לשכת הרווחה חולון - הפקרת חולה מחוסר דיור מבית החולים לקבץ נדבות

מדיניות משרד הרווחה לתייג אזרחים כסובלים מבעיות נפשיות או סיעודיים על מנת לנער עצמם מאחריות

הכתבה חולה מחוסר דיור יוצא מבית החולים לקבץ נדבות , mynet , מורן שרף, שי אלבלינג , ספטמבר 2011

א. (44) מתגורר כבר חמישה חודשים בבית חולים "וולפסון" משום שלא נמצא בעבורו מוסד סיעודי מתאים, והוא מחוסר בית. המצב הזה לא נוח לו, וגם לא לבית החולים: הוא נוהג לקבץ נדבות בצומת כשהוא לבוש בכותונת של המוסד, ומתפרץ על אנשי הצוות הרפואי. משרד הרווחה מטיל את האחריות על משרד הבריאות שמטיל אחריות על קופת החולים. הקופה: אנו מתאמצים למצוא לו מוסד מתאים

המען: בית חולים "וולפסון": א. (44), חסר בית נכה וערירי, מאושפז באחת המחלקות הפנימיות בבית חולים "וולפסון" קרוב לחמישה חודשים, מכיוון שבאופן מעורר תמיהה לא הצליחה אף לא אחת מהרשויות לסייע לו. פתרון לא נראה באופק, ומשום כך הוא עשוי לקבל בימים הקרובים הודעה על פינויו מבית החולים, משם הוא צפוי לחזור לשוטט ברחובות, המקום שבילה בו בשנים האחרונות.

בתקופה האחרונה, כדי להרוויח מעט כסף לצרכיו האישיים, החל א. לקבץ נדבות בצמתים הסמוכים לבית החולים. הוא יוצא מדי יום לבוש בכותונת של בית החולים ועל גופו סדין ומגבת, נוסע על כיסא הגלגלים לצומת ומבקש תרומות מהנהגים החולפים. מבטו המיוסר ובגדי בית החולים הם מראה שקשה להתעלם ממנו, אך לדבריו לא נותרה לו כל ברירה אחרת.

"אולי לא נעים לומר את זה, אבל הנוכחות שלו כאן מפריעה לרבים", אומר גורם בבית החולים. "הוא מסתובב כל היום, מבקש עזרה מאנשים, לפעמים ממש בשער הכניסה לבית החולים, וזה מטריד מאוד. היו עובדים בבית החולים שהתלוננו שהוא מפריע לעבודתם ודיברנו איתו על כך, אבל דבר לא קרה, והסיפור הזה חוזר על עצמו".

גורם אחר בבית החולים מספר כי בתקופה האחרונה מתנהג א. באופן לא הוגן כלפי עובדי המרכז הרפואי. "אנחנו עצמנו לא יכולים למצוא לו פתרון", אומר אותו גורם, "אבל א. לא תמיד מבין את זה. בעבר הוא התפרע במחלקה, התנהג בצורה לא יפה לעובדים, וכמה פעמים נאלצנו אפילו לקרוא למשטרה. זה לא נעים".

"אם לא ארד לכביש פשוט לא יהיה לי מה לאכול, לא יהיה לי כלום", טוען א. "אני תקוע כאן בגלל הבירוקרטיה. אף גוף ממשלתי לא עוזר לי: לא קופת החולים, לא משרד הבריאות, לא משרד הרווחה ואפילו לא בית החולים. חוסר אונים מוחלט. אני לבד לגמרי ואין מי שיילך וידבר בעבורי בכל אותם גופים. איך נותנים לבנאדם במדינה שלנו להירקב ככה? אם המצב הזה יימשך, אני פשוט אסיים את חיי בכביש, ואולי עדיף כך".

משרד הרווחה מסר שהטיפול ב-א. הוא באחריות משרד הבריאות.

משרד הבריאות: "מדובר בחולה המתאים להגדרה של סיעוד מורכב. האחריות לטיפול בחולים כאלה היא של קופות החולים, וקופת החולים שהוא מבוטח בה מטפלת בעניינו. אנו מקווים שיימצא לו מקום בקרוב".

תגובת בית חולים "וולפסון": "המטופל אינו זקוק לאשפוז מסיבות רפואיות, הוא נמצא ב'וולפסון' מסיבה הומניטרית, בהיותו מחוסר דיור ומיותם ממשפחה, ומאחר שקופת החולים וגורמי הרווחה נכשלו במציאת פתרון הולם למצבו. למרות זאת, המאושפז זוכה לטיפול רפואי מקצועי ומסור 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, וטענותיו משוללות כל יסוד.

"לבית החולים אין סמכות להגביל תנועתו של מטופל, אך פעמים רבות הזהיר הצוות את א. מפני שהייה בכביש, והדגיש כי מדובר בסכנה לחייו. במהלך תקופת אשפוזו בבית החולים, המטופל קילל, גידף ואיים על הצוות הרפואי והסיעודי, שבר חפצים והטיל מורא על הצוות המטפל. מצב זה נמשך גם כעת".

תגובת קופת החולים שא. מבוטח בה: "אנו ממשיכים לחפש ולמצוא בעבורו מוסדות המתאימים למצבו הרפואי, שיהיו מוכנים לקבלו. קליטתו והישארותו תלויות כמובן בנכונות ובשיתוף פעולה מצדו. בימים אלה אנו ממתינים לתשובות ממוסדות נוספים אשר יהיו מוכנים לקבלו".

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים