אונס הזנחה והתעללות בילדים בפנימיית "עדנים" בנגב של משרד הרווחה



נאנסה על ידי פורץ בעודה שוהה בכפר נוער - ותובעת את הפנימייה ואת משרד הפנים - 20/07/2015 - חדשות nana10

בשנת 2009 פרץ אדם לפנימיית "עדנים" בנגב ותקף מינית את נועה (שם בדוי), בת 15 דאז, שסבלה מבעיות נפשיות. שש שנים אחרי, מגיע כתב התביעה נגד הפנימייה ומשרד הרווחה. עורכי דינה: "המערכת כשלה והשאירה אותה חסרת מגן". הפנימייה: "המשטרה סגרה את התיק ב-2009, בטוחים שהתביעה תידחה"

"אני מרגישה שאני לא יכולה להמשיך. או שאאושפז, או שאתאבד". נועה (שם בדוי), צעירה מהמרכז, תובעת את משרד הרווחה ואת פנימיית "עדנים" בבית קמה, בעקבות מקרה טראומטי שעברה: מעשה אונס ומעשי סדום אכזריים שבוצעו בה בעת לימודיה בפנימייה, על ידי בן מיעוטים שנכנס למתחם ללא רשות.

הצעירה בת ה-21 הוכרה כבעלת 100 אחוזי נכות על ידי המוסד לביטוח לאומי - ודורשת 400 אלף שקלים מהנתבעים. סיפורה הובא לראשונה בסדרת הכתבות "ילדים ללא בית" של מיה איידן, בפרק שלאחריו כינס שר הרווחה חיים כץ דיון דחוף בהשתתפות ראשי הפנימיות בישראל.

"תלכי לישון ולהירגע בחדר"

המקרה אירע לפני כשש שנים, בכפר הנוער הנמצא תחת פיקוחו של משרד הרווחה, ומכיל 60 נערים ונערות. הצעירה אובחנה כסובלת מבעיות נפשיות בגיל 12, וכעבור 3.5 שנים, החליטה מחלקת הרווחה בעידן להעבירה לפנימיית "עדנים" שבנגב. בספטמבר 2009, ניצל התוקף כשל בגדר, חדר למוסד ותקף באכזריות את הצעירה, תוך איומים כי ירצח אותה, עד שנשמע רחש באיזור והוא נמלט.

על פי כתב התביעה, הנפגעת בת ה-15 דאז חזרה למבנה הפנימיה וגוללה בפני אחת המדריכות את האירוע, אך זו ענתה לה, לדבריה, "שתלך לישון ולהירגע בחדר". רק למחרת הגיש מנהל הפנימייה, נועם ליס, תלונה במשטרה. "לא ייתן כי צוות הפנימייה לא הזעיק את משטרת ישראל לאלתר ולא קרא בדחיפות למגן דוד אדום".

"המצב נשאר עד היום כל כך גרוע, שאני עוד מעט מתאשפזת אם אוכל", אמרה נועה היום (שני) לחדשות 10. "חוסר היחס מצדם היה מאוד קריטי ומהווה חלק גדול מהסיפור. ברגע שפניתי אל הש"ש, קיוויתי שהיא תנחם אותי, תגיד לי משהו, לא יודעת, ציפיתי למשהו, 'אני לא מאמינה שזה קרה לך', 'בואי נעשה עם זה משהו', אבל היא אמרה 'לכי לישון, הכל יסתדר'. אין יותר משתיק מזה.

"אין לי מושג למה לקח להם כל כך הרבה זמן להזמין משטרה. כל דקה ושעה ויממה שעוברת מובילה לראיות שנמחקות מהמקום, עברו משהו כמו 12 שעות עד שהתחילו לטפל בזה, ובהן פחדתי ובכיתי. כשאתה ער כל הלילה, השעות נמחקות לך".

"נאנסה לאור הראש הקטן וקלות דעת של המערכת"

עו"ד דניאל שריד, בא כוחה של הצעירה ומומחה לדיני נזיקין: "מדובר באסון של ממש. המערכת, אשר תפקידה לשמור על התובעת מפני סיכונים ונזקים, הפקירה את מרשתי לידיו של האנס. מדובר ברשלנות פושעת אשר יכלה להימנע בנקל. מרשתי נאנסה לאור 'הראש הקטן' וקלות דעת המערכת. אפעל למען מלוא הפיצויים לה זכאים מרשתי אשר חייה נהרסו כליל". שותפו של שריד איתן אדלשטיין, מומחה לדיני נזיקין: "המערכת כשלה במשימתה והותירה אותה חסרת מגן. תפקידנו כעורכי דין הוא לדאוג להגנת קטינים חסרי ישע, ולמנוע את הפקרת בטחונם".

נאנסה על ידי פורץ בעודה שוהה בכפר נוער - ותובעת את הפנימייה ואת משרד הפנים - 20/07/2015 - חדשות nana10

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים