תביעת רשלנות פושעת נגד מוסד "נווה מנשה" משרד הרווחה: גרמו למות חוסה

הכתבה תביעה: החוסה נחנק מתפוח ומת, איש לא נענש , עומרי אפרים , ynet , ינואר 2013

יבגני שטוחין, בן 47 שסבל מפיגור שכלי קשה, נזקק להשגחה צמודה במוסד שבו שהה. למרות מצבו הרגיש, הוא נותר לבד מחוץ לחדר האוכל, ושם נחנק למוות מתפוח. דו"ח של משרד הרווחה מצא כשלים בהתנהלות הצוות המטפל, אך לא הביא למסקנות נגד איש. אמו הגישה תביעה אזרחית: "הרגו את הילד שלי"

יבגני שטוחין ז"ל היה כל עולמה של סופיה אמו. עד גיל 14 הוא היה ילד בריא ומאושר, אבל דלקת קרום המוח שבה לקה אז הותירה אותו עם פיגור שכלי קשה וטלטלה את סופיה. בהיותה אם חד הורית נאלצה להתמודד לבדה עם המציאות החדשה שנכפתה עליה. "במשך עשרות שנים טיפלתי בו. בכל דקה ובכל שעה הוא היה לידי", סיפרה סופיה בת ה-72 בכאב. "כשיש לך ילד עם צרכים מיוחדים זו התעסקות בלתי פוסקת".

עד שנות ה-90 התגוררו יבגני, אחותו ואמו ברוסיה וב-1994 עלתה המשפחה הקטנה לישראל. יבגני שמצבו הידרדר שוכן במוסדות של משרד הרווחה. "הייתה לי תקווה שכאן יוכלו לעזור לו", הסבירה האם. "בכל מקום שבו הוא היה, הייתי גם אני - החיים שלי היו סביבו".



סופיה ויבגני שטוחין בימי ילדותו ברוסיה (צילום רפרודוקציה: אבישג שאר-ישוב)


בבגרותו - בישראל (צילום רפרודוקציה: אבישג שאר-ישוב)

למרות כל הקשיים שעברה במשך השנים, כשלקה יבגני גם באפילפסיה ובסוכרת לא הייתה מוכנה סופיה לבשורה על מותו. זו היכתה בה ביולי 2011. בעת ששהה במוסד "נווה מנשה" של משרד הרווחה נפטר יבגני והוא בן 47 כתוצאה מחנק בעת שאכל תפוח.

"לשבח את הצוות"


דו"ח קלינאית התקשורת של משרד הרווחה, שמונתה כדי לבחון את נסיבות מותו והגיע לידי ynet, מתאר את השתלשלות האירועים: "ביום ראשון 13 ביולי 2011 הדייר יבגני שטוחין היה בחוסר שקט, הופרד מהקבוצה עקב התנהגות אלימה כלפי הדיירים והצוות. הוא קיבל ארוחת עשר בישיבה בכניסה לביתן, ליד חדר האוכל. קיבל תפוח עץ חתוך לחתיכות. הכניס את כל החתיכות ואף דחף ביד כדי לסיים מהר לצאת לתעסוקה. יבגני נכנס למצוקה נשימתית והחוויר, המטפל ניגש אליו והוציא מפיו חתיכות תפוח וביצע היימליך. הוזעקה עזרה מהמרפאה ומד"א, הוגשה לו עזרה ראשונה אך העזרה לא הועילה... שירותי נט"ן שהגיעו למקום קבעו את מותו".

כותבת הדו"ח מצאה כשלים בהתנהלותו של הצוות וקבעה: "הייתה בקשה להשגחה על יבגני בזמן הארוחה", אך מתיאור האירוע עולה כי יבגני נותר לבדו. עוד נכתב בדו"ח: "היה צורך בליווי צמוד והשגחה ולהימנע ממתן מזון מחוץ לחדר האוכל". בהמשך נכתב: "העובדה שיבגני היה במרחב פיזי צמוד, אבל לא בתוך המקום הרגיל, במיוחד במצב הרוח הקשה שהיה, יכול היה לתרום לרצונו לאכול מהר, ללא ויסות הכמות שהכניס לפיו".

למרות הממצאים הללו נקבע בדו"ח כי הצוות פעל על פי הנהלים כשהעניק טיפול רפואי ליבגני לאחר שנחנק, ובדו"ח אף נכתב ש"יש לשבח את הצוות על כך". מותו של יבגני לא הביא להסקת מסקנות נגד איש מהמעורבים, וסופיה שזועמת על כך הגישה לאחרונה תביעה אזרחית נגד משרד הרווחה בבית משפט השלום בתל אביב. "הילד שלי מת ואף אחד לא עשה דבר בנדון", אמרה בקול שבור. "הרגו את הילד שלי ואני הפסקתי לחיות מאז. כאילו הוא עוד מספר, כאילו ילד עם פיגור הוא אוויר ולא בן אדם עם חיים ונשמה", היא מאשימה.

"מדובר בטרגדיה קשה ומיותרת, שעם קצת תשומת לב והקפדה על נהלים והנחיות הייתה יכולה להימנע", אמר ל-ynet עו"ד איתמר קורן שמייצג את סופיה. הוא הביע תקווה ש"משרד הרווחה יסיק את המסקנות המתבקשות וידאג שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד".

במשרד הרווחה סירבו לענות לשאלות ynet בנושא והסתפקו בתשובה לקונית לפיה "הנושא נבדק ונמצא כי המסגרת פעלה כשורה".

פלייליסט - פנימיות משרד הרווחה 

 


 

הכתבה תביעה: החוסה נחנק מתפוח ומת, איש לא נענש , עומרי אפרים , ynet , ינואר 2013
הכתבה תביעה: החוסה נחנק מתפוח ומת, איש לא נענש , עומרי אפרים , ynet , ינואר 2013

 

קישורים:


מעון "נווה יעקב" של משרד הרווחה - תרבות הסאדיזם - ככה זה עובד - תרבות הסאדיזם של רשויות הרווחה, איומים, הפחדות, עלילות, אלימות, הזנחה, סמים פסיכיאטריים, קשר שתיקה, תאוות בצע ועוד  - המאמר האם מטופל ב"נווה יעקב": "צוות סדיסטים, אנחנו בגיהנום" , שבתי בנדט ודנה ויילר-פולק , וואלה חדשות , אוקטובר 2012 -  משפחות מטופלים במוסד בו נחשפה פרשת התעללות מתארים שנים של הזנחה ואלימות. "היו לו פנסים בעיניים, כוויות על הגב", מספרת אחת האמהות..

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים