ביטוח לאומי מציג: בדיקות משפילות ולא רלוונטיות לעיוורים בדרך לקצבה

ביטוח לאומי מציג: בדיקה משפילה לעיוורים בדרך לקצבה , עמית תומר , אוגוסט 2014  , מעריב

ביטוח לאומי מציג: בדיקות משפילות ולא רלוונטיות. צילום: מרק ישראל סלם
ביטוח לאומי מציג: בדיקות משפילות ולא רלוונטיות. צילום: מרק ישראל סלם
שרי האוצר והרווחה הודיעו כי המבחן לקבלת קצבת ביטוח לאומי לעיוורים לא ידרוש מהם להתלבש בכוחות עצמם ולהוכיח שליטה בסוגרים. אבל תלונות שהגיעו ל"מעריב-השבוע" מגלות מציאות אחרת. ביטוח לאומי: נרענן את הנהלים

לפני כארבעה חודשים הודיעו שרי האוצר והרווחה על תוספת של כ-100 מיליון שקל לביטוח לאומי, להרחבת מעגל הזכאים לקצבאות, בהם 4,000 עיוורים, שעד אז נהנו מהקצבאות במקרים מסוימים בלבד.

כדי להתאים גם אליהם את המבחן לבדיקת הזכאות הוחלט לשנות את שיטת הבחינה באופן שתכלול גם קריטריונים של ניהול משק הבית, כגון תפעול מכשירים ויכולת לקחת תרופות. זאת במקום להתבסס על מה שמכונה "מבחן ADL", הבודק פעולות בסיסיות כמו יכולת להתלבש ולהתפשט, לאכול ולשתות ולשלוט על סוגרים.

אבל החלטות לחוד ומציאות לחוד: א' (השם שמור במערכת), כבדת ראייה שהגיעה לפני שבוע למשרדי הביטוח הלאומי כדי לעבור את המבחנים, הופתעה לגלות שהם נותרו כשהיו. "ישבתי מול חברי הוועדה", סיפרה, "הם שאלו אותי באילו פעולות אני מתקשה, ואמרתי להם שלמשל בניקיון הבית, בקניות ובנסיעה בתחבורה ציבורית. ואז אחת הבוחנות אמרה לי: 'בואי ניכנס מאחורי הווילון, אני רוצה לראות אם את יכולה להוריד את החולצה וללבוש אותה לבד, לשטוף ידיים ולשתות מים'.

אמרתי לה שאני לא נכת גפיים ואת הדברים האלה ברוך השם אני יודעת לעשות. הבהירו לי שזו הבדיקה ושאם לא אעבור אותה לא אוכל לקבל את הקצבה. אם הם רוצים לעשות לי בדיקות ראייה, בסדר, אבל מה הקשר להוריד את החולצה? בסוף נאלצתי לעשות את זה. הרגשתי מושפלת וחסרת אונים".

בארגון "בזכות" למען זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, גינו את המקרה. "המבדקים התפקודיים המתבצעים בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי חייבים להיות מפוקחים ומבוקרים, תוך קביעת נהלים ברורה של מה בודקים ומה לא, כדי לשמור על כבודם של הנבדקים", אומרת מנכ"לית הארגון, עו"ד אסתר סיוון, "לא ייתכן שמבחנים העוסקים בתפקוד הנובע ממוגבלות בראייה יגלשו לבדיקות לא רלוונטיות ויגבירו את תחושת ההשפלה של הנבדק".

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "ככלל, נבדקים שאינם מלינים על בעיות נוספות מעבר לבעיית הראייה אינם נדרשים להדגים ביצוע של הפעולות, וההחלטה בעניינם מתבססת על תשאול בלבד. אולם אם לאדם עם עיוורון או מגבלה בראייה יש לקויות נוספות - ייתכן שמתבצעת בדיקה מלאה של כל הפעולות, כדי למצות את זכאותו לקצבה באופן המיטבי. לא הגיעו אלינו פניות נוספות בנושא, מלבד זו של 'מעריב', ובעקבותיה נשוב ונרענן את הנהלים".

 בלי גבולות , ביטוח לאומי מציג: בדיקה משפילה לעיוורים בדרך לקצבה - מעריב אוגוסט 2014
 בלי גבולות , ביטוח לאומי מציג: בדיקה משפילה לעיוורים בדרך לקצבה - מעריב אוגוסט 2014

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים