ביטוח לאומי אינו משלם חובותיו לאזרח

אוקטובר 2016 - כל מי שהתנהל אי-פעם מול הביטוח הלאומי יודע שחובות אף פעם לא ״נעלמים״ - הביטוח הלאומי יכול למצוא אתכם ולדרוש חוב עם ריביות, הצמדה, קנסות ומה לא, אפילו על חוב שנוצר לפני 7 שנים. אבל אם המקרה הפוך, ודווקא הביטוח הלאומי הוא זה שחייב לכם כסף, זה כבר סיפור אחר לגמרי - אז יש מגבלה של תשלום רטרואקטיבי של שנה אחת בלבד.

אין שום הצדקה לא-סימטריה הזו. אם הביטוח הלאומי יכול לגבות מהציבור חוב 7 שנים אחורנית, זו צריכה להיות גם זכותו של הציבור לתבוע מהביטוח הלאומי קצבאות ל-7 שנים אחורנית.

לאחרונה פנו למשרד הרווחה, וביקשו להבין כמה נפוצה התופעה של קצבאות שאנשים זכאים להן אך לא מקבלים בגלל שתקופת התביעה מוגבלת רטרואקטיבית לשנה אחת בלבד. הנתונים מציירים תמונה מדהימה - אילו ניתן היה למשוך קצבה 4 שנים רטרואקטיבית, ביטוח לאומי היה משלם לציבור עוד 11,640 קצבאות, בשווי כולל של 82 מיליון ש״ח! ואילו הנתונים היו מתייחסים לקצבאות המשולמות 7 שנים רטרואקטיבית, כפי שדרשתי, הסכומים היו גבוהים בהרבה.

מדובר על אלפי מקרים של קצבאות ילדים, זקנה, נכות ועוד, שהציבור זכאי להם כחוק אך אינו נהנה מהם בגלל ההגבלה הדרקונית הזו. הצעת חוק שהגשתי יחד עם חברי למרצ ח״כ אילן גילאון נועדה לתקן את המחדל הזה, ולהשוות את זכויות התביעה של הציבור לאלה של הביטוח הלאומי. ההגבלה של הביטוח הלאומי מנסה לסגור גירעונות על חשבון קשישים, נכים, ואוכלוסיות מוחלשות שלא הספיקו להגיש את הטפסים שלהם בזמן, אם בכלל היו מודעים לזכאותם לקצבה. הצעת החוק שהגשנו נועדה לשים לעוול הזה סוף.

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים