 שנה שככל הידוע לנו נבדקו ע"י המשטרה. כלל בית החולים פועל בשקיפות ויספק את כל המידע הרלוונטי לגורמי האכיפה במידה ויתבקש. בבית חולים השרון לא פועלת מחלקת נשים ויולדות משנת 1995".


תגובת זהבה רייכרט באמצעות עורך דינה:

"מרשתי לא ניסתה למכור תינוק לגב' מרסל פרץ ולא סחרה בתינוקות. מדובר בעלילה שהעלילה גב' פרץ על מרשתי. יצויין כי באותם ימים בעלה של הגב' פרץ שירת כשוטר במשטרת ישראל. רשויות החוק הבינו כבר "בזמן אמת" כי מדובר בעלילה חסרת כל שחר שנרקמה כנגד מרשתי. הא ראיה, שכתב האישום שהוגש בסופו של דבר כנגד מרשתי, ייחס לה עבירות של עושק ומרמה בלבד, ומרשתי מעולם לא הואשמה בסחר או במכירת ילדים. על מרשתי נגזר עונש קצר ביותר של מאסר בפועל, שאינו מתאים כלל לעבירה של סחר בתינוקות, ומרשתי ריצתה את העונש. לציטוט המובא בכתבה מפיה של גב' מרסל שבו היא מייחסת למרשתי כאילו אמרה לה כי "אם היית מחכה שבוע שבועיים הייתי נותנת לך תינוק, אבל היית פזיזה מדי" – אין כל שחר, ומרשתי לא אמרה דברים אלה מעולם. יודגש כי כתב האישום כנגד מרשתי הוגש בגין מקרה יחיד, ול"תחושתו" של החוקר כפי שהיא מובאת בכתבה, אין כל יסוד".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים