ניצולת שואה שילמה 9,000 שקל לעו"ד שלמה בן פורת בעד מילוי טפסים לקצבה של 1,500 שקל

ניצולת שואה שילמה 9,000 שקל בעד מילוי טפסים לקצבה של 1,500 שקל, אורלי וילנאי , דצמבר 2008 , הארץ

הניצולה, בת 78, מאושפזת באברבנאל. העו"ד שגבה את הסכום: זה היה טופס של 7 עמודים, ובצדו עבודה רבה

ויקה, ניצולת שואה בת 78, נאלצה לשלם 9,393 שקלים רק בעבור מילוי טפסים לקבלת קצבה מהממשלה, שגובהה 1,590 שקל בלבד. כך עולה ממכתב שהתקבל בשבוע שעבר אצל מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בחתימת מנהל המחלקה בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל, שבו מאושפזת ויקה. "אנו מבקשים התערבותך המיידית מול האפוטרופסים", נכתב במכתב, "מדובר בעבודת מילוי טפסים פשוטה ביותר. אם יש צורך, אנו מוכנים למלא טופס זה לכל ניצול שואה הזקוק לשירות בעבור עלות סמלית של 1 ש"ח בלבד".

לדבריה של ויקה, עד שהגיעה לאשפוז האחרון בבית החולים אברבנאל, לפני חודש, היא היתה רעבה. אין לה לא רכוש ולא כסף. כמעט שנה עברה מאז מונה לה אפוטרופוס האמור לדאוג לכל צרכיה, אחרי שנקבע שהיא אינה כשירה לנהל את חייה לבד. בעבר אושפזה כמה פעמים באברבנאל.

את הקצבה בגובה 1,590 שקל בחודש קיבלה בנוסף לתשלום רטרואקטיווי בעד החודשים שחלפו מאז הגשת הבקשה, אבל גם מהסכום הזה לא נשאר לה הרבה, אחרי ששולמו ממנו 9,393 שקלים. האפוטרופסות של ויקה נתונה בידי "קרן דורי דורות", עמותה שמספקת למדינה שירותי אפוטרופסות בחמש השנים האחרונות.

אבל שבועיים וחצי לפני ש"דורי דורות" קיבלה את המינוי לטיפול בענייניה של ויקה, היא חתמה על הסכם עם עו"ד שלמה בן פורת, שהוא יטפל בתביעתה לתגמול לפי "חוק נכי רדיפות הנאצים"; היא, בתמורה, תשלם שכר טרחה השווה ל-8% מהתגמול החודשי כפול 60, פלוס מע"מ. בנוסף לכך, "אם יאושר לתובעת תשלום רטרואקטיווי לתקופה של 4 שנים לפחות", נאמר בכתב ההתחייבות, "ישולם לעורך הדין שכר טרחה בשיעור של 20% מהסכום שיאושר", בתוספת מע"מ. כך קיבל העו"ד שכר הטרחה של 9,393 שקל.

בקרן דורי דורות מדגישים כי מכיוון שהחוזה נחתם בטרם הגיעה לטיפולם, אף שמדובר בשבועיים וחצי בלבד, הם אינם יכולים לעשות דבר לבטלו. "נכון שיש לנו אחריות לדאוג לניהול תקין של הכספים, אבל אנחנו לא יכולים להתכחש להסכם", אמרו בעמותה. הם מאשרים ששילמו מכספיה של ויקה 9,393 שקל.

הצד העצוב בסיפור הוא, שהכל חוקי. בחוק נכי רדיפת הנאצים כתוב מהו הסכום המקסימלי שעו"ד רשאי לגבות, ומאז נחקק ב-1957 שילמו אלפי ניצולים סכומים גבוהים לעורכי דין בעד הזכות לקבל פיצוי. בעשור האחרון נידונה שאלת התשלום בפורומים רבים של מקבלי החלטות והובהר שאין צורך בו. כן נפתחו לניצולים אפשרויות לקבל את השירות הזה חינם. אבל איש לא טרח לעדכן אותם בכך.

עו"ד בן פורת, שניהל בעבר מאבקים רבים למען ניצולים, אומר בתגובה לשאלה על שכר הטרחה שגבה מוויקה, שמדובר בטופס של שבעה עמודים, לא פשוט למילוי, שבצדו עבודה רבה. לדבריו, ניצולי שואה רבים מודים לו עד היום גם על מה שהשיג להם בבית המשפט ועל שירות מילוי הטפסים. את שכר הטרחה הוא גבה לפי חוק, אמר.

לפני שנה חוקק חוק הקובע שיש לפצות 8,000 ניצולי שואה שאינם מקבלים קצבה ולשלם להם אלף שקל בחודש. בחוק נקבעה הגבלה חמורה על שכר עורכי דין: הוא רשאי לגבות לא יותר מאלף שקל על מילוי הטפסים והגשת הבקשה. עורכי הדין בהחלט לא גובים יותר, פשוט משום שהם נמנעים לטפל בזה בגלל הסכום הנמוך.

עו"ד בן פורת אומר שלא משתלם לייצג ניצולים בבקשות לחוק החדש, בגלל ההגבלה. בשל כך, אותרו עד היום רק 2,000 מתוך 8,000 ניצולי שואה הזכאים לקצבה. וזה אולי הפרדוקס הכואב מכולם. אם יפנה ניצול לעו"ד הוא יקבל פיצוי, אבל ישלם הרבה. אם לא, כנראה שלא יקבל כלום.

ניצולת שואה שילמה 9,000 שקל לעו"ד שלמה בן פורת בעד מילוי טפסים לקצבה של 1,500 שקל

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים